ثبت‎‌نام اتباع خارجی در کنکور دکتری چه شرایطی دارد؟

شرایط و ضوابط ثبت‌نام اتباع خارجی در کنکور دکتری ۱۴۰۱ اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرایط و ضوابط ثبت‌نام اتباع خارجی در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۱ اعلام شد. بر این اساس اتباع غیرایرانی متقاضی تحصیل در رشته‌ها، مقاطع و دوره‌های مختلف تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، مشمول شرایط و ضوابط اعلام شده از سوی سازمان امور دانشجویان هستند.

فقط اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی مجاز به شرکت در آزمون مقطع دکتری بوده و در صورت شرکت اتباع غیرایرانی مقیم سایر کشورها، پذیرش آنان «لغو» می‌شود.  همه متقاضیان تحصیل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در رشته‌ها و مقاطع و دوره‌های مختلف تحصیلی مشمول شرایط و ضوابط شیوه‌نامه مصوب سال ۱۳۹۴ سازمان امور دانشجویان هستند. 

حداکثر مدت تحصیل مجاز اتباع خارجی

حداکثر مدت تحصیل مجاز در مقطع دکتری برای آن دسته از متقاضیان تحصیل که در چهارچوب ضوابط و مقررات سازمان سنجش آموزش کشور در مقطع دکتری پذیرفته خواهند شد، چهار سال است.متقاضیان تحصیل، ملزم به مطالعه دقیق دفترچه راهنما و رعایت مقررات و ضوابط پذیرش بوده و هیچ عذری مبنی بر عدم اطلاع از مفاد دفترچه‌ها و قوانین از آنان پذیرفته نخواهد شد.

جزئیات انتخاب رشته اتباع غیر ایرانی

متقاضیان تحصیل غیرایرانی، مجاز به انتخاب رشته در مناطق غیرمجاز تردد و اسکان اتباع غیرایرانی مندرج در دفترچه راهنمای آزمون نیستند و در صورت قبولی در کدرشته مناطق غیرمجاز، قبولی و پذیرش آنان در آزمون ورودی همان سال لغو می‌شود و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از پذیرش این دسته از متقاضیان معذور خواهند بود. توضیح و فهرست مناطق ممنوعه تردد و اسکان برای این متقاضیان، در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است. در صورت مغایرت شرایط پذیرش و ثبتنام متقاضیان تحصیل با مقررات و ضوابط شیوه‌نامه، در هر مرحله از ثبت‌نام و تحصیل با تایید و تشخیص سازمان امور دانشجویان از ادامه پذیرش و تحصیل متقاضی جلوگیری به‌عمل می‌آید.

پذیرش متقاضیان تحصیل در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (از جمله تعهدات استخدامی)و رشته‌های خاص و غیرمجاز مندرج در دفترچه راهنمای آزمون ممنوع است.

جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تعهدی درباره صدور مجوز اقامت برای خانواده متقاضیان تحصیل به استثنای همسر و فرزندان دانشجویان ندارد. متقاضیان تحصیل همانند پذیرش‌شدگان ایرانی تابع ضوابط و مقررات آموزشی و دانشجویی مؤسسه آموزش عالی محل قبولی خود خواهند بود.

شرایط لازم برای ثبت‌نام

پذیرفته شدگان غیرایرانی در دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، موظف به پرداخت شهریه تحصیلی مطابق مصوبات هیئت امنای دانشگاه‌های مربوط است. چنانچه پذیرفته‌شدگان در هنگام ثبت‌نام اولیه آزمون گزینه اتباع غیرایرانی را در بند ۱۶ تقاضانامه ثبت‌نام علامت نزده باشند، پذیرش آنان لغو می‌شود.

برای ثبت‌نام متقاضیان غیرایرانی در آزمون مقطع دکتری، شرط معدل الزام نیست. متقاضیان تحصیل غیرایرانی در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار مجاز به تحصیل بوده و تکرار مقطع تحصیلی در دورههای روزانه، شبانه، پیام نور فراگیر، جامع علمی کاربردی، بدون آزمون و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر موسسات آموزش عالی جمهوری اسالمی ایران ممنوع است و چنانچه در حین تحصیل متقاضیان تحصیل ورودی آزمون دکتری، محرز شود که دانشجو دارای یک مدرک دکتری بوده و با گواهی مدرک مقطع تحصیلی قبلی مجدداً با شرکت در آزمون مربوطه در مقطع تحصیلی تکراری پذیرفته شده است، از تحصیل آنها ممانعت بعمل آمده و اخراج محسوب می‌شود و دانشگاه محل تحصیل در این باره ملزم به اخذ تعهد از دانشجو در مرحله پذیرش و ثبت‌نام اولیه است.

تحصیل متقاضیان در موسسات آموزش عالی و یا مراکز جامعه المصطفی(ص) و مرکز آموزش عالی اهل بیت (ع)به‌صورت همزمان ممنوع است. دانشجویان غیرایرانی به دلیل تابعیت غیرایرانی مشمول قانون نظام وظیفه نیستند. ثبت‌نام اتباع مذکور در این آزمون منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر شامل گذرنامه دارای حداقل شش ماه مجوز اقامت، دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از طرف نیروی انتظامی جمهوری اسالمی ایران، کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در همان سال براساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و آخرین کارت آمایش معتبر براساس اعالم اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور است.

 پذیرش و ثبت‌نام اولیه متقاضیان تحصیل فرزندان طالب مرکز جامعه المصطفی (ص) العالمیه بر اساس گذرنامه و اقامت صادره آن مرکز بلامانع بوده و ثبت‌نام قطعی و ادامه تحصیل آنان منوط به اخذ گذرنامه و روادید تحصیلی و اقامت قانونی است.

گفتنی است مهلت ثبت نام در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۱ از دوشنبه اول آذرماه آغاز شد و ۱۲ آذر ماه به پایان می‌رسد. این آزمون جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. کارت ورود به جلسه آزمون از سه‌شنبه ۳ اسفند توسط سایت سازمان سنجش آموزش کشور توزیع خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =