اکران سنتی از آنلاین جا ماند / اقناع مخاطب با آیتم‌های نمایش فیلم با تنوع گسترده

سلطان محمدی گفت: در طول دو سال محدودیت کرونا نتوانستیم نگاه باز و رو به آینده‌ای به مخاطب بدهیم و تصور من این است که اکران سنتی با کاهش مخاطب روبه‌رو خواهد شد.

حسین سلطان محمدی منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص اوضاع اکران فیلم‌ها در شرایط کنونی اظهار کرد: دو سال تجربه محدودیت‌های کرونایی را در حالی پشت سر گذاشتیم که متاسفانه تحولی در نگرش سینما در بخش اکران که به نوعی نگاه به آینده است، را شاهد نبودیم، البته این وضعیت به ظاهر در اعداد و ارقام در حال فروکش کردن است اما در واقعیت و منظر علمی هنوز ماجرا گنگ و نامفهوم است و کسی نمی‌تواند ادعا کند که در یک کشور در دنیا وضعیت به صورت سابق درآمده است.

عقب نشینی اکران سنتی در مقابل اکران آنلاین

این کارشناس فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: در این نوسان‌ها، در اکران سینما نیز دو نکته را شاهدیم که اول از جانب صاحبان فیلم است که فیلمشان را اکران نمی‌کنند و ناخواسته انسان را به سمت این عبارت سوق می‌دهد که سود در تولید است و مورد دیگر از جانب مخاطبان است که در سالن حاضر نمی‌شود، در حالی که تماشاگر در حال حاضر مشغول دورکاری و آموزش‌های آنلاین است و اوقات فراغت بیشتری نسبت به دوران قبل کرونا دارند، اما کسی در سالن حاضر نیست.

سلطان محمدی تغییر رفتار مخاطب به صورت ناخواسته در بحث تماشای فیلم‌ها را با چند امتیاز جدید همراه دانست و تشریح کرد: به طور حتم اولین موضوع سهل بودن استفاده از ابزاری است که در دستان مخاطب است، تلفن همراه که سایز و اندازه‌اش نیز به گونه‌ای است که فرد فیلم دیدن با آن را به سینما رفتن ترجیح می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌های آنلاینی که اقدام به عرضه فیلم می‌کنند که شامل برنامه‌هایی همچون فیلیمو، نماوا، روبیکا، سپهر و ایوانو است که آیتم های نمایش فیلم با تنوع گسترده را دارا هستند، در کنار ابزار در دسترس، هزینه اینترنت هم برایشان چندان سنگین نیست و همه این عوامل سبب کم شدن تماشاگران شده است.

منتقد سینما با ذکر این نکته که اکران آنلاین برای مخاطبان با تنوع گسترده روبرو شده، افزود: این یعنی برخلاف اینکه در گذشته چند فیلم روی پرده می آمد و بر طبق ساز و کار و بده بستان‌ها و مافیای سیاسی که وجود داشت معمولاً چند فیلم مشغول اکران بودند و تنوعی به تماشاگر نمی‌دادند، امروز شرایط فرق کرده و مخاطب اعتیاد به تنوع فیلم‌های گوناگون را دارد و در عین حال از آخرین محصولات داخلی و خارجی نیز با خبر است.

اکران سنتی از آنلاین جا ماند/ اقناع مخاطب با آیتم‌های نمایش فیلم با تنوع گسترده

آیتم‌های نمایش فیلم با تنوع گسترده مخاطب را اقناع کرده است

این کارشناس فرهنگی ضمن بیان مطلب فوق افزود: این ویژگی دنیای مدرن است که انسانی که ممکن است احساس تنهایی کند، زمانی که وارد دنیای مجازی می‌شود، اصلاً دیگر احساس تنهایی نخواهد کرد زیرا به قدری تنوع محصولات در اطرافش وجود دارد که دچار یاس نمی شود و همزمان داده‌های مختلف را دریافت می‌کند.

سلطان محمدی اذعان کرد: امروزه این وضعیت که ابزار باعث سهولت شده و هزینه‌های اینترنتی نیز بسیار ناچیز است و برخلاف هیاهویی که می‌کنند که پلتفرم‌ها اشتراک ماهانه و سالانه شان را گران کرده اند، در مقابل محصولی که مخاطب تماشا می کند اصلا به چشم نمی آید.

منتقد سینما با ذکر این نکته که در مقابل امتیازاتی که اکراین آنلاین دارد، اکران سنتی به ظاهر عقب‌نشینی کرده یا حتی وادار به عقب نشینی شده است، بیان کرد: متاسفانه فرآیندی هم برای این روال پیش بینی نشده که این مشکل را چطور حل کنند، البته تصور من این است که اگر سینمای عادی نمی‌خواهد به همین وضعیت ادامه دهند نیازمند نوعی بازبینی است و باید دید آخرین تمهیدات شورای نمایش چیست؟

هرچه تلاش می‌کنیم آمار تماشاگران سینما از ۴ یا ۵ میلیون بیشتر نمی رود

وی ادامه داد: در حال حاضر فیلم‌ها پشت سر هم تولید می‌شود و آمار کمی هم داریم که بیش از ۱۰۰ یا ۲۰۰ عنوان فیلم تولید شده است و پشت خط اکران است اما سالن به آن اختصاص پیدا نمی‌کند و تحلیل کارشناسان این است که سینمایی اصلی کشور در تهران است و سینماهای شهرستان در تحلیل آنها وجود ندارد، در صورتی که فصل اکران عمومی با محدودیت ذهنی روبروست.

سلطان محمدی در پایان تاکید کرد: در طول دو سال محدودیت کرونا نتوانستیم نگاه باز و رو به آینده‌ای به مخاطب بدهیم و تصور من این است که اکران سنتی با کاهش مخاطب روبه‌رو خواهد شد، همان مخاطبی که ما هر چه تلاش می‌کنیم از حدود ۴ یا ۵ میلیون بیشتر نمی رود با وجود اینکه ما درصد مخاطب بالایی در سراسر کشور داریم که مشتاق تماشای فیلم هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دختر شجاع IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      چرا ایشون تو مصاحبشون گفتن که هزینه اینترنت تو کشورمون چیز زیادی نیست در صورتی که از نطر من خیلیم زیاده و اپلیکیشنایی مثل فیلیمو و نماوا و .... فقط به فکر جیب خودشونن نه سلیقه مخاطب
    • فعال فرهنگی IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 0
      مصاحبه خوبی بود فقط ای کاش از این کارشناسانه فرهنگی از محتوایی که در این فیلم ها ارائه میشود هم سوال میکردین چون کیفیت آثار بشدت پایین امده