طالبان نگران ریزش بدنه اجتماعی خود است

کارشناس مسائل افغانستان با تاکید بر اینکه رقابتی جدی بین طالبان و سایر گروه‌ها برای به دست گرفتن حکومت در افغانستان وجود دارد، گفت: اگر طالبان بخواهد بیش از حد، از ارزش‌ها و هنجارهایی که در این سالها تبلیغ کرده، عقب‌نشینی کند؛ بخشی از بدنه اجتماعی خود را از دست می‌دهد.

مجتبی نوروزی، کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران درباره نحوه تعامل جامعه جهانی با گروه طالبان، اظهار کرد: به نظر می‌رسد ممکن‌ترین راه موجود و نه بهترین راه، بی‌توجهی به مسئله حاکمیت طالبان در افغانستان است. جمع‌بندی جامعه بین‌المللی با توجه به تجربه‌ای که در دهه ۹۰ میلادی داشته، انتخاب این روش بوده تا در تعاملاتش با  طالبان به بن‌بست نرسد.

وی ادامه داد: جامعه جهانی از یک طرف برای عدم ایجاد فشار بر مردم افغانستان و از طرف دیگر برای اینکه بتواند خواسته‌های خود را به طالبان اعلام و تحمیل کند؛ با طالبان تعامل دارد. با این همه، برای اینکه اوضاع از این وخیم‌تر نشود؛ هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند.

این کارشناس حوزه افغانستان درباره تلاش طالبان برای اثبات جایگاه خود در جامعه بین‌الملل بیان کرد: طالبان تلاش‌هایی دارد اما فعالیت‌هایش تنها محدود به صدور بیانیه، صحبت‌های سخنگوهای این گروه و برخی ظاهرسازی‌های تاکتیکی در سطح شهرهای بزرگ افغانستان است. 

نوروزی با اشاره به وجود رقابت جدی بین طالبان و سایر گروه‌ها برای به دست گرفتن حکومت در افغانستان، گفت: حفظ بدنه اجتماعی برای رقابت با سایر گروه‌های تندرو، مسئله‌ای بسیار جدی برای طالبان است. اگر طالبان بخواهد بیش از حد، از ارزش‌ها و هنجارهایی که در این سالها تبلیغ کرده، عقب‌نشینی کند؛ بخشی از بدنه اجتماعی خود را از دست می‌دهد. در نتیجه این اعضا جذب سایر جریانات تندرو خواهند شد و می‌توانند معارض طالبان در عرصه حکومت‌داری شوند.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین مانع در مسیر حاکمیت طالبان در افغانستان نحوه اداره کشور است، بیان کرد: مسئله اصلی در حکومت‌داری هم داشتن سرمایه‌های اقتصادی و سرمایه‌های انسانی و اجتماعی است‌. اکثر افراد متخصص از افغانستان خارج و منابع مالی این کشور هم مسدود شده‌اند. در این شرایط طالبان علاوه بر بحران در اختیار نداشتن منابع مالی، نیروی انسانی لازم را هم برای اداره کشور در اختیار ندارد.

این کارشناس حوزه افغانستان، درباره مواضع رسمی کشور ما و دیگر کشورهای جهان نسبت به طالبان، گفت: بیشتر کشورها  از جمله کشور ما، مواضع و خواسته‌های خود را به صراحت اعلام کرده‌اند. بخش عمده این خواسته‌ها هم مربوط به مسائل امنیتی است که جغرافیای افغانستان تبدیل به صحنه فعالیت جریان‌های افراط‌گرا نشود.

نوروزی افزود: استفاده از همه ظرفیت‌های این کشور و تشکیل دولت فراگیر و احترام به ارزشها و حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها از دیگر مواردی است که در موضع‌گیری اکثر دولت‌ها و بازیگران بین‌المللی، در سه ماه گذشته مورد تاکید قرار گرفته است.

انتهای پیام/

خبرنگار: مطهره لطفی

کد خبر: 1121481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =