چالش‌های حضوری شدن دانشگاه برای دانشجویان/ اضطراب و افسردگی در کمین است

یک کارشناس مشاوره معتقد است؛ حضوری شدن دانشگاه‌ها شرایط روحی و روانی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چالش‌های جدیدی را برای آنها به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، آموزش مجازی بیش از ۲ سال است که غالب‌ترین نوع آموزش در دانشگاه‌هاست؛ اما با توجه به تسریع روند واکسیناسیون در چند ماه اخیر احتمال می‌رود که به تدریج آموزش‌ها حضوری شوند. 

دانشجویانی که پیش‌تر از کلاس‌های مجازی خسته شده و دلشان برای حال و هوای دانشگاه و ارتباط با دوستان‌شان تنگ شده بود، حالا مضطربند که چگونه پس از چند ترم دوباره به دانشگاه برگردند.

سارا گلستانی در گفتگو با ایسکانیوز، با بیان این که تفاوت برنامه زندگی دانشجویان در دوران شیوع بیماری کرونا و پس از حضوری شدن دانشگاه‌ها، بسیار متفاوت خواهد بود، اظهار کرد: دانشجویان در این دوران آزادی عمل بیشتر و تحرک کمتری داشته‌اند که همه این موارد چالش‌آفرین هستند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده با اشاره به این که نخستین چالشی که دانشجویان با آن مواجه هستند، ترس از ابتلا به کروناست که سبب می‌شود دانشجویان از حضور در جمع اجتناب کنند، افزود: دومین چالش مربوط به برقراری روابط اجتماعی است. به دلیل کاهش روابط اجتماعی در ۲ سال گذشته و به طبع تضعیف مهارت‌هایی که در این روابط شکل می‌گیرند. بنابراین ممکن است چالش‌های ارتباطی و اضطراب‌های اجتماعی ایجاد شوند.

وی با تصریح بر این که چالش‌های ارتباطی سبب ایجاد احساس تنبلی در افراد می‌شود، افزود: راهکاری که لازم است اتخاذ شود این است که در گام نخست دانشجویان به خودشان برچسب تنبلی نزنند.  تنبلی یک رفتار تدافعی در برابر اضطراب است. به همین دلیل، فردی که احساس تنبلی می‌کند باید از خودش بپرسد؛ چه چیزی مرا مضطرب می‌کند؟

احساس مقاومت زیادی برای شروع حضوری آموزش‌ها دارند، از روانشناس یا مشاور کمک بگیرند

گلستانی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر دانشجویان احساس می‌کنند که صبح برای رفتن به دانشگاه حوصله ندارند یا احساس افسردگی و بی‌انگیزگی را تجربه می‌کنند، باید از یک مشاور کمک بگیرند و بررسی کنند که اضطراب در چه فرایندی تولید می‌شود که به تنبلی یا بی‌انگیزگی منتهی می‌شود.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده با بیان این که موضوع دیگر این است که افراد حتی اگر اضطراب بیمارگونه هم نداشته باشند، حدی از اضطراب را تجربه خواهند کرد، یادآور شد: چون پس از ۲ سال به شرایطی جدید وارد می‌شوند، در این ۲ سال سبک زندگی خاصی پیدا کرده‌اند و شاید برخی دروس را فراموش کرده باشند و بازخوانی و یادآوری را شروع کنند.

وی در پایان با اشاره به این که دانشجویان سه ماه اولی که وارد آموزش حضوری می‌شوند، باید این وقت را برای خود قائل شوند و عجله نداشته باشند تا بتوانند با چالش‌های جدید روبرو شوند و به شرایط جدید عادت کنند، اظهار کرد: بیشترین توصیه من این است که دانشجویان حواس‌شان به احساسات و افکارشان باشد تا متوجه شوند چه چیزی مانع ایجاد می‌کند و از هشدارهای درونی‌شان برای پیدا کردن راهکار استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =