اشتغال دانشجویان در طرح پویش تضمین شده است/ امکان ادامه فعالیت دانشجویان در قالب خدمت سربازی

طرح پویش اقدامی مهارت‌افزار برای دانشجویان و مسیر ورود آنها به صنعت است. هم‌اکنون این طرح در ۱۰ استان کشور اجرایی و می‌تواند ارتقای مهارت و کاهش جمعیت فارغ‌التحصیلان بیکار در رشته‌های مختلف دانشگاهی را در پی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به بیکاری جمعیت قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان در کشور طرح پویش می‌تواند گامی موثر در راستای تبدیل به دانشگاه کارآفرین و حرکت در مسیر حل مسائل صنعت، اشتغال همزمان دانشجویان با تحصیل، مهارت‌افزایی، فراهم کردن کمک هزینه تحصیل دانشجویان و هدفمند کردن پروژه‌های تحقیقاتی بردارد.

از فروردین سالجاری گام دوم طرح پویش به عنوان طرح محوری در پشتیبانی از تولید با مشارکت استان‌های البرز، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، قزوین، مرکزی، یزد و واحدهای شهرقدس، شهریار و رباط کریم افتتاح شد. در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق طرح پویش در بین دانشجویان ۴ راهبرد «همراستا کردن آموزش عالی کشور با نظام اقتصادی و اجتماعی»، «متناسب‌سازی تحصیل و اشتغال»، «تحول در برنامه‌ریزی‌های درسی با توجه به نیازهای ذینفعان اقتصادی و اجتماعی» و «متنوع‌سازی مدارک برای پاسخگویی به نیازهای جامعه» را طراحی کرده که پیشتر گروه دانشگاه ایسکانیوز به بررسی آن پرداخته است.

هدف از اجرای طرح پویش تلفیق تحصیل با مهارت‌های جدید و ورود به صنعت است. دانشگاه آزاد اسلامی پایین بودن سطح تعامل آموزش عالی با نیاز بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور را با ایجاد هماهنگی بین برنامه‌های دانشگاه و سایر بخش‌ها برطرف کند. بر این اساس قرار است دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در دو بعد تئوری و علمی وارد فعالیت کنند و به کسب مهارت بپردازند. چندی قبل محمد مهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی درباره سیستم آموزش تئوری در مراکز علمی و آموزشی کشور گفت: «مردم برای مهارت‌آموزی فرزندان خود هزینه می‌کنند، اشکال از ما است که مدرکی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم که خاصیتی ندارد.»

بورسیه هزار دانشجوی دانشگاه آزاد در صنایع استان اصفهان

 در روزهای اخیر هم روح الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ۳۶۰ واحد فعال دارد، اینکه در ۵ سال آینده تمامی آنها جزو انتخاب‌های اول دانشجویان باشد اشتباه است، اما در ۵ سال آینده ۵۰ تا ۶۰ دانشگاه استان‌ها جزو انتخاب‌های برتر هستند. برای مثال در استان اصفهان با اجرای طرح پویش بیش از هزار دانشجو در صنعت بورس شدند. سند تحول دانشگاه کیفی نیست و راهبردها، اقدامات و شاخص‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

روند اجرای طرح پویش برای دانشجویان بعد از طرح پویش

بر اساس بررسی‌های انجام شده در همه شهرها حدود دو هزار و ۵۰۰ دانشجو در تمامی شرکت‌ها، تامین اجتماعی و وزارت کار را پای این طرح آورده به طوری که خود صنایع شروع به تبلیغ این طرح کرده و از دانشجویان خواستند در قالب طرح پویش، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شوند و اخیراً طرح پویش از سوی دانشگاه آزاد ابلاغ شده است. حال این نگرانی در بین دانشجویان است که بعد از فارغ‌التحصیلی آنها بیکار شده و نتوانند از تجربیات دوران دانشجویی بهره‌مند شوند.

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در«طرح پویش» صنعت برای دانشجو هزینه کرده و این به معنای کارآموزی نیست،در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: برای اخذ امریه سربازی دانشجویان فعال در «طرح پویش» تلاش می‌شود. البته تصمیمات نهایی در این باره برعهده ستاد کل نیروهای مسلح است.

فعالیت دانشجویان رشته علوم انسانی در طرح پویش

برخی از دانشجویان بر این باورند که طرح پویش فقط برای دانشجویان در رشته‌های صنعتی کارایی دارد. نجفی درباره نحوه فعالیت دانشجویان رشته‌های علوم انسانی در طرح پویش گفت: طرح پویش شامل پوشش‌دهی رشته‌های علوم انسانی همچون روانشناسی، علوم تربیتی و... می‌شود. هم‌اکنون نه تنها در طرح پویش بلکه در مدارس سما دانشجویان دیگر رشته‌ها با عناوین مختلف همچون مشاوره حقوقی، روانشناس صنعتی و سازمانی، حسابداری و ... به فعالیت می‌پردازند. در شرایط کنونی ظرفیت مدارس سما برای محصلان در رشته‌های مختلف دانشگاهی مناسب است.

 بر اساس گفته‌های مسئولان امر طرح پویش یک اقدام مقطعی نیست و این طرح می‌تواند آشتی علم با صنعت و مهار بیکاری فارغ‌التحصیلان و کسب مهارت آنها موثر باشد. بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: از طریق قانون‌گذاری‌ها، سیاست‌گذاری‌های متناسب و شایسته می‌توان تصویب طرح پویش در قالب قانون را نهادینه کرد و از یک طرح درون دانشگاهی به طرحی قانونی تبدیل کرد تا منشا تاثیرات مناسب در تمامی اقدامات در سراسر کشور باشد.

نگاهداری درباره کم‌وکیف اختصاص بیمه و دیگر مسائل مربوط به قانون کار به فعالان در این طرح افزود: نقش نهادهای قانون‌گذار جمع‌‍آوری تجربیات و ارائه پیشنهادات قانونی برای رفع موانع فراقانونی و حل مسائل است. در صورت بررسی تجربیات موفق طرح پویش نهادهای قانون‌گذار نسبت به اشائه آن اقدام می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره چالش‌های طرح پویش همچون رهاسازی دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی یا اینکه دانشجویان بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی در صنعت خدمت سربازی خود را بگذرانند، گفت: این طرح ایده مناسبی و طرح‌های مشابه هم جای پیشرفت دارد، اما تصمیم‌گیری درباره خدمت سربازی برعهده ستاد کل نیروهای مسلح است و ارزیابی این گونه مسائل از سوی ستاد انجام می‌شود.

فعالیت در طرح پویش چه مزایایی دارد؟

برای دانشجویان طرح پویش علاوه بر مهارت آموزی، آشنایی با علایق حرفه‌ای هر دانشجو، آشنایی با محیط کار همزمان با تحصیل، توانمندسازی و ارتقای مهارت کار، ایجاد انگیزه تحصیلی، ظهور ایده‌های جدید دانش‌بنیان و کارآفرینی و در اولویت استخدام قرار گرفتن و کسب درآمد از طریق دریافت کمک‌ هزینه تحصیلی از جمله امتیازهای فعالیت در این طرح است. همچنین مشارکت در افزایش مهارت دانشجویان، استفاده از نیروهای جوان با آموزش‌های روز، شناسایی افراد دارای شایستگی‌های شغلی، تربیت نیروی ماهر برای آینده خود، حل مسائل صنعت از طریق هدفمندکردن پژوهش‌های دانشگاهی(پایش)، هدفمندکردن پروژه‌های تحقیقاتی، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان جدید با مشارکت نیروهای جوان معرفی‌ شده و استفاده از ظرفیت نیروهای انسانی توانمند در راستای مأموریت‌های آموزشی از جمله‌ امتیازهای طرح پویش برای مرکز یا بنگاه اقتصادی محل آموزش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =