مهارت طراح صحنه ضعف فیلمنامه را نمی‌پوشاند

محمدرضا شجاعی گفت: متن فیلمنامه خشت اول است پس وقتی فیلمنامه ضعیف باشد طراح صحنه هرچقدر هم که مهارت و امکانات داشته باشد به وضعیت مطلوب نمی‌رسد.

محمدرضا شجاعی، طراح صحنه فیلم‌های سینمایی چون اخراجی‌ها، ایستاده در غبار و تنگه ابوقریب در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص اوضاع طراحی صحنه در کشورمان اظهار کرد: شکر خدا در این زمینه حرکت رو به جلویی داریم اما نسبت به استانداردهای جهانی مسئله و مشکل داریم، البته مشکلات نیز به دو بخش تقسیم می‌شود؛ اول اینکه باید ببینیم افرادی که در وادی طراحی صحنه کار می‌کنند به لحاظ علمی چقدر به کارشان اشراف دارند و همچنین چقدر مهارت عملی برای به وجود آوردن وضعیت مطلوب برای هر پروژه‌ای را دارند.

شجاعی ادامه داد: تصور من در خصوص کار طراحی صحنه این است که ما پذیرفته ایم که در هر پروژه‌ای در خدمت تهیه کننده و کارگردان مجموعه قرار بگیریم تا اثر خوبی تولید کنیم و قطعا تمام عوامل نیز علاقه‌مند هستند که یک اتفاقی صورت بپذیرد که مطلوب باشد، ولی اگر این موضوع صورت نمی‌پذیرد بخش اعظم مشکلاتش به نبود زیرساخت‌ها و زمینه‌های موجود برای رسیدن به استانداردهای لازم مربوط است.

این مشاور سینما و تلویزیون بخش مهمتر این ضعف را ناشی از متن فیلمنامه دانست و افزود: متن فیلمنامه خشت اول است و وقتی فیلمنامه ضعیف باشد طراح صحنه هرچقدر هم که مهارت و امکانات داشته باشد به وضعیت مطلوب نمی‌رسد، پس اگر نقصی هم هست به این جهت وجود دارد که فیلمنامه قابلیت‌های خوبی برای تصاویر بهتر و صحنه‌های جالب‌تر نداشته است.

وی افزود: ما پذیرفته‌ایم  که در یک مجموعه ای قرار گرفته و کار تیمی انجام دهیم و سعی می‌کنیم که پدیده جذابی را برای مخاطب تهیه کرده و تصور می‌کنیم و یا حتی توهم این را داریم که آن موضوع این قابلیت ها را دارد.

طراح صحنه فیلم ایستاده در غبار اذعان کرد: کاش می‌شد که اندکی جدی‌تر و عمیق‌تر به این مسائل پرداخت که نقطه مطلوب کجاست و وضعیت موجود در چه سطحی است و یا چقدر پویایی در این زمینه داریم و سرعتمان در چه حدی است.

شجاعی بیان کرد: در رابطه با این مسائل باید مقداری جدی تر وارد عمل شویم که خروجی کار نسبت به وضعیت و پتانسیل موجود خیلی راضی کننده نیست، اما امیدواریم که اوضاع بهتر از گذشته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رقیه سادات حسینی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      1 0
      خوب بود