همه باید پای کار بیاین تا «ایران جان» تبدیل به رویدادی رسانه‌ای و میدانی شود

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما گفت: اگر می‌خواهیم مشکلات استان‌ها حل شود، همه باید پای کار بیایند. دولت وعده کرد در هر استان، بسترهای سرمایه‌گذاری را مشخص کند تا «ایران جان» تبدیل به رویدادی رسانه‌ای و میدانی شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، نشست خبری «ایران جان؛ ایلام ایران» حضور علیرضا کیخا معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما، پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.

علیرضا کیخا معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و شهدای واقعه تروریستی روز گذشته زاهدان گفت: از سال قبل با نظر و پیگیر ریاست محترم سازمان، ایده پویش «ایران جان» عملیاتی شد. در سال ۱۴۰۴ با همکاری ارکان سازمان و معاونت‌ها به ویژه معاونت های محتوایی و حوزه پیام، کار را جلو بردیم.

وی افزود: هفته اول این پویش در خرداد ماه ۱۴۰۴ با موفقیت در استان خوزستان برگزار شد. قرار بود پس از پویش «ایران جان» در خوزستان که در خرداد ماه رقم‌ خورد، در تیرماه این پویش در استان اصفهان برگزار شود. اما باتوجه به حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، این پویش در اصفهان برگزار نشد. در ادامه طبق برنامه، این پویش در استان ایلام برگزار می شود.

کیخا یادآور شد: قرار این است که شبکه های رادیویی و استانی از چهارم مردادماه کار را شروع کنند و در ادامه شبکه های سراسری از روز سه شنبه هفتم مرداد پویش «ایران جان ایلام ایران» طبق برنامه ریزی های قبلی تا دهم مرداد جلو خواهد رفت. البته احتمالا ما نوبت استان اصفهان را با یکی از استان ها جابه جا کنیم و در ماه شهریور یا مهر پویش «ایران جان» را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه هدف رویدادهای استانی جلب رضایت مردم و اصلاح ذهنیت آنها نسبت به همه استان‌هاست، گفت: حل مسئله‌های هر استان از این دو هدف نیز مهم‌تر است، بخصوص مسئله‌های اولویت‌دار که در هر استان رسوب کرده است. البته این پایان ماجرا نیست. چراکه در یک هفته نمی‌توان مسئله‌ای را در استان حل کرد. مثلا مسائل خط ریلی آبادان - بصره در خوزستان در یک هفته حل نمی‌شود. قرار است تا پایان سال از سوی رسانه، چالش‌های هر استان که طی رویداد شناسایی شده، پیگیری شود و مسئولان پاسخگوی نتیجه رسیدگی به مشکلات شوند. ما در سطح هر استان تا پایان هر سال تلاش می‌کنیم با کمک رسانه بخشی از مشکلات استان‌ها را حل کنیم.

کیخا با اشاره به برگزاری جلساتی با وزارت کشور برای اجرای رویداد ملی «ایران جان» و تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات استان‌ها حل شود، همه باید پای کار بیایند. دولت وعده کرد در هر استان، بسترهای سرمایه‌گذاری را مشخص کند تا «ایران جان» تبدیل به رویدادی رسانه‌ای و میدانی شود. در خوزستان توقع داشتیم این اتفاق بیفتد، اما به دلایلی و شاید، چون نخستین استان بود، این امر محقق نشد.

وی ادامه داد: قبل از هر هفته و رویداد استانی با استانداران جلسه‌ای در خصوص جزئیات برگزار می‌کنیم. ما با تمام دستگاه‌هایی که فکر می‌کردیم می‌توانند در رویداد ملی «ایران جان» مؤثر باشند، جلسه برگزار کردیم و خبرنگاران را بخشی از این رویداد می‌دانیم.

معاون امور استان‌های رسانه ملی یادآوری کرد: وقتی چالشی در استان پیدا می‌کنیم باید همه رسانه‌ها مطالبه حل آن را داشته باشند. ضمن اینکه فهرست مسائل استان‌ها تهیه شده و هر استان، سند زیست‌بوم دارد و سند اقدام سه ساله هر استان از دل آن بیرون آمده و ما آماده‌ایم با در اختیار گذاشتن این اسناد با سایر رسانه‌های کشور برای حل مشکلات استان‌ها، عملیات رسانه‌ای انجام دهیم تا چالش‌های هر استان براساس اولویت از سوی رسانه‌ها مورد تأکید قرار گرفته و بررسی شوند.

کیخا در ادامه بیان کرد: براساس یک نظرسنجی از مرکز تحقیقات صداوسیما، حدود ۶۸ درصد مخاطبان در سال ۱۴۰۱ گمان می‌کردند رسانه آنها را نمی‌بیند. ما می‌دانیم یک شبکه سراسری اثرگذاری بیشتری نسبت به شبکه‌های استانی دارد. برخی مسائل گرچه در یک استان رخ می‌دهند و چالش‌اند، اما ملی و فراملی هستند، پس پرداختن به آنها در شبکه‌های سراسری قطعا اثرگذاری بیشتری دارد.

وی افزود: نظرسنجی‌ها نشان داد که میزان رضایت مردم خوزستان نسبت به دیده شدن در رسانه ملی و شبکه‌های سراسری حدود ۸۰ درصد بوده است. در این سال‌ها برخی استان‌ها در شبکه‌های سراسری دیده نشده‌اند؛ ازاین‌رو برای نخستین بار از ابتدای شهریورماه سریال «بادار» با تمرکز بر فرهنگ بومی و آداب‌ورسوم مردم استان سیستان و بلوچستان روی آنتن خواهد رفت و حتما تأثیر زیادی بر رضایت مردم و احساس عدالت رسانه‌ای خواهد داشت.

معاون امور استان‌های رسانه ملی با بیان اینکه ۱۲ شهرستان ایلام در هفته «ایلام ایران» با برنامه‌های گوناگون پوشش داده می‌شوند، اظهار کرد: بخش پررنگی از مستندها و تولیدات، مبتنی‌بر سبک زندگی و فرهنگ روستاهای ایلام است. برنامه‌های «پایش» و «ثریا» مسائل ایلام و جنگل‌های زاگرس را مورد تأکید قرار خواهند داد. ضمن اینکه در این هفته عوامل برنامه «ثریا» به ایلام هم خواهند رفت. کیخا در ادامه افزود: خبرنگارانی که مایل باشند می‌توانند در هفته «ایلام ایران» با هماهنگی و تدارک ما به این استان مربوطه بروند و مستقیم به پوشش رویداد بپردازد.

همچنین، محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با اشاره به جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، ایام محرم و صفر و وقفه در برگزاری رویداد «ایران جان» اظهار کرد: ما اکنون پیش‌آزمون نظرسنجی‌های ایلام را برگزار می‌کنیم و بعد از رویداد پس‌آزمون نیز خواهیم داشت. در خوزستان چهار مرحله نظرسنجی در کل کشور و استان خوزستان داشتیم. برای ایلام نیز همین‌گونه خواهد بود. یکی از اهداف رویداد ملی «ایران جان» این است که حال مردم خوب شود.

وی افزود: ایلام استان کوچکتری نسبت به خوزستان است، اما ظرفیت‌هایی دارد که شاید اهالی رسانه نیز بی‌خبر باشند. این ظرفیت‌ها در سایر نقاط کشور نیز وجود دارد و باید حق تک‌تک استان‌ها در معرفی ظرفیت‌ها ادا شود.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با بیان اینکه ما در اکثر رویکردهای کشور تهران‌محور هستیم و این رویکرد باید تغییر کند، گفت: ما حتی گویش تهرانی را می‌خواهیم به همه جا تسری بدهیم. رویدادی، چون «ایران جان» به تغییر این رویکرد کمک می‌کند.

شاکری‌نژاد افزود: دیدگاه مردم نسبت به اقتدار ایران در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه افتخارآفرین بود. طی جنگ تحمیلی سؤال مشترکی در خصوص مرجعیت رسانه ملی از سوی نهادهای آمارگیری مختلف انجام شد و نشان داد رسانه ملی برای اکثر مردم رسانه مرجع بوده است. شبکه خبر نیز در نظرسنجی‌های ما پرمخاطب‌ترین شبکه این دوره بود. ما از مردم در مورد شبکه آشیانه به‌عنوان تنها شبکه‌ای که دنبال می‌کنند، سؤالی پرسیدیم و اکثریت شبکه خبر را شبکه آشیانه دانستند که نشان از هوشیاری مردم ایران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1275630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =