سایه سنگین کرونا بر پژوهش‌های دانش‌آموزی/ پژوهش‌ در راستای عمق بخشی به آموزش است

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر سایه سنگین کرونا بر پژوهش و نوآوری‌های دانش‌آموزان گفت: در مدارس سما پژوهش‌های دانش آموزی با هدف عمق بخشی به آموزش صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مدارس سما یکی از اقدامات مناسب برای پرورش دانش آموزانی آگاه، محقق و پژوهش محور است. بر اساس توصیه‌های کارشناسان فرد در گام نخست آموزش باید از نتایج آن استفاده کرده تا بتواند از آموزش‌های اولیه برای تحقیقات و پژوهش بهره‌مند شود. از سوی دیگر افراد در صورت عدم آموزش‌های لازم نمی‌توانند پژوهش و تحقیق انجام داده و به فناوری هم دسترسی نداشته باشند. در این شرایط پرورش ذهن خلاق و پژوهش محور برای دانش آموزان می‌تواند در پرورش نسلی پژوهش محور، محقق و اثرگذار موثر باشد. سید محمد بطحایی، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چالش‌های پژوهش و تحقیقات علمی دانش آموزان در ایام کرونا در مدارس سما گفت: در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا دانش آموزان در حوزه مدارس سما از طریق پژوهش‌های انفرادی با در اختیار گرفتن امکانات در منزل فعالیت کردند.

وی افزود: در ایام کرونا تلاش شده از طریق آموزش‌های مجازی لطمات به پژوهش کاهش یابد. البته کرونا در حوزه پژوهش و نوآوری‌های دانش آموزی و فضای مجازی سایه افکنده است و دانش آموزان امکان حضور در کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و دانش‌سراها را  نداشتند، اما لطمات آن کاهش یافته است. امیدواریم در سالجاری اقدامات در حوزه آموزشی و عملی به شکل مناسب محقق شود.

پژوهش‌های دانش آموزی در راستای عمق بخشی به آموزش

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اینکه به چه میزان در مدارس سما به تحقیقات دانش آموزی اهمیت داده می‌شود، تاکید کرد: پژوهش‌های دانش آموزی بیشتر در راستای عمق بخشیدن به یادگیری است و خلاقیت‌های فراوان در پژوهش‌ها را شاهد هستیم. برای مثال جشنواره خوارزمی بارزترین اقدام برای تجلیل از دانش آموزان برتر در سطح ملی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

بطحایی با بیان اینکه پژوهش‌های دانش آموزی ناظر بیش از دستاوردها دانش آموزی بر تمرین مهارت‌ها تاکید دارد، گفت: در پژوهش‌های دانش آموزی منتظر دستاوردهای خلاقانه هستیم تا بتوان این افراد را از طریق ذهن خلاق و پرسشگر با روند پژوهشگری آشنا کرد. 

تقویت ذهن خلاق و پرسشگر برای دانش آموزان

وی ادامه داد: دانش آموزان در این پژوهش‌ها منتظر دستاوردهای خلاقانه نیستند، بلکه از طریق تمرین روش‌شناسی پژوهش و تقویت ذهن خلاق و پرسشگر با روش‌های پژوهش محور آشنا می‌شوند.

رییس مدارس سما افزود: دانش آموزان با دستاوردهای بی‌بدیل و خلاقانه هم مورد شناسایی قرار گرفته و دستاوردها و کارهای پژوهشی آنها در جشنواره‌های علمی ارائه می‌شود.

آسیب جدی کرونا به تعلیم و تربیت

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به اینکه کرونا بیشتر به حوزه تعلیم و تربیت آسیب وارد کرد یا پژوهش و فناوری در حوزه مدارس را تحت تاثیر قرار داده است، تاکید کرد: به باور بنده کرونا بیشتر به حوزه تعلیم و تربیت آسیب‌های جدی وارد کرده است. کرونا و مسائل آموزشی با توجه به اهداف آموزشی لطمات فراوان را در پی داشته است. در این شرایط دانش آموزان اهداف تربیتی را با توجه به آموزش‌های مجازی در ایام کرونا از دست دادند که جبران آن دشوار است.

وی گفت: برای دانش آموزان و دانشجویان  در ایام کرونا فعالیت‌های تعلیم و تربیت و برنامه‌های آموزشی برگزار شد. هرچند برای آموزش عالی  لطمات  کرونا اندک بود.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1122040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =