آموزش‌های مجازی در ایام کرونا می‌توانست اثربخش‌تر باشد/ ارائه برنامه‌های جبرانی برای مهار نارسایی‌های آموزشی

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در ایام کرونا در زمینه آموزش‌های غیرحضور اقدامات مناسب‌تری می‌توانستیم انجام دهیم، گفت: اثربخشی آموزش‌های مجازی کاهش یافته است. البته در صورت بازگشایی مدارس در ماه‌های باقی مانده سال تحصیلی جاری، برنامه جبرانی در زمینه‌های کارگاهی و آزمایشگاهی پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مدارس سما سعی در ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور دارد. سما که زیرنظر دانشگاه آزاد اسلامی اداره می‌شود، از سال ۷۰ کار خود را آغاز کرده و تاکنون مدارس متعدد را در سراسر کشور ایجاد کرده است. این سازمان همچنین مدارس ویژه‌ همچون مدرسه تخصصی ورزش، مدارس دو زبانه و مدارس هوشمند را تأسیس کرده و  مهارت‌آموزی را به یکی از دغدغه‌های همگان به‌ویژه برای دانش آموزان در سنین کودکی و نوجوانی تبدیل کرده است. از سوی دیگر در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا آنطور که باید و شاید مهارت آموزی با کیفیت مناسب به متقاضیان ارائه نشده است. اصلی‌ترین رویکرد مدارس سما و دانشکده‌های مهارت کارآفرینی ارتقای کیفیت است؛ به ویژه اینکه در دو سال اخیر به‌دلیل شیوع کرونا، بخش قابل توجهی از برنامه‌های مدارس و دانشکده‌ها متوقف شده است. بنابراین باید بازنگری جدی در رویکردها و سیاست‌ها انجام شود. تاکنون حدود ۵۰ دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی راه‌اندازی شده و پیش بینی می‌شود در سال تحصیلی جاری تعداد این مراکز به ۸۰ دانشکده مهارت و کارآفرینی افزایش پیدا کند. آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگو خبرنگار ایسکانیوز با سید محمد بطحایی، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و  رئیس سازمان سما است.

کلاس‌های مدارس سما در اولین فرصت حضوری برگزار می‌شود

با توجه به اینکه اکثر شهرهای کشور مطابق بر تقسیم بندی‌های کرونایی به رنگ آبی و زرد در آمدند، وضعیت بازگشایی مدارس سما در این شهرها و استان‌ها را تشریح کنید؟

وضعیت کرونا در بسیاری از مناطق کشور به رنگ‌های آبی و زرد در آمده و خطر ابتلا به بیماری به میزان قابل توجهی رفع شده است. هرچند بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس‌ها به شکل حضوری تابع سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش و دستورالعمل‌های مراجع مربوطه در کنترل کرونا در استان‌ها تشکیل می‌شود. البته بر اساس اخبار واصله در بسیاری از مناطق با رعایت ملاحظات و نکات ایمنی به تدریج مدارس بازگشایی می‌شود. در مدارس سما تاکید بر بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان است، چون به رغم اینکه زیرساخت‌های مجازی قوی است، اما هیچ روش جایگزین آموزش‌های حضوری نمی‌شود. بنابراین در آخرین جلسات با مدیران مدارس تاکید شده تا مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شده و در صورت تراکم بالا در برخی کلاس‌ها تمهیداتی همچون گروه‌بندی دانش آموزان انجام و نکات ایمنی همچون ضدعفونی، تهویه هوای کلاس‌ها رعایت می‌شود. با این تفاسیر در  اسرع وقت مدارس به شکل حضوری بازگشایی می‌شود.  

ارائه برنامه‌های جبرانی برای مهار نارسایی‌های آموزشی در دو سال اخیر

در دو سال اخیر بسیاری از رشته‌های مهارتی و فنی هم به صورت غیرحضوری برگزار شد و کیفیت آموزش دانشجویان فنی نیازمند کارگاه و آزمایشگاه آسیب دید؛ برای مهار نارسایی‌ها و تقویت مهارت و تخصص این افراد چه برنامه‌ای دارید؟

از طریق فضای مجازی تا حدودی اقدامات مناسب انجام شده است. ماهیت آموزش‌های مهارتی و کارگاه‌ها از طریق فضای مجازی امکان پذیر نیست و در صورت بازگشایی مدارس به شکل حضوری این مشکل برطرف می‌شود. البته در صورت بازگشایی مدارس در ماه‌های باقی مانده سال تحصیلی جاری برنامه جبرانی در حوزه‌های کارگاهی و آزمایشگاهی پیش بینی شود تا بتوان نقاط ضعف در روند مهارت آموزی و آموزش‌ها در دو سال گذشته به دلیل غیرحضوری بودن آموزش‌ها را جبران کرد. در وضعیت کنونی به دنبال بازگشایی مدارس به شکل حضوری هستیم. به محض بازگشایی طرحی را به شکل کارگاهی ایجاد و برنامه‌ها طراحی شده است.

آزمون‌های پایان ترم به شکل حضوری برگزار می‌شود

 با توجه به حضوری شدن برخی کلاس‌ها در خصوص امتحانات پایان ترم مدارس و آموزشکده‌های سما تصمیم اتخاذ شده است.

روند بازگشایی و برگزاری آموزشکده‌ها یا دانشکده‌ها تابع سایر واحدهای دانشگاهی است. در روزهای آینده هم به دستور دکتر محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نحوه برگزاری کلاس‌های حضوری و ضوابط آن ابلاغ می‌شود. دانشکده‌های کارآفرینی تابع ضوابط واحدهای دانشگاهی است. هرچند قبل از برگزاری آزمون هم بخشی از جلسات به شکل حضوری برگزاری می‌شود. البته هم‌اکنون در برخی از کلاس‌های عملی واحدهای دانشگاهی جلسات حضوری شده است. در حوزه مدارس هم تابع سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش هستیم، اما بر اساس پیش بینی‌های انجام شده تا حداکثر یک ماه آینده در مناطق و مدارس سما جزو پیشگامان در برگزاری کلاس‌های حضوری با کسب مجوز از سوی وزارت آموزش و پرورش خواهیم بود. امیدواریم آزمون‌ها هم به شکل حضوری برگزار شود.

 آموزش‌های مجازی می‌توانست اثربخش‌تر باشد

روند آموزش‌های مجازی در مدارس  را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟ آیا آموزش غیرحضوری در حوزه تعلیم و تربیت برای کودکان و نوجوانان موثر است؟

تمامی صاحب نظران آموزش و پرورش عمومی بر این باور هستند که برنامه‌های مجازی در حوزه آموزش و پرورش نمی‌تواند جای فعالیت‌های حضوری و چهره به چهره را بگیرد. بنابراین باید به این امر تاکید کرد که این مقوله در برنامه‌های آموزشی و پرورشی دچار چالش شده است. بخشی از اقدامات در حوزه برگزاری آموزشی غیرحضور اجتناب ناپذیر است. البته ویروس کرونا تاثیرات مخرب در امر آموزش به دنبال داشته است. از ابتدای آموزش‌های مجازی زیرساخت‌ها  و پلتفرم‌ها با مشکل همراه بود. در برخی مواقع هم ابزارهای سخت افزاری دانش آموزان باید در اختیار گرفته تا در فضای مجازی بتوانند به شکل فعال شرکت کنند. تمامی این مسائل باعث شده تا تاثیربخشی آموزش‌های مجازی را به دنبال داشته باشد. درضمن نارسایی که در امر آموزش‌های مجازی نه تنها در ایران بلکه تمامی دنیا را در برگرفته است. در کشور ما هم اقدامات مناسب می‌توانستیم رقم بزنیم و صدمات آموزش‌های مجازی و اثربخشی آموزش‌های مجازی کاهش یافته است. امیدواریم بعد از دو سال فاصله دانش آموزان از مدارس و بروز مشکلات متعدد در آموزش بتوان با حضور در مدرسه و تلاش بیشتر معلمان بخشی از آسیب‌ها جبران شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ساحل IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      0 0
      مدرسه ها نباید حضوری بشه چون اومیکرون اومده و احتمال اینکه دانش آموز ها مبتلا بشن خیلی زیاده