پای سلبریتی‌ها در کفش پزشکان/ از تاسیس داروخانه توسط پورسرخ تا کلینک‌های جراحی بازیگران معروف+فیلم

دبیر کل و دبیر کمیته حقوقی شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت از پشت پرده ورود بازیگران به تاسیس کلینیک‌های دنداپزشکی و جراحی می‌گوید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح افزایش ظرفیت پزشکی این روزها با مخالفت‌های بسیاری از سوی مسئولان و فعالان مواجه شده است.  در جلسه ۱۵۵ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور  پذیرش ۳۰۰۰ دانشجوی پزشکی به ظرفیت موجود کشور طی بازه زمانی حداقل ۵ سال به تصویب رسیدو

بسیاری از فعالان حوزه پزشکی از جمله مسئولان وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با افزایش ظرفیت‌های پزشکی مخالفت کرده و در نامه‌ای به رئیس جمهور  خواهان خارج شدن موضوع افزایش ظرفیت‌های رشته پزشکی از دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند.

مصوبات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور قابل ابلاغ و اجرا است، اما به دلیل مخالفت‌های بسیاری از جامعه پزشکی قرار است این طرح بار دیگر در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود. 

در حوزه علوم پزشکی مافیا وجود ندارد، بلکه نبود مدیریت مشاهده می‌شود

موافقان این مصوبه بر این باورند که این افزایش ظرفیت می‌تواند کمبود پزشک در برخی مناطق کشور را تا حدودی جبران کند، از طرف دیگر بر این باورند مخالفت جامعه پزشکی با این مصوبه، در بحث تعارض منافع آنان گره خورده است. مخالفان این طرح نیز افزایش پذیرش ۳ هزار دانشجو در سال را با توجه به کمبود امکانات و نبود زیرساخت‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی، ممکن نمی‌دانند. حتی بر این باورند که از نظر وضعیت پزشک در کشور در وضعیت مطلوبی قرار گرفته‌ایم. علیرضا میرزایی دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به ایسکانیوز گفت: چندی باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد تعداد پزشکان با توجه به جمعیت از حد متوسط نیز بیشتر است. به موضوع کمبود پزشک باید از داخل بدنه دانشگاهی نگریسته شود. دانشجوی گروه علوم پزشکی که فارغ‌التحصیل می‌شود، چه آینده‌‎ای را پیش روی خود دارد؟

در حال حاضر دانشجویان داروسازی پس از گذراندن ۱۸۰ واحد درسی اجازه کار دارند و می‌توانند در شیفت‌ها شرکت کنند. به گفته میرزایی، هم اکنون وضعیت به‌گونه‌ای شده که شیفت خالی پیدا برای این دانشجویان نمی‌شود. آیا این موضوع بیانگر کمبود داروخانه در کشور است و باید نسبت به افزایش آن اقدام کرد؟ متاسفانه همیشه در مدیریت نفرات و امکانات با مشکل مواجه هستیم و این موضوع را کمبود تلقی می‌کنیم. پزشک طرحی که به سیستان و بلوچستان می‌فرستیم چه امتیازی برایش در نظر می‌گیریم که در همان‌جا بماند؟ چه حق و حقوقی برای آنان قائل هستیم؟ کمبود پزشک، دندانپزشک و داروساز در کشور وجود ندارد، چه اقدامی در راستای توزیع صحیح این نیروها در کشور وجود دارد؟

به اعتقاد وی؛ در حوزه علوم پزشکی مافیا وجود ندارد، بلکه نبود مدیریت مشاهده می‌شود. 

حلقه سرمایه‌داری اجازه ایجاد شغل‌های جدید را نمی‌دهد

سیامک اشرفی برزیده دبیر کل شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت بر این باور است که حلقه سرمایه‌داری اجازه ایجاد شغل‌های جدید را نمی‌دهد. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: فقط کافی است به اعداد و ارقامی که هر سال به سازمان نظام پزشکی و پرستاری اضافه می‌شود نگاهی بیندازید،‌ در حال حاضر سالانه ۴ هزار داروساز فارغ التحصیل می‌شوند. نیاز بازار به داروساز چقدر است؟ چرا باید سرمایه داران در حوزه تاسیس کلینیک‌های دندانپزشکی و داروخانه های زنجیره‌ای فعالیت کنند؟ کسی از پوریا پورسرخ نمی پرسد چرا داروخانه تأسیس کرده است؟ دانشجوی تحصیل کرده ما در سن ۳۲ سالگی مجبور باشد کارگر داروخانه یک بازیگر شود؟ چرا کسی سراغ سلبریتی‌هایی نمی‌رود که نسبت به تاسیس رستوران، داروخانه کیلینیک جراحی و دندانپزشکی اقدام کرده‌اند؟

به اعتقاد برزیده، رشته‌های علوم پزشکی اشباع شده است؛ اشباع در رشته های علوم پزشکی به آن معناست که دیگر نمی توان مولد شغل بود. وی در این باره بیان کرد: در علوم پزشکی اشباع موضوع بدان معناست که باید برای شغل هایی که وجود دارد بجنگید. زیرا شغل جدید ایجاد نمی‌شود، چرا؟ چون حلقه سرمایه‌داری اجازه ایجاد شغل‌های جدید را نمی‌دهد. مسئولان ابتدا باید راستای حل مشکلات گام بردارند و سپس نسبت ایجاد زیرساخت و شغل اقدام کنند. در این صورت اگر شغلی خالی ماند، می‌توان نسبت به افزایش ظرفیت‌ها اقدام کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =