طب سنتی / خواص پیاز عنصل برای سلامتی و زیبایی

احتمالا بارها نام پیاز عنصل را شنیده اید. این گیاه مشهور به دلیل خواص درمانی زیادی که دارد ، در اغلب کشورها یافت می شود و در ایران نیز می توانید روغن گیاهی پیاز عنصل را در بازار پیدا کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احتمالا بارها نام پیاز عنصل را شنیده اید. این گیاه مشهور به دلیل خواص درمانی زیادی که دارد ، در اغلب کشورها یافت می شود و در ایران نیز می توانید روغن گیاهی پیاز عنصل را در بازار پیدا کنید. در ادامه به معرفی این گیاه گلدار خواهیم پرداخت همراه ما باشید.

پیاز عنصل چیست؟

پیاز عنصل نوعی گیاه گلدار از خانواده آسپاراگسوسا است که نام های دیگری از جمله پیاز دریایی ، پیاز ساقه ای و همچنین نوار قرمزی دارد. علت نام گذاری نوار قرمزی هم گلاه های قرمز رنگ آن است.

پیاز عنصل دارای فواید دارویی بسیار زیادی است که در ادامه به صورت کامل برای شما ذکر خواهیم کرد. ترکیبات موجود در پیاز عنصل باعث ایجاد غده هایی در لایه داخلی پیاز عنصل شده است که برای اهداف دارویی از آن ها استفاده می شود.

 خواص پیاز عنصل برای برای سلامتی

استفاده از پیاز عنصل فواید زیادی دارد به این صورت که برای درمان بسیاری از امراض مانند مالیخولیا ، صرع ، تنگی نفس ، سر درد های مزن فرامویش و سرگیجه به کار گرفته می شود.

پرکاربرد ترین خواص این گیاه شامل این موارد می شود :

 1. تقویت ضربان قلب

استفاده به اندازی از این گیاه می تواند به سبب گلیکوزید های قلبی که دارد به عنوان یک محرک قوی قلب عمل کند و نقش موثری برای نارسایی قلبی ، آنژین صدری و نفروسیدما داشته باشد.

 2. افزایش دفع خون در دوران قاعدگی

در زمان قاعدگی یا عادت ماهانه خانم ها ، پیاز عنصل می تواند برای افزایش دفع خون مورد استفاده قرار گیرد. خون حاصل از قاعدگی ، بر اثر تخریب دیواره رحم به وجود می آید که طبیعیست.

 3. پیاز عنصل برای رفع سرفه

یکی از اصلی ترین کاربرد های پیاز عنصل را می توان از بین بردن سرفه های قدیمی و کهنه دانست. بسیاری از سرفه های قدیمی با این گیاه درمان می شوند.

 4. رفع خون مردگی

اگر زیر پوست خون مردگی هایی را دارید ، این گیاه می تواند در از بین بردن انها نیز مفید واقع شود. اما به یا داشته باشید این گیاه نیز ضرر هایی دارد که در ادمه به ان می پردازیم. بنابراین بهتر است از یک پزشک تب سنتی ، بخواهید شما را در مصرف این گیاه کمک کند.

 5. خلط آوری قدرتمند پیاز عنصل

جالب است بدانید این گیاه معروف برای دفع راحت تر خلط مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل تاثیر به سزایی که دارد در دارو های سرفه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بهتر است بدانید از این گیاه برای درمان آسم نیز بهره می برند.

 6. درمان کچلی و تاول های پوستی با پیاز عنصل

بر اساس یافته های پزشکان تب سنتی ، ترکیب عصاره پیاز عنصل با گوگرد و عسل می تواند گال و تاول های ترشح دار پوستی را درمان کند. علاوه بر این ، ترکیب به دست آمده برای خارش سر و کچلی نیز بسیار موثر است.

 7. تقویت مو با پیاز عنصل

از کاربرد قدیم الایام پیاز عنصل می توان به درمان سکه ای کچلی سر اشاره کرد. در واقع در کچلی سکه ای ، همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید ، قسمتی هایی از سر دچار ریزش مو شده اند و ظاهری نه چندان جالب را به فردا داده است.

برای درمان این نوع ریزش مو که به آن ریزش موی سکه ای می گویند ، از پیاز عنصل استفاده می کنند. در واقع پیاز عنصل در قسمت های کچل شده سر قرار می گیرد و با نازک کردن و قرمز کردن پوست سر نه تنها مانع از سفت شدن پوست می شود ، رویش مجدد مو را نیز به ارمغان می آورد.

 8. درمان سنگ مثانه

پیاز عنصل موجب رفع سنگ مثانه و گرفتی مجاری ادرار می شود.

 9. پر پشت کردن ابرو با پیاز عنصل

بسیاری از خانم ها که برای پر پشت کردن ابرو های خود روش های مختلف را امتحان کرده اند، نظر مثبتی راجب روغن عنصل داشته اند.

روغن پیاز عنصل از قرار دادن پیاز عنصل در روغن زیتون به مدت یک سال به دست می آید. این روغن با تحریک پیاز مو علاوه بر ابرو ها می تواند برای تقویت موی سر نیز مورد اسفتاده قرار گیرد.

 10. برونشیت مزمن

گیاه عنصل در بیماری های برونشی به تحریک غشای مخاطی برونش کمک می کنند. این عملکرد پیاز عنصل در مقایسه با مواد و عصاره های شیمیایی بدون اینکه عمل تجمعی نشان دهد ، به صورت سریع عمل می کند و به تحریک غشای خاطی برونشی می پردازد.

11. درمان درد مفاصل

پیاز عنصل همچنین توانایی درمان درد مفاصل و سیاتیک را نیز دارد.

12. رفع درد شقیقه سر

علاوه بر موارد ذکر شده این پیاز توانایی رفع سر درد به ویژه درد شقیقه سر را دارد.

همانطورکه خواندید این گیاه فوق العاده فواید زیادی دارد و ممکن است شما را نیز شگفت زده کرده باشد اما قبل از اینکه خود سرانه اقدام به تهیه و مصرف این گیاه کنید لازم است بدانید پیاز عنصل عوارضی نیز دارد.

 مضرات استفاده از پیاز عنصل

پیاز عنصل علاوه بر فواید زیادی که دارد ، سمی است و می تواند بسیار خطرناک باشد

پودر یا عصاره پیاز عنصل خاصیت سمی دارد چنانکه برای استفاده از ان فقط باید تحت نظارت پزشک به میزان لازم مصرف شود و به دلیل اینکه موجب سقط جنین نیز می شود، مصرف ان به هیچ وجه برای زنان باردار توصیه نمی شود!

از طرفی پیاز عنصل تازه حاوی مقدار زیادی آب آکرید است که در تماس با پوست می تواند منجر به ایجاد تاول شود.

• زنان باردار و شیرده لازم است قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنند.

• اگر از داروی دیگوکسین استفاده می کنید بدون مشورت با پزشک از پیاز عنصل استفاده نکنید. زیرا هم تحریک کننده اثرات قلبی است و هم ممکن است خطرناک باشد.

• همچنین اگر درحال مصرف دارو های کوتیکواستروئید ها هستید از مصرف پیاز عنصل و عصاره آن خودداری کنید.

• از مکمل کلسیم به طور همزمان با پیاز عنصل استفاده نکنید. این کار قلب را بیش از حد تحریک می کند.

 ترکیبات پیاز عنصل

پیاز عنصل از این مواد به مقدار زیاد در ترکیب خود دارد :

• گلی کوزید

• سیلارن های A , B

• فلاونوئید ها

• روغن فرار و ثابت

• موسیلاژ

• استیگماسترول

• تانن

• اکسالات کلسیم

 نکاتی که باید از مصرف پیاز عنصل بدانید

1. در صورت مصرف بیش از حد ریشه پیاز عنصل ممکن است دچار استفراغ ، اسهال ، حالت تهوع و گرفتگی شکم شوید.

2. دوز بالای پیاز عنصل خاصیت سمی دارد.

3. نوع قرمز پیاز عنصل که Red Squill نام دارد ، به هیچ وجه حتی در مقدار کم نباید توسط انسان مورد استفاده قرار بگیرد زیرا مقدار کم این گیاه نیز سمی است.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

کد خبر: 1121185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =