پاسخ به چند پرسش اساسی در خصوص بیماری سالک

یک متخصص پوست به بیان توضیحاتی در خصوص بیماری سالک پرداخت.

چند روز پیش محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مشاهده بیماری سالک در مناطق روستایی استان تهران خبر داد که این امر نگرانی‌های فراوانی را به ویژه برای تهرانی‌ها به وجود آورده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ شهرام آریایی در خصوص این بیماری گفت: سالک یک بیماری انگلی پوستی است که از طریق پشه منتقل می‌شود و زخم‌های این بیماری ماندگار هستند و ممکن است جای آن‌ها تا سال‌ها و حتی تا پایان عمر باقی بمانند. این بیماری در کشور ما تقریبا کنترل شده است و ما در ایران با موارد بسیار کمی از آن مواجه هستیم و سالک ممکن است در موارد خاص و به مقدار کم در کشور دیده شود که البته در گذشته موارد آن بسیار زیاد بوده است و ممکن است شاهد جای زخم‌های این بیماری بر روی صورت مادربرزگ‌ها و پدربزرگ‌ها بوده باشیم.

وی ضمن اشاره به اینکه به تازگی شنیده شده که در استان تهران مواردی از این بیماری مشاهده شده است، ادامه داد: از آنجایی که این بیماری از طریق پشه منتقل می‌شود و پشه شخصی که دچار سالک است را نیش می‌زند و این بیماری از طریق نیش آن پشه به شخص دیگری انتقال پیدا می‌کند، سالک می‌تواند طی مدت کوتاهی فراگیر شود و به همین دلیل درمان آن باید سریعا انجام گردد تا با گسترش آن در کشور مواجه نشویم.

این متخصص پوست در پاسخ به این سوال که آیا این بیماری از طریق فرد به فرد هم منتقل می‌شود، اظهار کرد: برای انتقال سالک از یک فرد به فرد دیگر به یک واسطه نظیر پشه احتیاج است و زخم سالک در بدن یک فرد نمی‌تواند عامل انتقال بیماری به شخص دیگری باشد.

آریایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برای بیماری سالک درمانی وجود دارد، افزود: برای این بیماری درمان‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها  استفاده از درمان‌های خوراکی، تزریق موضعی و تزریق عضلانی است و این امر بستگی به نوع  و شدت بیماری دارد و به طور کلی این بیماری قابل کنترل و درمان است.

این پزشک متخصص در پاسخ به این سوال که آیا بیماری سالک خطرناک است، توضیح داد: هنگامی سالک گستردگی زیادی پیدا کند و یا با سالک احشایی مواجه باشیم در برخی موارد ممکن است  این بیماری داخل بدن را درگیر کند و می‌تواند حتی با زندگی منافات داشته باشد و منجر به فوت شود اما معمولا سالک‌های پوستی چندان سبب بروز مشکل نمی‌شوند.

وی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری توصیه کرد: مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری جلوگیری از در معرض نیش قرار گرفتن است و از این رو بهتر است از طریق استفاده از توری و حشره کش‌ها مانع از ورود پشه به داخل خانه و برخورد آن پوستمان شویم.

منبع: میزان

کد خبر: 1125671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =