زاینده‌رود هیچ سهمی در اعتبارات استانی بودجه ۱۴۰۱ ندارد

کمتر از یکماه پس از وعدۀ مسئولان استانی و ملی در رابطه با پیگیری احیای زاینده‌رود، لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حالی توسط رییس‌جمهور به مجلس تقدیم شد که در جدول مصارف استانی، هیچ اسمی از زاینده‌رود به چشم نمی‌خورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز از اصفهان، صبح یکشنبه ۲۱ آبان لایحه بودجه ۱۴۰۱ توسط سید ابراهیم رئیسی با رویکرد اصلاح ساختاری و ثبات اقتصادی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. در لایحه بودجۀ سال آتی، استان اصفهان به عنوان سومین استان پرجمعیت کشور با ۳۲۰,۴۰۲,۲۷۰ میلیون ریال در جایگاه دومین استان از حیث میزان منابع عمومی قرار گرفته است.

در این لایحه شانزده طرح عمرانی آبی برای استان اصفهان در نظر گرفته شده که یازده ردیفِ آن به تأسیس و بازسازی شبکه فاضلاب شهرستان‌های استان اصفهان اختصاص دارد.

با این حال، نکتۀ قابل تأمل در لایحۀ بودجه ۱۴۰۱، عدم پیش‌بینی ردیف بودجۀ اختصاصی به منظور احیای زاینده‌رود و مقابله با آثار سوء خشکی حوضۀ آبریز گاوخونی در فلات مرکزی ایران، با توجه به مصارف مندرج در جدول مصارف استانی می‌باشد. 

وضعیت تنش آبی در فلات مرکزی ایران و خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی مشکلات زیادی را برای زندگی و معیشت مردم مردم استان اصفهان و زنجیرۀ اقتصادی در استان‌های مجاور پدید آورده و با تشدید چالش‌هایی مانند فرونشست زمین و عدم تخصیص حق‌آبۀ کشاورزی، در هفته‌های اخیر موجب اعتراض گروه‌های مختلف صنفی و تشکل‌های زیست‌محیطی و مطالبه‌گری از مسئولان برای حل مشکلات آبی شده است.

باید دید با وجود عدم پیش‌بینی ردیف اختصاصی احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی در بودجۀ استان اصفهان در سال ۱۴۰۱، دولت چه سهمی از اعتبارات طرح‌های ملی و دستگاه‌های کشوری را به حل مشکلات این رودخانه و تالاب مهمّ مرکز ایران اختصاص داده و در صورت عدم تخصیص یافتن اعتبارات لازم بت وجود وعده‌های قبلی مسئولان دولتی، رویکرد مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌های تخصصی نسبت به مطالبۀ مردم اصفهان در این‌باره چیست.


خبرنگار: سجاد ابویی

کد خبر: 1122151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =