کدام مدیران بیمارستان‌های دولتی در بخش خصوصی شاغل هستند؟ / تعارض منافع از حرف تا عمل

علی رغم گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر اینکه هر مدیری که‌ در بخش دولتی منصوب می‌شود در بخش خصوصی فعالیت ندارد، بسیاری از مدیران بیمارستان‌های دولتی همچنان مطب خصوصی دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، تعارض منافع کلیدواژه‌ مورد علاقه نامزدهای انتخابات بوده و  سال‌هاست که وعده‌های متعددی از سوی مسئولان چه مدیران ارشد و چه میانی مطرح می‌شود. تعارض منافع یعنی فردی که مسئولیت شغلی را می‌پذیرد نباید در موقعیتی باشد که بین منافع عمومی و منافع شخصی قرار گیرد و میان این دو تضادی وجود داشته باشد. در حقیقت مدیری باید انتخاب شود که منافع شخصیش در راستای منافع عمومی باشد. این موضوع در نظام سلامت از این باب دارای اهمیت می‌شود که اگر پزشکی که از بخش خصوصی درآمد دارد به عنوان مدیر ارشد بخش دولتی انتخاب شود، ممکن است منعفت شخصی و درآمد بخش خصوصی را در اولویت قرار دهد و تمام وقت در اختیار بخش دولتی نباشد.

وعده آقای رئیس جمهور در حوزه نظام سلامت چه بود؟

سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور هم در دوران نامزدی انتخابات وعده داده بود که مشکل تعارض منافع را در نظام سلامت کمرنگ کند. او در مناظره تلویزیونی گفته بود که تعارض منافع تصمیم گیری را سخت می‌کند و در حوزه سلامت باید منافع را کنار گذاشت.

تعارض منافع کلیدواژه مورد علاقه وزیر بهداشت هم بوده و بهرام عین اللهی در سخنانی عنوان کرده بود که اکنون هر مدیری که‌ منصوب می‌شود میثاق نامه‌ای امضا می‌کند که در آن ذکر  شده است در بخش خصوصی فعالیتی نداشته باشد.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی عنوان کرده بود: انصافا همه ما باید تلاش کنیم تا این تضاد منافع کنار برود. مجلس شورای اسلامی نیز در بحث حقوق‌ها باید به پزشکانی که در بیمارستان‌های دولتی مشغول به کار هستند توجه کنند.

کسانی که تضاد منافع دارند نمی‌توانند برای توسعه کشور تصمیم بگیرند

سخنان انتقادی مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخصوص انتصابات وزیر بهداشت و انتخاب کسانی که تعارض منافع داشتند، جنجال‌ برانگیز شد. پزشکیان گفته بود: ما می‌گوییم در قانون کسانی که تضاد منافع دارند و منافع شان با بیرون گره خورده، نمی‌توانند تصمیماتی بگیرند که برای توسعه کشور باشند و فقط کاری می‌کنند که منافعشان در خطر قرار نگیرد بنابراین چنین آدمی را نباید در مسئولیت‌های اساسی کشور قرار داد و در سطح کلان کشور به اینها مسئولیت بسپارند. علت اینکه مشکل مملکت حل نمی‌شود این است که خودمان منافعمان را به منافع مملکت گره می‌زنیم که برخلاف قانون است.

او تاکید داشت: کسانی که در بیمارستان یا کلینیک‌های خصوصی هستند نمی‌توانند سکاندار اداره یا سازمانی باشند که خدمت به محرومین جزو اولویت‌های آنها است. رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات خود گفتند باید ساختاری درست کنیم که افراد در آن جز دغدغه درد و بیماری بیماران، دغدغه دیگری نداشته باشند.افرادی که در کلینیک‌های بیمارستان‌های خصوصی چند صد میلیارد درآمد دارند و مبالغی خارج از تعرفه از بیماران دریافت می‌کنند نمی‌توانند دانشگاه‌های علوم پزشکی را اداره کنند و به پزشکان توصیه کنند که نباید در بیرون کار کنند. افرادی که در بخش‌های خصوصی می‌توانند برای یک عمل جراحی ۲۰ تا ۳۰ میلیون دریافت کنند، نمی‌توانند در محدوده مالی مشخصی این کارها را انجام دهند؛ این افراد نمی‌توانند از محرومین دفاع کنند. کسانی که سکان‌دار بخش خصوصی هستند نمی‌توانند سکان‌دار بیمارستان‌ها و بخش دولتی شوند که با محرومان در ارتباط هستند.

مدیران دولتی شاغل در بخش خصوصی

این درحالی است که بسیاری از مدیران بیمارستان‌های دولتی خود در بخش خصوصی شاغل هستند. برای مثال در تهران تعدادی از روسای بیمارستان‌های دولتی تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطب‌های خصوصی دارند و این عملا با اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر فعالیت نداشتن روسای بیمارستان‌های دولتی در بخش خصوصی در تضاد است. در ادامه تعدادی از این بیمارستان‌ها را معرفی می‌کنیم.

*در زمان رای اعتماد به عین‌الهی وزیر بهداشت توسلی نماینده مخالف وزیر به موضوع تعارض منافع اشاره کرده و گفت: شما دارای مطلب خصوصی در مجتمع قایم و شاغل در بیمارستان خصوصی نگاه هم هستید و همزمان در بخش دولتی هم مشغولید. شما از سهامداران اصلی بیمارستان خصوصی نگاه در خیابان گل نبی هستید.

*دکتر ناصر سیم فروش مشاور عالی وزیر هم سهامدار بیمارستان نیکان است.

*یکی از این مدیران دولتی که در بخش خصوصی هم شاغل است دکتر رضا زندی متخصص ارتوپد است. او معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و در عین حال مطبی در بزرگراه ستاری جنوب روبه روی مجتمع کوروش دارد.

*دکتر ابوالقاسم افخمی اردکانی؛ متخصص اطفال و رییس بیمارستان آیت الله اشرفی اصفهانی است و در محدوده بزرگراه رسالت (شرق به غرب) و خیابان منصوری مطب خصوصی دارد.

*دکتر سعید علیپور پارسا؛ متخصص قلب و سرپرست  بیمارستان شهید مدرس هم مطبی در خیابان شریعتی دارد.

*مطب دکتر شهرزاد زاده مدرس رییس بیمارستان مهدیه و  متخصص زنان در بلوار کشاورز هم از دیگر موارد قابل اشاره است.

*رییس بیمارستان مفید دکتر شمس الله نوری پور  هم وضعیت مشابهی دارد او فوق تخصص نوزادان است و در عین حال مطبی خصوصی در محدوده خیابان شریعتی دارد.  

*دکتر همایون نیک‌خواه؛ فوق تخصص شبکیه هم به عنوان رییس بیمارستان طرفه منصوب شده در حالی که در مطب خصوصی خود در خیابان شریعتی، محدوده میرداماد هم فعالیت می‌کند.

*دکتر مسعود یاوری متخصص ارتوپد، فلوشیپ جراحی دست هم رییس بیمارستان ١٥ خرداد است و با این حال بیماران را در مطب خصوصی خود در محدوده خیابان ولیعصر  و خیابان توانیر هم می‌پذیرد.

*سرپرست بیمارستان آیت الله طالقانی هم وضعیت مشابهی دارد و  دکتر شهرام علمداری فوق تخصص غدد و سرپرست این بیمارستان مطبی در بلوار آفریقا دارد.

*مطب دکتر علیرضا منافی راثی متخصص ارتوپد در خیابان یخچال  هم دیگر موارد قابل اشاره است او در عین حال که در مطب خود مشغول به کار است مدیر عامل بیمارستان امام حسین هم هست.

*دکتر سید محمد قریشی متخصص ارتوپد و رییس بیمارستان اختر هم از جمله مدیران دولتی است که مطبی در محدوده خیابان شریعتی دارد.

*دکتر مجتبی بنداد کرمانی هم داروساز و رییس بیمارستان شهید مفتح ورامین است و داروخانه‌ای در کرج محدوده بلوار حدادی دارد.

البته که ارائه لیست بیمارستان‌ها و اشاره به نام افراد در این گزارش به مفهوم این نیست که این افراد مدیران شایسته‌ای نیستند و یا فسادی رخ داده بلکه اساس این موضوع که افرادی برای مدیریت دولتی انتخاب شوند که خود در بخش خصوصی فعال هستند خلاف قانون و در تضاد با وعده‌های رئیس جمهور و وزیر بهداشت برای مبارزه با تعارض منافع است. این موضوع جنبه دیگری هم دارد، حمایت از افراد در بخش دولتی هم باید به گونه‌ای باشد که فرد تمایلی به حضور در بخش خصوصی نداشته باشد. اگر سیاست‌ها در راستای حمایت از بخش دولتی باشد و در عین حال نظارت بر انتصابات هم جدی‌تر گرفته شود خود به خود موضوع تعارض منافع حل می‌شود اما این کار بیش از آنکه به وعده دادن و سخنرانی نیاز داشته باشد به عزمی جدی در مدیران ارشد حوزه سلامت نیاز دارد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1126263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 16
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علي IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      5 0
      گزارش بسيار جامع و كاملي است، متاسفانه تعارض منافع در بيمارستانهاي دولتي باعث عدم كارايي مطلوب شده است
    • سمر IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      6 0
      دقیقا همینطوره ، متاسفانه از حرف تا عمل فاصله زیادی است و بسیاری از همکاران فرصت پرداختن به امور مدیریتی ندارند و مشغول فعالیت های انتفاعی هستند
    • سپیده IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      6 0
      مدیران بخش دولتی بیماران را به بخش خصوصی مربوط به خود سوق میدهند، تعارض منافع
    • توکلی IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      7 0
      نمایندگان مجلس به عنوان قانونگذار که موکدا می گویند وزارت بهداشت باید از بکار گیری مدیرانی که در بخش خصوصی فعالیت دارند در سمت های مدیریتی جلوگیری کند اما بعید است این غایله را بتوانند به این راحتی ختم به خیر کنند معاون‌درمان این دانشگاه وقتی مشغول طبابت در بخش خصوصی است پس برای رئیس بیمارستان هم راه باز است حال باید دید رئیس همین دانشگاه نیز مشمول تعارض منافع است ؟
    • مهسا محمودی IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      6 0
      طبق قانون باید یا در بخش خصوصی خود فعالیت کنند یا دربخش دولتی
    • حامد IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      6 0
      از این گزارش معلوم می شه چه کسانی نان به نرخ روز می خورند
    • دکتر مهناز IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      5 0
      رييس بيمارستان دولتي فقط بايد در بخش دولتی مشغول كار باشه كه مردم سردرگم نباشن و به بخش خصوصي ارجاع داده نشه
    • محمدی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      6 0
      مدیری که همزمان هم در بخش دولتی هم بخش خصوصی فعالیت میکند قطعا نخواهد توانست و وقت آن را نخواهد داشت که به وظیفه ی خود در بخش دولتی به نحو احسن عمل کند
    • سعید IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      6 0
      معاونت درمان دانشگاه كه همزمان هم در بخش دولتی فعالیت میکنه و هم دنبال كار خصوصيش باشه براي سيستم درمان دانشگاه كار خاصي نميتونه انجام بده سلامت مردم در خطر مي افته
    • مهدی IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      6 0
      رييس دانشگاهي كه خودش و معاون درمانش در بخش خصوصي كار ميكنند چه انتظاري ميشه ازشون داشت اینا دغدغه درد و بیماری مردم رو خواهند داشت!!!
    • دانشمند IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      6 0
      بلاخره یک خبرگزاری شهامت پیدا کرد اسم افراد و بیاره...... مرحبا آفرین....... خداکنه این جریان ادامه پیدا کنه و باز سرنوشت سانسور نصیبش نشه ...مشکوکم این اتفاق بیوفته ولی بازم همین یک دفعه جای امیدواری داره دست کسی که اینو تنظیم کرده درد نکنه آفرین بر شجاعتش
    • محمد IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      2 0
      به هر حال اگر قانون به درستی اجرا شود نباید این اتفاق بیفتد.مسکل از عدم اجرای قانون است
    • هادی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      2 0
      واقعا کار کردن مدیران دولتی در بخش خصوصی خلاف قانون است و باید جلوی این کار گرفته شود
    • س.ک IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      2 0
      مطالب واقعیتی تلخ از سومدیریت و نظارت دقیق و صحیح در جامعه پزشکی است اما کاش قانون و عدالت و مقررات برای همه و به جا رعایت شود
    • حسنی IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      5 0
      اینهمه پزشک بیکار داریم که در حرف غیر پزشکی مشغول کاررهستن بعد این جماعت هم بازار کار دارن هم بازار مدیریت و هم ... آخه چرا واقعا چرا 🤔
    • بینام IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      در رابطه با اظهار نظر بالا در مورد تعازض منافع ، یکی عز پزشکان مسئول و درستکاری که میشناسم دکتر افخمی بعد از اینکه تمام وقت شدند ان هم با حقوق ناچیز دستگاه اجرایی وزارت بهداشت ایشون مطب ندارند ، سالهاست و بیمار نمی بینند ، قضاوت‌های بیجا و ندانم های بعضی واقعا جای تعجب داره اگر همه مسئولین با سلامت اخلاقی ایشون کار میکردند تا وضاع به این شکل نبود