اقدام عجیب جمهوری آذربایجان در قبال رانندگان ترانزیت ایرانی / حق خاک دهید تا اجازه عبور دهیم + فیلم

جمهوری آذربایجان طی روزهای اخیر با استقرار ایست بازرسی در مناطق آزاد شده در جنگ با ارمنستان در مرز ایران، از کامیون های ایرانی عازم ارمنستان عوارض گمرکی یا به تعبیری حق خاک می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز؛ پلیس آذربایجان کامیون های با پلاک ایرانی را در منطقه آزاد شده از اشغال ارمنستان در قره باغ و در نزدیکی روستای "عیوضلی" متوقف کرده و از آنها عوارض می گیرد. رسانه های محلی همچنین گزارش دادند که پلیس مبلغ قابل توجهی از کامیون های ایرانی دریافت می کند.

بر اساس گزارش های رسیده از رانندگانی که پشت مرز آذربایجان گیر افتاده اند؛ در جاده دو بار از آنها ۱۳۰ دلار عوارض جاده ای دریافت می شود یک بار هنگام حرکت از ایران به سمت ارمنستان و بار دیگر هنگام بازگشت به سمت ایران.

به نظر می رسد که هدف جمهوری آذربایجان از استقرار ایست بازرسی ها متوقف کردن ترانزیت کالا از طریق کامیون های ایرانی به قره باغ است. از طرفی آنها فقط به خودروهای ایرانی توجه دارند نه خودروهای ارمنی یا سایر خودروهایی که وارد مناطق تحت کنترل آذربایجان می شوند.

البته در ابتدای امر آذربایجان آن را شایعه ای بیش دانست ولی یکی از رانندگان قبض پرداختی را نشان داده که مبلغ ۱۳۰ دلار با قیمت ارز ایران تقریبا سه میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان که رقم بزرگی برای صاحبان تریلرها و رانندگان ایرانی است دریافت کرده اند که اگر همان کامیون موقع برگشت دارای بار باشد باید همان رقم را مجددا بپردازد.

اقدام عجیب جمهوری آذربایجان در قبال رانندگان ترانزیت ایرانی /حق خاک دهید تا اجازه عبور دهیم +فیلم

این امر به اختلال در تجارت ایران با قفقاز، ایجاد صف‌های طولانی و بروز مشکلات فراوان برای رانندگان و تجار ایرانی منجر شده است. ویدئوهای منتشره، نشان‌دهنده وضعیت نامناسبی است که برای رانندگان ایرانی ایجاد شده است.

در این ویدیو رانندگان ایرانی که اغلب اهل استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل هستند از مشکلاتی که در این خصوص برایشان بوجود آمده صحبت میکنند و میگویند که  نمیتوانند این مبلغ را به آذربایجان پرداخت کنند زیرا که از این شرایط بی خبر بوده و برخی از آنها این رقم دلار را همراهشان ندارند، از طرفی می گویند که عوارض گمرکی را به ارمنستان پرداخت کرده ولی در این شرایط محصور مانده اند. آنها میگویند حتی امکانات اولیه مثل سرویس بهداشتی و غذاخوری نیز در آنجا وجود ندارد علیرغم اینکه حدود یک هفته است در این شرایط مانده اند ولی هیچ واکنشی از سوی مقامات ایرانی را شاهد نبوده اند.

در این ویدیو نیز یکی دیگر از رانندگان وضعیت توقف بیش از ۱۰۰ کامیون را  پشت مرز آذربایجان در خاک ارمنستان را نشان میدهد که تا زمانیکه حق خاک را به اذربایجان پرداخت نکنند اجازه خروج از خاک ارمنستان را ندارند.

کارو کوچاریان" معاون شهردار "گروس" در مصاحبه ای گفته است: "کامیون های ایرانی با محموله بزرگ نمی توانند از جاده جایگزین در تاتف که در حال ساخت است عبور کنند." وی افزود که ایست بازرسی های آذربایجان از ۱۰ سپتامبر (۱۰ روز پیش) آغاز شده و از رانندگان برای استفاده از جاده ۱۳۰ دلار، برای کامیون های بزرگتر ۶۰ دلار اضافی و برای کامیون های سوختی ۵۰۰ دلار دریافت می کنند.

رسانه‌های جمهوری آذربایجان هم طی روزهای اخیر گزارشهای درباره توقف کامیونهای ایرانی در حین بازگشت از منطقه قره باغ در جاده «گروس - قافان» در بخش روستای «عیوضلی» شهرستان آزاد شده «قبادلی» جمهوری آذربایجان، منتشر کردند. جاده "گروس – قافان" دو شهر بزرگ جنوب ارمنستان را به هم متصل می کند.

یعقوب رضازاده؛ نماینده مردم سلماس و  عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز به رفتار جهوری آذربایجان در قبال رانندگان ایرانی واکنش نشان داد و گفت: آذربایجان حق ندارد چنین برخوردی با رانندگان ترانزیت ما داشته باشد.

وی تاکید کرد: موضوع به طور جدی در حال بررسی است و این قطعا از طریق وزارت امور خارجه پیگیری خواهیم کرد و در صورت نیاز مقامات مسئول آذربایجان را فرا میخوانیم.

رضازاده در پایان خاطرنشان کرد: روابط دیپلماتیک ایران، هم با آذربایجان و هم با ارمنستان خوب است و جمهوری آذربایجان نباید با اقداماتی که انجام میدهد موجب رنجش ایران شود.

گفته می شود روزانه بیش از ۶۰ تریلر ایرانی و ۲۰ تریلر از کشورهای دیگر از این مرز به ارمنستان عبور و مرور می شود. بیشترین بار حلال ها نفتی، مواد نفتی، قیر و روغن های پایه و در حجم کمتر مواد غذایی یا قطعات صنعتی است.

لازم به ذکر است سفارت ایران در آذربایجان در وضعیت انفعالی به سر می‌برد و به نظر می‌رسد حاضر به دفاع از حقوق شهروندان و منافع ملّی نیست.

پایان پیام/

کد خبر: 1111676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی US ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      1 1
      در شرایط کنونی حرکتی که سفارتخانه ما در خاک آزربایجان انجام می‌دهد یک حرکت منفعلانه ای است که بزودي گریبانگیر کل اقتصاد و منافع ملی ما خواهد شد همناطور که در جنگ آزربایجان با ارمنستان‌ نیز دولت مردانمان ما دچار این اشتباه بزرگ شدند و سیاست واضحی را در مقابل الهام علی اوف انتخاب نکردند زیرا پشت همه این قضايا فقط عبور و مرور روزانه ۶۰ کامیون ایرانی نیست و این یک فته تمام عیار و باصحنه گردانی اسرائیل است که اگر این بار نیز در آن منفعلانه عمل کنیم با فشار اقتصادی مضاعفی با از دست دادن عملیاتی پایانه مرزی نوردوز و قطع ارتباطمان با به اصطلاح جاده ابریشم مواجه خواهیم شد در چنین شرایطی ۱ ایران می‌بایست صریحا یار گیری سياسي در سازمان ملل و کشورهای که منافع مشترک با آنها دارد چون روسیه و چین را آغاز نماید و حتی اگر هم لازم شد وارد جنگ شود زیرا در شرایط فعلي و تحریم‌های ظالمانه ای که در اصل بیشتر به ملت ایران فشار وارد می‌کند سر خم کردن در مقابل زیاده خواهی هاي اردوغان احمق و الهام علی اوف برای محدود کردن و مهار ایران و به صحنه گردانی اسرائیل خواهد انجامید.