صنعت باید به دانشگاه‌ها ایمان داشته باشد/ افزایش ۲۰ میلیارد دلاری سرمایه کشور از طریق توسعه فناوری

سرپرست دانشگاه علم و صنعت گفت: صنایع کشور از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها اطلاعی ندارند، دانشگاه‌های کشور نیز از چالش‌های صنایع بی‌خبرند، صنایع باید به دانشگاه‌ها ایمان داشته باشند، تنها مسیر برای موفقیت صنعت و دانشگاه آن است که در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

منصور انبیا سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به خودکفایی دانشگاه‌ها در حوزه درآمدزایی اظهار کرد: اگر به مقررات بودجه‌ای بنگرید، بودجه‌ای که دولت در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد، به عنوان کمک شناخته می‌شود. فرض دولتمردان نیز بر آن است که دانشگاه‌ها باید خودشان هزینه‌هایشان را تامین کنند. در حال حاضر دانشگاه‌های جهان نیز بر همین اساس پیش می‌روند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها با وجود محدودیت‌هایی و تعریفی که برای اعتبارات از قدیم وجود داشته است، باید به فکر تامین هزینه‌های خودشان باشند، بهترین راه برای تامین این اعتبار ارائه خدمات به صنایع کشور است.

در صنعت «کار و پول روی زمین ریخته است»

سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: من به‌واسطه ارتباطی که با صنعت داشته‌ام، می‌توان ادعا کرد اصطلاحا «کار و پول روی زمین ریخته است.» در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ مجتمع پتروشیمی فعال در کشور وجود دارد و برای هر مجتمع یک ظرفیت اسمی تعریف شده است. در صورتی که فعالیت‌های آن مجتمع بر اساس برنامه‌ریزی پیش رود، آن مجتمع باید به تولید مشخصی برسد. این ظرفیت در مجتمع‌های پتروشیمی کشور از ۵۰ تا ۶۰ درصد فراتر نمی‌رود. به‌طوری که می‌توان ادعا کرد هم‌اکنون حداقل ۴۰ درصد ظرفیت مجتمع‌های پتروشیمی کشور بلا استفاده مانده است.

صنایع باید به دانشگاه‌ها ایمان داشته باشند

وی افزود: اگر یک درصد به ظرفیت هر مجتمع اضافه شود، میزان قابل توجهی به سرمایه کشور افزوده خواهد شد. حال تصور کنید بخواهیم از تمام ۴۰ درصد ظرفیت این مجتمع‌ها استفاده کنیم، در این صورت درآمد بسیاری را می‌توان از این طریق کسب کرد. استفاده از ظرفیت صنایع از طریق ارتباط با دانشگاه‌ها محقق خواهد شد. صنایع باید به دانشگاه‌ها ایمان داشته باشند، تنها مسیر برای موفقیت صنعت و دانشگاه آن است که در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

دانشگاه‌های کشور از چالش‌های صنایع بی‌خبرند

انبیا اضافه کرد: متاسفانه صنایع کشور از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها اطلاعی ندارند، دانشگاه‌های کشور نیز از چالش‌های صنایع بی‌خبرند. به‌طوری که می‌توان ادعا کرد تعاملی بین طرفین وجود ندارد. درصورت برقراری این تعامل، تمامی نگرانی‌هایی که در زمینه بودجه و افزایش تولید وجود دارد، حل شده و در کنار آن نیز نیازهای جامعه نیز رفع خواهد شد. دانشگاه باید جامعه محور باشد، خوشبختانه ایران از برکت وجود دانشگاه‌ها دانش‌پایه شده است. اگر دانشگاه و جامعه با هم همراه شوند، با چالش‌ها می‌توان عالمانه برخورد و نسبت به رفع و رجوع آن اقدام کرد.

افزایش ۲۰ میلیارد دلاری سرمایه کشور

وی خاطرنشان کرد: همان طور که می‌دانید در ایران چاه نفت‌های بسیاری وجود دارد. بر اساس آمار ارائه شده توسط مسئولان، در حال حاضر ضریب ازدیاد نفت ۲۵ درصد در کشور است، یعنی ۲۵ درصد نفت از چاه نفت به سطح زمین آورده می‌شود و از ۷۵ درصد آن استفاده نمی‌شود. مهم نیست که در کشور چقدر نفت وجود دارد، مهم آن است که تا چه اندازه‌ای می‌توانیم نفت را به سطح زمین بیاوریم، این اقدام تنها با توسعه فناوری امکان‌پذیر است. به عنوان مثال نروژ یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه نفت به شمار می‌رود، ضریب ازدیاد برداشت نفت در این کشور، ۶۵ درصد است. اگر بتوانیم ضریب ازدیاد برداشت یک مخزن نفت را از ۲۵ درصد به ۲۶ درصد افزایش دهیم، ۲۰ میلیارد دلار به سرمایه ملی کشور اضافه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =