ضرورت ایجاد تحول در مفاهیم و فیلمنامه‌ها / حذف رقبا در سینما فضای گلخانه‌ای به وجود آورد

محمدرضا شجاعی گفت: سینما برای من که در این عرصه فعالیت می‌کنم یه دغدغه مهم است فلذا به عنوان مشغله به آن نگاه نمی‌کنم، بلکه معتقدم ما به لحاظ فرهنگی مشکلات زیادی داریم در حالی که فرهنگ زیرساخت است و باید سعی کنیم تا فرهنگمان غنی و پویا شود.

محمدرضا شجاعی، طراح صحنه فیلم‌های سینمایی اخراجی‌ها، ایستاده در غبار و تنگه ابوقریب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص فاصله گرفتن سینما از دوران اوج و شکوهش اظهار کرد: باید از زوایای مختلف به ارزیابی این موضوعات پرداخت اما آنچه که مدنظر من است این است که ما نسبت به استانداردهای جهانی سینما بسیار فاصله داریم و این فاصله هم به این جهت وجود دارد که ما نسبت به کاری که انجام می‌دهیم اشراف و پویایی داشته باشیم و بتوانیم با نقطه گذاری درست به سمت آن وضعیت مطلوب حرکت کنیم.

بیشتر بخوانید:

مهارت طراح صحنه ضعف فیلمنامه را نمی‌پوشاند

پیشکسوت طراحی صحنه با ذکر این مطلب که در دهه‌های 60 و 70 وضعیت سینما به نسبت اکنون بهتر بود، ادامه داد: در آن موقعیتی که از لحاظ فرهنگی وجود داشت، علی الظاهر پویایی‌هایی به جهت آگاهی و کنش‌ها وجود داشت و همچنین نسبت به زمان حاضر آگاهی بیشتری برای پرداختن به موضوعات مختلف و به چالش کشیدن عوامل مختلف اجتماعی وجود داشت.

وی افزود: اما متاسفانه امروز روال رو به زوال است و گویا سال به سال هم بدتر می‌شود، فلذا سینما برای اینکه بتواند تجلی خوبی داشته باشد باید در درجه اول در مفاهیم و فیلمنامه تحولاتی اتفاق بیفتد که زیرساخت این مسائل هم در ادبیات، فلسفه انسانشناسی، روانشناسی و جامعه شناسی وجود دارد. 

شجاعی با اشاره به اینکه در دهه‌های 60و 70 و حتی به نظر من به شکل پویاتر در دهه 50 ما به وضعیت مطلوب نزدیک‌تر بودیم، تشریح کرد: در آن زمان به دلیل اینکه فضا بازتر بود و ما در فضایی سکولار تنفس می‌کردیم، این پویایی‌ها بیشتر بود و همچنین قرائت‌های مختلفی وجود داشت و خود به خود زیر ساختش هم به وجود آمد.

وی ادامه داد: در نتیجه انسان‌های خلاق تری به وجود آمدند که حرف بیشتری برای گفتن داشته باشند، اما هرچه جلوتر آمدیم با حذف رقبا به یک فضای گلخانه‌ای رسیدیم که دیگر آن پویایی گذشته را نداشت، البته به لحاظ تکنیکی و ساختاری پیشرفت‌هایی صورت گرفته، اما زمانی که این ادوار را کنار هم می‌چینیم می‌بینیم به لحاظ ساختاری اتفاق خوبی نسبت به دهه‌های گذشته نمی‌افتد.

پیشکسوت عرصه طراحی صحنه اذعان کرد: سینما برای من که در این عرصه فعالیت می‌کنم یه دغدغه است فلذا به عنوان مشغله به آن نگاه نمی‌کنم، بلکه معتقدم ما به لحاظ فرهنگی مشکلات زیادی داریم در حالی که فرهنگ زیرساخت است و باید سعی کنیم تا فرهنگمان به جهت توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی غنی و پویا شود تا در دیگر عرصه‌ها هم این اتفاق بیفتد.

شجاعی خاطرنشان کرد: این کار به تنهایی از دولت ساخته نیست، زیرا دولت بخش کمی از واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی زندگی ما را پوشش می‌دهد و حاکمیت نیز بخش گسترده تری را شامل می‌شود‍ و تا آن اراده محکم برای به وجود آمدن زیرساخت‌ها وجود نداشته باشد، به تنهایی از هیچ دولتی در کشور ما کاری بر نمی‌آید، همان‌گونه که در چهل سال گذشته شاهد بودیم که روسای دولت‌ها ناکام بوده و پس از از هشت سال خدمت دچار چالش‌هایی شده و ناکام مانده‌اند.

این طراح صحنه در پایان تاکید کرد: به طور حتم در این ساختار سیاسی کاری از کسی برنمی‌آید، بلکه باید تغییرات اساسی به وجود بیاید، البته اگر نسبت به وضعیت مطلوب توافق داشته باشیم زیرا وضعیت مطلوب عده‌ای در کشور، کره شمالی است که اگر آن مدل مطلوب آنهاست مورد تائید نیست، اما اگر به دنبال وضعیت مطلوب سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و معیشتی هستیم باید در نگاهمان نسبت به مسائل هم‌گرا باشیم تا هزینه‌ای که می‌شود خروجی مطلوبی نیز داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مریم IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      4 0
      برای کشوری که ادبیات غنی داره فاجه است که ضعف در فیلمنامه داشته باشه. چرا سینماگران ما انقدر از محتوای ادبیات ما غافل و چرا نویسنده ها با سینماگران ارتباط ندارن.
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 0
      واقعا جای تأسف داره