کیفیت و اعتبار مقالات علمی به چه چیزهایی بستگی دارد؟

مقدمه و نتیجه‌گیری معمولا نخستین بخش‌های مقاله هستند که مخاطب برای ارزیابی مقاله به سراغ آن‌ها می‌رود. به همین دلیل، رعایت نکاتی برای افزایش جذابیت این دو بخش، به دیده شدن مقاله و افزایش اعتبار علمی پژوهشگر کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مقاله‌ داشتن در فضای دانشگاهی ایران، معیاری برای باسوادی و تسلط علمی به حساب می‌آید. البته هرچند انتقادات زیادی از سوی کارشناسان به این شیوه ارزیابی علمی وارد می‌شود؛ اما همچنان تنها راه اثبات توانایی علمی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است. در نتیجه، آموزش مقاله‌نویسی یکی از مهارت‌های ضروری برای آن‌هاست.

مقدمه و نتیجه‌گیری اجزای مهم هر مقاله هستند که معمولا مخاطبان در بررسی اولیه یک مقاله به آن‌ها توجه می‌کنند. به همین دلیل، نوشتن مقدمه و نتیجه‌گیری روشن و جذاب یکی از مهم‌ترین مولفه‌های یک مقاله خوب است.

بر اساس تعریف، مقدمه شامل استدلال‌های ارائه شده در متن اصلی به همراه توضیحاتی ابتدایی و نتیجه‌گیری شامل جمع‌بندی نکات است. مقدمه معمولا نخستین پاراگراف مقاله است. هدف مقدمه مقاله این است که به خواننده بگوید؛ چه انتظاری می‌تواند از مقاله داشته باشد.

هرچند هیچ فرمول ثابتی برای نوشتن یک مقاله خوب وجود ندارد؛ اما به طور کلی یک مقدمه باشد نکات زیر را رعایت کند:

مقدمه باید توجه خواننده را به خود جلب کند

مقدمه باید با یک قلاب شروع شود تا توجه خوانندگان را به مقاله جلب کرده و موضوع کلی مقاله را معرفی کند. بیان یک واقعیت یا آمار جالب در مورد موضوع مقاله، طرح یک سوال یا افشای یک تصور اشتباه در مورد موضوع مقاله، می‌توانند قلاب‌های خوبی برای صید خوانندگان باشند.

همچنین بیان یک حکایت یا داستان کوتاه طنزگونه که مرتبط با موضوع مقاله باشد، می‌تواند عناصر اصلی مقاله شامل چه کسی، کی، کجا، چرا و چگونه را به مخاطب نشان دهد.

بیان موضوع و ایده اصلی

پس از قلاب، چند جمله در مورد موضوع اصلی مقاله به روشن شدن ذهن مخاطب کمک می‌کند. مثلا پاسخ به این سوال که مقاله در مورد چیست یا چرا این موضوع مهم است؟ نویسنده در این قسمت می‌تواند به بیان اطلاعات پیش‌زمینه‌ای در مورد موضوع خود بپردازد.

مقاله باید شامل این موارد باشد؛ موضوع خاص نویسنده، نکته اصلی نویسنده در مورد آن و پرداختن به نکات مورد بحث در مورد موضوع. آخرین جمله مقدمه هم، حاوی کلماتی واضح و ساده برای جستجوی مقاله است.

نتیجه‌گیری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

هدف نتیجه‌گیری، یادآوری نکات اصلی مقاله به خواننده است. به همین دلیل، نکات غیرضروری را حذف کرده و مروری بر مطالب اصلی دارد. در این راستا، نویسنده برای نگارش نتیجه‌گیری باید به نکات زیر توجه کند؛ نتیجه‌گیری شامل خلاصه نکاتی است که در مقاله بیان‌ شده است. این نکات به عنوان مقدمات استدلال مطرح می‌شوند. سپس لازم است که اهمیت استدلال برای خواننده روشن شود. به این معنا که باید توضیح داده شود که چرا این موضوع مهم است؟ آیا قرار است خواننده به شیوه متفاوتی فکر کند یا پیش‌فرض خاصی را زیر سوال ببرد یا اقدامی عملی انجام دهد؟

نتیجه‌گیری باید شامل توصیه‌هایی باشد مبنی بر این که خواننده با اطلاعاتی که در مقاله آمده، چه کارهایی می‌تواند انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =