مخالفت ۲۰ هزار دانشجو با افزایش ظرفیت پزشکی

دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در توییتر مخالفت خود را با طرح اصلاح آموزش پزشکی کشور اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دانشجویان علوم پزشکی کشور اعتراض خود را به «طرح اصلاح آموزش پزشکی کشور» در توییتر مطرح کردند. این اقدام با هشتک #افزایش_ظرفیت_تهدید_سلامت در اعتراض به طرح «اصلاح آموزش پزشکی کشور» مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.

بر اساس طرح اصلاح نظام آموزش پزشکی و ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی، ظرفیت پذیرش دانشجو در هریک از رشته های پزشکی و دندانپزشکی در مقطع عمومی، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دستیاری تخصصی رشته های پزشکی و ظرفیت پذیرفته شدگان سهمیه مناطق محروم افزایش پیدا می‌کند.

در حال حاضر ۲۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی کشور با شرکت تشکیل کمپین مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. ایسکانیوز در ادامه به بررسی نظرات دانشجویان علوم پزشکی کشور در زمینه افزایش ظرفیت‌ها و اصلاح آموزش پزشکی می‌پردازد.

با افزایش ظرفیت، با جان مردم بازی می‌کنید

عارف کمانی سخنگوی شورای صنفی مرکزی دانشجویان علوم پزشکی بر این باور است مسئولان با افزایش ظرفیت، با جان مردم بازی می‌کنند. وی در صفحه توییتر خود نوشت: «نمایندگانی که حرف از افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی می‌زنند، اطلاعی از واقعیات موجود در جامعه ندارند کلاس‌های درس دانشجویان در حال انفجار است و بیمارستان‌ها کشش پذیرش دانشجو بیش از این اندازه را به هیچ وجه ندارند با افزایش ظرفیت، با جان مردم بازی می‌کنید.»

مخالفت ۲۰ هزار دانشجو با افزایش ظرفیت پزشکی

کاهش ظرفیت به تناسب کلاس‌های درس

طاها گرجی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم از مخافان طرح مجلس شورای اسلامی است و این طرح را به ریختن بنزین بیشتر در خودرویی تشبیه می‌کند که به علت باتری خالی استارت نمی‌خورد. وی در این باره در صفحه توییتر خود نوشت: نه تنها مخالف افزایش ظرفیت هستیم بلکه خواستار کاهش ظرفیت تا حد تناسب با کلاس‌های درس و بخش‌های بیمارستان هستیم.

مخالفت ۲۰ هزار دانشجو با افزایش ظرفیت پزشکی

کمبود پزشک نداریم

کاربری با نام پیمان که در توییتر خود را پزشک معرفی کرده بر این باور است که کمبود پزشک در کشور وجود ندارد. وی در این باره در صفحه توییتر خود نوشت: «کمبود پزشک نداریم، خیلی هم پزشک داریم، مشکل ما این است که دولت امکانات حداقلی مناطق محروم رو انجام نمی‌دهد. کدام پزشکی بعد بیست سال درس خواندن و بی پولی دست زن و بچه و خانواده‌اش را می‌گیرد و به جایی می‌رود که هیچی ندارد، حقوقش را نمی‌دهند، زن و بچه‌ش را در کویر نگه دارد.»

مخالفت ۲۰ هزار دانشجو با افزایش ظرفیت پزشکی

وی در توییت دیگری افزایش ظرفیت‌های پزشکی را به خودکشی تشبیه کرد و نوشت: «افزایش ظرفیت بدون زیرساخت‌های لازم خودکشی یه ملت است، از بین رفتن امید و انگیزه جوان‌های‌نخبه و عامل فرار مغزها به سمت کشورهای دیگر و کاهش خروجی‌های باسواد، آسیب به سلامت آینده و افزایش بیکاری می‌شود. خودکشی نکنید، ایران را نکشید.»

مخالفت ۲۰ هزار دانشجو با افزایش ظرفیت پزشکی

پیمان در توییت دیگری نوشت: علوم پزشکی مثل خوندن تئوری رشته‌های دیگر نیست، باید مریض ببینید، بالین ببینید،همه این‌ها همین الان هم انجام نمی‌شود، از بس دانشجو زیاد است. در یک اتاق ده متری صد نفر حضور دارند، همین الان هم آموزش افتضاح است، حالا شما (ظرفیت) را زیادتر کنید، دودش در چشم خودتان و بچه هایتان می‌رود.»

مخالفت ۲۰ هزار دانشجو با افزایش ظرفیت پزشکی

اول زیر ساخت، بعد افزایش ظرفیت

کاربری با نام مهدی که خود را پزشک وظیفه معرفی کرده است، اینگونه به طرح افزایش اصلاح آموزش پزشکی واکنش نشان داد: «شما اول باید زیرساخت ایجاد کنید، امکانات آموزشی و هیئت علمی فراهم کنید بعد به فکر افزایش ظرفیت بیافتید، طرح دادن از سر دلخوشی نتیجه‌ای جز نابودی بهداشت و درمان کشور ندارد!»

مخالفت ۲۰ هزار دانشجو با افزایش ظرفیت پزشکی

آموزش پزشکی با جان مردم سر و کار دارد، آموزش خیاطی که نیست!

احسان دانشجوی دندانپزشکی که با نام سورنا در توییتر فعالیت می‌کند، مخالف افزایش ظرفیت پزشکی نیست، وی نسبت به افزایش ظرفیت‌های پزشکی اینگونه واکنش نشان داد: بیمارستان‌ها در شهرستان‌،  در حد یک کلینیک هم امکانات ندارند. همه بیماران را به شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز اعزام می‌کنند و بعد می‌گویند چرا فوق تخصص در شهرستان نیست! بیمارستان‌های آموزشی از کمبود امکانات در حال نابودی است، اگر ظرفیت زیاد شود، مشکل حل خواهد شد؟

من مخالف افزایش ظرفیت نیستم، ولی شما از بیرون گود می‌گویی لنگش کن، دولت در شهرستان‌ها مراکز جراحی و بیمارستان مجهز راه‌اندازی کند، بیمارستان‌های آموزشی را تجهیز کند و تعداد آن را افزایش دهد، سپس نسبت به افزایش ظرفیت اقدام کند. آموزش پزشکی با جان مردم سر و کار دارد، آموزش خیاطی که نیست!»

مخالفت ۲۰ هزار دانشجو با افزایش ظرفیت پزشکی

مرگ یک بار؛ شیون یک بار!

علی جعفریان ‏‏استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این اعتراض با دانشجویان علوم پزشکی کشور همراه شد و در صفحه توییتر خود نوشت: «طرح عجیب افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی باعث شد باز به دو کمبود اساسی جامعه برگردم: #تفکر و #اخلاق، طرحی به شدت غیر کارشناسی و نسنجیده از بُعد تفکر، و جهت‌دار و مغرضانه از منظر اخلاق. به قول نویسنده‌ای به همه مدرک دکترای پزشکی بدهند ببینیم حل می‌شود! مرگ یک بار شیون یک بار.»

مخالفت ۲۰ هزار دانشجو با افزایش ظرفیت پزشکی

افزایش ظرفیت منجر به کاهش سواد دانشجویان می‌شود

محمدرضا خلجی دانشجوی رشته پزشکی از جمله افرادی است که افزایش ظرفیت پزشکی با کاهش سواد دانشجویان رابطه مستقیمی دارد. وی در این باره در صفحه توییتر خود نوشت: «افزایش ظرفیت بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های آموزش و اشتغال باعث کاهش سواد و افزایش نرخ بیکاری می‌شود. این طرح در رشته‌های علوم پزشکی متاسفانه پیامدهای جبران ناپذیری خواهد داشت، آینده جوانان پر تلاش و مهمتر از آن سلامت مردم را بازیچه سیاست نکنید.»

مخالفت ۲۰ هزار دانشجو با افزایش ظرفیت پزشکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1117067

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یک پزشک IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      11 64
      از خوبی های این طرح هرچی بگم کم گفتم.ایجاد رقابت بین پزشک ها مهم ترین نکته هست که در نهایت به سود بیمار تموم می شه. اینو من می فهمم که سالها با دانشجو های بی انگیزه پزشکی سر و کله زدم مخالفت با این طرح به نام مردم و به کام بسیاری از پزشکان هست
      • امیر IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
        46 5
        بعد از فرستادن نظر با نام یک پزشک ، سایت را بسته و به ادامه مطالعه برای کنکور می پردازد تا شاید برای 10 امین بار پشت کنکور نماند ...
      • erfan GB ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
        30 5
        وقتی بابات گفته اگه پزشکی قبول شی برات ماشین میخرم و تو به هر نحوی شده میخوای قبول شی ..
    • حمید IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      6 7
      واقعا با توجه به موضوع تعارض منافع توقع دارید دانشجویان پزشکی و .... هرکس که از از راستا منفعت میبرد و یا خواهد برد با طرح مخالفت نکنند؟ لطفا این نظر رو حذف نکنید. و به اشتراک بذارید و یا اگر جوابی دارید مرقوم بفرمایید. تعارض منافع= مخالفت
      • هوف IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
        10 1
        خب باهوش تو خودتم اگه به مدد این طرح پزشک بشی میفهمی چرا ماها مخالف بودیم و اونوقت میزنی بر سرت که کاش شوهر میکردم نمیومدم پزشکی یا اگر پسری میگی کاش میرفتم در مغازه پیش آقام وامیستادم سودش بیشتر بود...هدف شما نخبه ها فقط پزشکی قبول شدنه صرفه با بعدش کار ندارین
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      2 13
      اعتراض انها بی مورد است در جهت منافع شخصی است انها هنوز به بلوغ فکری نرسیده اند اینه که اموزش دیده اند با کمترین امکانات بوده ولی الان 100 برابر بیشتر از سابق در این مملکت امکانات هست
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      1 5
      فقط کافیه به دنیا نگاه کنیم که نسبت پزشک در ایران به جمعیتش خیلی کمه ، به خاطر همینه صدای پزشکا دراومده ، پس کی ماهی صد میلیون درآمد داشته باشه و بیمه ها رو ورشکست کنه