ارائه تسهیلات تضمین کننده افزایش نرخ ازدواج نیست/ دستیابی به بلوغ اجتماعی، زمینه‌ساز زندگی موفق

دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: در لایحه فرزندآوری و حمایت از خانواده به ارائه وام‌ها برای تشکیل زندگی مشترک در بین جوانان به‌عنوان مشوق، اشاره شده است، اما این اقدام به معنای افزایش نرخ ازدواج به‌دلیل ارائه تسهیلات نیست.

رضا اسماعیلی، دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در مسأله ازدواج فرد به بلوغ‌ها در زمینه‌های متعدد نیازمند است. برای مثال فرد قبل از ازدواج باید به بلوغ اقتصادی به معنای ثبات نسبی و اطمینان از تامین درآمد، عدم نگرانی از فردا، پایداری نسبی درآمدی و  بلوغ احساسی و عاطفی رسیده باشد. به این معنا که فرد بتواند هوش عاطفی را مدیریت کرده و احساسات خود را شناخته و در مسیر مطلوب بهترین واکنش‌ها را بروز دهد.

وی افزود: فرد قبل از ازدواج به بلوغ احساسی و عاطفی نیازمند است. این در حالی است که برخی از زوجین از بلوغ جسمی و جنسی برخوردار هستند، اما پایبندی به دلبستگی‌های نامطئن به پدر و مادر داشته و  بلوغ احساسی، عاطفی و مدیریت احساسات خود و نشان دادن واکنش‌های مطلوب در برابر شرایط نامناسب از اهمیت برخوردار است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: قبل از ازدواج سومین بلوغ تحت عنوان بلوغ اجتماعی از اهمیت برخوردار است. به این معنا که فرد بتواند از حقوق خود آگاهی یافته، دفاع کرده و  ارتباطات مناسب اجتماعی را داشته باشد. افراد در بلوغ عقلانی باید در فعالیت‌های خود از نظام عقلانی استفاده کرده و برای رسیدن به اهداف و خواسته‌ها در زندگی مشترک ابزارهای مناسب را بکار برده تا بتواند از تراز عقلانی مناسب برخوردار باشد.

همگنی و توازن بین زوجین تضمین کننده ازدواج پایدار است

اسماعیلی با بیان اینکه زوجین باید قبل از ازدواج به بلوغ فرهنگی دستیافته باشند، تاکید کرد: بر اساس شرایط فرهنگی زن و شوهر باید بتوانند واکنش‌های مناسب در شرایط مختلف از خود بروز دهند و از همخوانی و تناسب هنجاری و ارزشی برخوردار باشند. بسیاری از زوجین در اهداف و تفاوت‌های هنجاری و بنیادین متفاوت با هم زندگی می‌کنند و همگنی و توازن بین زوجین تضمین کننده ازدواج پایدار است.

دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اظهار کرد: با ارزیابی فعالیت سازمان‌ها و مسئولان در امر ازدواج باید دانست که فقط افزایش مبلغ وام ازدواج تاثیری در افزایش نرخ ازدواج ندارد، چون هنوز دغدغه اشتغال در بین جوانان برطرف نشده است. در لایحه جمعیت فرزندآوری خانواده هم به این مقوله پرداخته شده و از مشوق‌های تحریک کننده استفاده شده است، اما این اقدام به معنای افزایش نرخ ازدواج به‌دلیل ارائه تسهیلات نیست.

دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: بلوغ جسمی و جنسی از اهمیت ویژه برخوردار است. تعادل بین این دو بلوغ می‌تواند ثبات ازدواج را تنظیم کرده و ازدواج‌ها را به سمت مخاطرات اندک سوق دهد.

اسماعیلی درباره روند ارائه وام‌های ازدواج و تسهیلات گوناگون به زوجین گفت: اینکه روند ارائه وام‌ها نقش عاملیت پیدا کند دشوار است. اختصاص وام برای ازدواج زمینه آسان‌سازی ازدواج و عامل آن در درون فرد و شرایط بیرونی نهفته است.

خبرنگار: حمید انصاری

 انتهای پیام/

کد خبر: 1125930

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =