چین به دنبال تعمیق روابط با ایران است / آمریکا و ایران باید با جدیت با مذاکرات روبرو شوند

فن هونگدا با اشاره به اظهارات مثبت مقامات چینی در مورد سفر وزیر امور خارجه ایران به پکن، اظهار می‌کند که دولت چین واقعا امیدوار است روابط دوجانبه با ایران را تعمیق کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، همزمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین، وزیر امور خارجه کشورمان سفری را به منظور تقویت روابط با این چین و پیگیری نحوه اجرای توافق توافق جامع 25 ساله ایران و چین به این کشور انجام دادند. این سفر در شرایطی انجام شد که پکن در هفته‌های جاری میزبان بسیاری از همسایه‌ها و رقبای منطقه‌ای ایران بوده است. دکتر امیرعبداللهیان در انتهای این سفر خبر آغاز اجرایی شدن توافق همکاری جامع 25 ساله بین دو کشور را اعلام کرد. همزمانی این سفر با نشست‌های مذاکرات هسته‌ای وین و اعلام حمایت و تاکید دولت چین مبنی –به عنوان یکی از اعضای 4+1- بر لغو تحریم‌ها علیه ایران از نکات حائز اهمیت در مورد این سفر محسوب می‌شود. گروه بین الملل خبرگزاری ایسکا نیوز با هدف ارزیابی نتایج این سفر ، مصاحبه‌ای با دکتر «فن هونگدا» -استاد دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای- انجام داد.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- مقامات ایرانی از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین و همچنین وزیر امور خارجه اظهارات بسیار مثبتی در خصوص نتایج سفر اخیر ایشان به چین و اجرای برنامه 25 ساله بین دو کشور داشتند. به نظر جنابعالی، همتایان چینی آنها نیز همین برداشت را از این سفر داشتند؟

مقامات چینی نیز در مورد سفر وزیر امور خارجه ایران به چین نظرات بسیار مثبتی داشته‌اند. اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه چین در این سفر می‌تواند این موضوع را ثابت کند. رسانه‌های چینی نیز کاملا مثبت هستند. چین واقعا امیدوار است روابط دوجانبه با ایران را تعمیق کند.

- برخی غربگرایان در ایران معتقدند در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای وین، برنامه 25 ساله بین ایران و چین قابلیت اجرایی شدن ندارد و دولت چین ایران را رها خواهد کرد. چقدر این تحلیل را درست می‌دانید؟

 اول اینکه من نمی‌خواهم شاهد شکست مذاکرات هسته‌ای وین باشم. ایران باید برای موفقیت مذاکرات تمام تلاش خود را به کار بگیرد. در صورت شکست مذاکرات، تحریم‌های آمریکا علیه ایران متوقف نمی‌شود یا حتی افزایش خواهد یافت. این موضوع برای توسعه روابط خارجی ایران بسیار نامطلوب است. با این حال، فکر نمی‌کنم چین ایران را رها کند، اما مطمئنا مبادلات بین چین و ایران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

- به نظر می‌رسد جبهه قدرتمندی متشکل از کشورهای چین، روسیه و ایران در برابر ایالات متحده در حال شکل‌گیری است و تحلیلگران روابط بین الملل تغییر نگرش سایر کشورها و تلاش برای نزدیکی به این سه کشور چین را در همین راستا ارزیابی می‌کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

من هم همچنین گزارش‌های زیادی در مورد متحد شدن چین، روسیه و ایران علیه آمریکا دیده‌ام. شخصا فکر نمی‌کنم حتی در صورت وجود چنین اتحادی، انسجام قوی داشته باشد؛ مگر اینکه ایالات متحده برای مدت طولانی این سه کشور را سرکوب کند. چین تلاش کرده تا روابط دوستانه خود را با کشورهای بیشتری حفظ کند و البته بسیاری از کشورها نیز علاقه زیادی به روابط نزدیکتر با چین دارند. فکر می‌کنم این یک هنجار در روابط بین الملل است.

- به عنوان آخرین سوال بفرمایید نظر شما در خصوص پیشرفت مذاکرات وین چیست و فکر می‌کنید امکان دستیابی به توافق وجود دارد؟

من همیشه به مذاکرات هسته‌ای وین خوشبین بوده‌ام. اگرچه مذاکرات با مشکلات زیادی مواجه بوده، اما به نظر من از منظر منافع ملی، هم آمریکا و هم ایران باید با جدیت با مذاکرات روبرو شوند و هر چه زودتر به توافق نهایی برسند. من همچنان به دستیابی به توافق خوشبین هستم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =