خطیب‌زاده: اختلافات مهمی در وین باقی مانده است

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه گفت: اختلافات مهمی در وین باقیمانده و مهم‌ترین اختلاف، سرعت نامناسب طرف‌های مقابل به ویژه آمریکاست.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه در خصوص روند مذاکرات وین، گفت: آخرین وضعیت گفت‌وگوها در این جا قرار دارد که بسیاری از جداول آماده شده و ستون‌های این جداول نیز آماده هستند. بخشی از پرانتزها پاکسازی شدند و توافقات درباره ایده‌ها تا حدود زیادی انجام شده و در حال تبدیل شدن به کلمات و جملات هستند.

البته آنچه باقی مانده موضوعات کلیدی است که به طور ویژه تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد و واشنگتن باید تصمیمات خود را درباره مسائل باقیمانده و رفع تحریم ها اعلام کند.

اگر این اتفاقات در بازگشت از پایتخت‌ها بیفتند، می‌توان گفت با سرعت خوبی در حال حرکت به یک توافق قابل اتکا و پایدار هستیم.

سخنگو همچنین درخصوص اجرایی شدن تفاهم 25 ساله بین ایران و چین؛ گفت: منطق این تفاهم نامه ایجاد یک نقشه راه میان همکاری‌های بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین و ارتقا روابط به مشارکت جامع راهبردی میان دو کشور است.

این تفاهم نامه نیازمند اجرایی شدن بندهای مختلف در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و پارلمانی و قضایی و ... بود که کار جدی احتیاج داشت.

در 5 ماه گذشته در دولت وزارتخانه‌های مختلف مسئول این شدند که روی قراردادهای مختلف کار کنند و از این زمان این تفاهمنامه باید وارد فاز اجرایی و قراردادی می شد، که با تمرکز ویژه‌ای که دولت گذاشت این اتفاق افتاد و دو طرف بعد از چندین ساعت گفت‌وگوی تفصیلی در چین تفاهم کردند مشترکا آغاز اجرایی شدن این تفاهم را اعلام کنند.

معاون بانک مرکزی، معاون وزارت نفت و معاون اقتصادی وزارت خارجه نیز در این سفر حضور داشتند که در مورد ابعاد مختلفی که آغاز شده، گفت وگو کنند.

امیدواریم قراردادهایی که مذاکرات اجرایی شدن آن آغاز شده، بتواند افق جدید همکاری ها را در روابط راهبردی دو کشور باز کند.

ایران آمادگی گشایش سفارت خود در عربستان را دارد

خطیب زاده در خصوص روابط ایران و عربستان به خبرنگاران گفت: تمرکز بر آغاز فعالیت نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده است و دیپلمات‌های ما ویزا گرفتند که این امکان سنجی انجام شود و همانطور که جناب آقای رئیسی در مصاحبه مطبوعاتی اوایل انتخابشان اشاره کردند، جمهوری اسلامی ایران آمادگی گشایش سفارت خود را در عربستان دارد و بستگی به طرف سعودی دارد که چه اقدامات عملی را انجام دهد. تمام تمهیدات را خواهیم اندیشید که این مسیر به سمت اجرایی شدن برود.

کد خبر: 1126063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =