وضعیت بازگشایی مدارس با وجود سویه جدید کرونا

جهش‌های جدید کرونا، این نگرانی را ایجاد کرده که سرعت گرفتن بازگشایی‌ها و در عین حال نادیده گرفتن محدودیت‌ها، می‌تواند خطرناک باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سازمان بهداشت جهانی سویه B.۱.۱.۵۲۹ کرونا ویروس را به عنوان سویه نگران‌کننده طبقه‌بندی کرد و آن را امیکرون (Omicron) نامید. در طبقه‌بندی انواع کرونا ویروس نوعی که با افزایش قابلیت انتقال، عفونت یا مقاومت در برابر واکسن‌ها همراه باشد، در گروه سویه‌های نگران‌کننده قرار می‌گیرد.

دست کم ۱۷ کشور و منطقه موارد ابتلاء به سویه جدید کرونا را تأیید کرده اند و این در حالی است که هنوز اطلاعات دقیقی درباره رفتار این سویه جدید و مقاومتش در برابر واکسن‌های فعلی در دست نیست.

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که سویه جدید آفریقایی (omicron) شاخصه‌های گریز از سیستم ایمنی را دارد، تجربه بازگشایی و کاهش محدودیت‌های عجولانه در برخی از کشورهای اروپایی را تجربه‌ای تلخ توصیف کرد و پرهیز از بازگشایی های عجولانه و رفع محدودیت‌ها تا رسیدن به حداقل زنجیره انتقال را خواستار شد.

وی با بیان اینکه omicron یک تهدید جدی است، پوشش حداکثری واکسیناسیون علیه کرونا را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: گستردگی این نوع سویه جهش یافته کرونا نشان می‌دهد که ظرفیت بیشتری برای فرار از مصونیت واکسن‌ها دارد، بنابراین کنترل کرونا در گرو سطح پوشش بالای واکسیناسیون علیه این بیماری است.

در همین حال، پیام طبرسی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه کنترل مرزهای خارجی، پوشش حداکثری واکسیناسیون علیه کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شستن دست‌ها، عدم قرار گرفتن در فضاهای بسته و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در شرایط فعلی باید با جدیت بیشتر دنبال شود، درباره کارکرد واکسن‌های موجود در برابر جهش امیکرون، خاطرنشان کرد: بیشترین آمار مرگ و میر، ابتلاء و وخامت بیماری در آفریقای جنوبی به عنوان کانون اصلی شیوع این ویروس مربوط به کسانی است که واکسن نزده اند.

وی با تاکید بر اینکه اثر گذاری واکسن کرونا در مرگ و میر و وخامت وضعیت بیماران کرونایی غیر قابل انکار است، گفت: ممکن است جهش‌های مکرر کرونا اثر گذاری واکسن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد ولی بی تردید در کاهش میزان مرگ و میر و وخامت بیماری اثر بخش است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، درباره روند بازگشایی‌ها و کاهش محدودیت‌های کرونایی نیز توصیه کرد: بر اساس نظر ستاد علمی مقابله با کرونا بازگشایی‌ها باید با رعایت مقدمات انجام شود، به این معنی که مدارس ضمن عمل به توصیه‌های بهداشتی استفاده از تهویه مناسب و کاهش تراکم جمعیت در کلاس‌های درس را با جدیت دنبال کنند، چنانچه مدرسه و یا آموزشگاهی زیرساخت‌های رعایت شیوه نامه‌ها را ندارد بهتر است آموزش‌ها همچنان آنلاین باشد.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در واکنش به قدرت سرایت و بیماری‌زایی سویه جدید، گفت: موضوعی که الان خیلی جای نگرانی دارد، این است که این سویه جدید با جهش‌های زیاد است. اما، باید صبر کنیم و ببینیم وضعیت بیمارانی که به این سویه جدید مبتلا شده‌اند، چگونه رقم خواهد خورد و چه تعداد از این بیماران بستری می‌شوند و به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند.

در حالی که وزیر بهداشت، از احتمال ورود سویه آفریقایی به کشور خبر داده و خواستار تشدید مراقبت‌های مرزی شده است، کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درباره شرایط ورود مسافران به کشور گفت: یکی از شرایط ورود به کشور کارت واکسن است و طبیعتاً مراجعه به کشور از کشورهای آلوده حساسیت بیشتری برای ما دارد و اگر فرد علائم داشته باشد بررسی شده و از او تست گرفته می‌شود و وزارت راه مکانی برای قرنطینه افراد آلوده در نظر گرفته است و اگر مجدداً تست فرد منفی شود، می‌تواند از قرنطینه خارج شود.

به نظر می‌رسد، با توجه به اینکه از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده ایم و رعایت پروتکل‌ها نیز تا حدودی روند نزولی به خود گرفته است، باید تدابیری اندیشید تا دوباره تجربه تلخ و سخت پیک پنجم تکرار نشود که در این صورت، این احتمال هست که زمستان سختی را پیش رو داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: مهر

کد خبر: 1120395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =