ایران و ازبکستان بر گسترش همکاری‌های اقتصادی تاکید کردند

معاون نخست وزیرازبکستان و معاون اقتصادی رئیس ‌جمهور ایران در چارچوب یک ویدئو کنفرانس بر گسترش همکاری‌های اقتصادی تاکید کردند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، «سردار عمرزاق‌اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس ‌جمهور ایران در چارچوب یک ویدئو کنفرانس بر گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تاکید کردند.

طرفین در این دیدار ویدئویی چگونگی و چشم انداز گسترش همکاری‌های اقتصادی دوجانبه را بررسی کردند.

طرفین تاکید کردند که تماس‌های متقابل روسای جمهور دو کشور در چارچوب نشست اخیر سازمان همکاری شانگهای و پانزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی برای تشدید روابط جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان جهش تازه‌ای داده است و همچنین پایبندی خود را برای اتکا اقدامات مشترک جهت اجرای توافقات به دست آمده ابراز داشتند.

طرفین با اشاره به زمینه همکاری‌های سرمایه گذاری، بر امکانات وسیع برای اجرای طرح‌های جدید در زمینه‌های تولید مصالح ساختمانی، کشاورزی، شیلات، داروسازی، الکتروتکنیکی، صنایع شیمیایی و سبک تاکید کردند.

همچنین در مورد تنظیم و جستجویی همکاران برای اجرای طرح‌های اولویت دار توافق به دست آمده است.

طرفین با توجه ویژه به مبادلات بازرگانی، رضایتمندی خود را بر سیر مثبت مبادلات بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان اعلام کردند ضمن این که مبادلات بازرگانی دو کشور در 11 ماه گذشته سال جاری میلادی 74.4 درصد افزایش یافته است.

همچنین در مورد لزوم تشدید همکاری‌های متقابل در تحکیم روابط تجاری بین دو کشور توافق به دست آمد.

در همین راستا، طرفین در خصوص تشدید اقدامات مشترک در مورد طرح قرارداد تجارت تسهیلی بین ایران و ازبکستان به توافق رسیدند.   

همچنین چشم انداز گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه حمل و نقلی- لجستیکی نیز بررسی شد.

دو طرف سازماندهی مجموعه‌ای از مراسم‌های دوجانبه از جمله چهاردهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی و علمی و فنی و همچنین نشست بازرگانی با حضور نمایندگان محافل بازرگانی دو کشور در آینده نزدیک مورد بررسی قرار گرفت.   

طرفین در پایان این ویدئو کنفرانس در مورد تنظیم و تصویب «نقشه راه» در گسترش همکاری‌های دوجانبه بین ایران و ازبکستان در زمینه‌های سرمایه گذاری، صنعتی، تجاری و حمل و نقلی به توافق رسیدند.     

هم اکنون در ازبکستان 272 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ایرانی فعالیت می‌کند و میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور در 8 ماه گذشته سال 2020 میلادی در سطح 158 میلیون دلار  قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 25 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 10 می سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1123019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =