خطیب‌زاده: هیچ پیش شرطی را در وین نمی‌پذیریم

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارات امور خارجه کشورمان گفت: ما در جریان مذاکرات وین، ایده‌های اجرایی و عملیاتی با واقع نگری ارایه کردیم و فکر می کنیم که این ایده ها امکان گفت‌وگو در حوزه تضامین را فراهم آورده است .

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با بحث مذاکرات وین و آخرین تحولات در جریان این مذاکرات گفت: آنچه که امروز در موضوع مذاکرات وین شاهد آن هستیم این است که پیشرفت گفت‌وگوها در این زمینه در مسیر درستی قرار دارد. ما در چهار حوزه اسنادی برای گفت‌وگو داریم. پیشرفت‌های خوبی انجام شده است. در برخی از اسناد اختلافات و پرانتزها کمتر شده است. موفقیت بزرگ این بود که بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شده است از جمله در حوزه تضامین.

وی با بیان اینکه موضوع مهم این است که همه طرف‌ها در مذاکرات به این نتیجه رسیده‌اند که باید تضامینی اخذ شود تا اتفاقات گذشته بار دیگر تکرار نشود و باید تصمیمات و تضامینی در مورد بحث تضامین اندیشیده شود و این موضوع مورد قبول همه اطراف مذاکرات است، گفت: ما در جریان مذاکرات وین ایده‌های اجرایی و عملیاتی با واقع‌نگری ارائه دادیم و فکر می‌کنیم که ایده‌های ما امکان گفت‌وگو در حوزه تضامین را فراهم آورده است.

وی همچنین بار دیگر تأکید کرد: ما در مذاکرات وین حضور پیدا کردیم که به توافقی قابل اتکا و پایدار برسیم و در همین راستا تلاش می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از اخبار موید این است که آمریکایی‌ها برای رسیدن به توافق پیش شرط‌هایی را مطرح کرده‌اند،‌ گفت: ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است.

وی در ادامه پاسخ به این پرسش تصریح کرد: مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات این چنینی آن را پیچیده‌تر کرد.

خطیب‌زاده همچنین در مورد اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین در ارتباط با آزادی اتباع آمریکایی در ایران و ارتباط آن با مذاکرات وین اظهار کرد: ما نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت اتباع ایرانی در آمریکا از همان روز اول مطرح کرده‌ایم، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم و چه پیش از این مذاکرات و چه هم زمان با مذاکرات. البته این دو، دو مسیر مختلف است و اگر آمریکا به توافقات قبلی‌ پایبند باشد این مسئله در کمترین زمان قابل حل است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اتباع ایرانی به بهانه‌های واهی از جمله دور زدن تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا از سوی واشنگتن به گروگان گرفته شده‌اند و برخی از این اتباع در شرایط غیرانسانی نگهداری می‌شوند، این در حالی است که افرادی که در ایران زندانی هستند اتهامات آن‌ها توسط قوه قضاییه اعلام شده است و آن‌ها جرایمی مرتکب شده‌اند و مراحل رسیدگی به جرایم آن‌هادر دادگاه صالحه طی شده است.

وی بار دیگر تأکید کرد: این دو،‌ دو مسیر جدا از هم هستند،‌ البته اگر اراده در طرف مقابل باشد این امکان وجود دارد که در کمترین زمان در مورد دو موضوع به یک توافق پایدار برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت بدهی کره به ایران و همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه از طریق بازپرداخت بخشی از بدهی کره به ایران مشکل بوجود آمده در مورد حق رأی ایران در سازمان ملل برطرف شده است، اظهار کرد:‌ متأسفانه بدهی قطعی کره جنوبی به ایران همچنان پرداخت نشده و این بدهی باقی مانده است. گفت‌وگوهایی که بین دو کشور در این زمینه انجام می‌شود با یک سرعت لاکپشتی در حال انجام است و مورد قبول ما نیست و این موضوع از سوی ایران فراموش نمی‌شود. این پول‌های ملت ایران است که در نزد کره امانت است که متأسفانه ما شاهد رعایت امانت نبودیم.

وی همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد چگونگی پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از طریق بخشی از پول‌های ما نزد کره جنوبی گفت:‌ بخشی از این پول‌ از طریق امن به حساب سازمان ملل منتقل شده است.

خطیب‌زاده همچنین با بیان اینکه این عدم پرداخت بدهی طی دو سال گذشته به خاطر تحریم‌های آمریکا بوده است، گفت:‌ متأسفانه ما در این زمینه برخورد مناسبی از دبیرخانه سازمان ملل با توجه به آگاهی آن‌ها از شرایط نبودیم.

وی در مجموع گفت:‌ ما منتظر شرایطی هستیم که امکان دسترسی ما به منابع مالی مان فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد نگاه ایران به تحولات اوکراین نیز گفت: ایران با دقت تحولات اوکراین را پیگیری می‌کند و تلاش کرده‌ایم با طرف‌هایی که وجود دارند رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشته باشیم. راه‌حل ما برای حل تنش‌ها راه حل‌های سیاسی و دیپلماتیک است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد بحث توافق موقت در مذاکرات وین و برخی از اخباری که مجددا در این ارتباط مطرح شده است،‌ گفت: همان طور که پیش از این نیز گفته‌ام موضع ما درباره آنچه که در وین در حال گفت‌وگو است روشن و ثابت است. ما به دنبال توافقی هستیم که پایدار و قابل اتکا باشد و هیچ چیز را کمتر از این نمی‌پذیریم. آنچه که برای ما اصالت دارد کیفیت آن چیزی است که در مورد آن توافق می‌شود نه چیز کمتر و نه بیشتر.

وی افزود: توافق موقت یا چیزهایی شبیه به این هیچ گاه در دستورکار ما نبوده است و امیدواریم نماینده اتحادیه اروپا این را به آمریکایی‌ها منتقل کرده باشد که ضرورت جدی برای رسیدن به توافق کیفی و محتوایی داریم و امیدواریم آمریکایی‌ها این ضرورت را متوجه شده باشند.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود که علیرغم امضای قرارداد بین ایران و روسیه برای لغو روادید گروهی جهت سفر به مسکو این توافق هنوز اجرایی نشده و آیا مشکل بوجود آمده برای اتباع ایرانی برای سفر به مسکو در فرودگاه این شهر حل شده یا نه با توجه به رایزنی‌هایی که وزیر خارجه دو کشور در این ارتباط داشتند،‌ تصریح کرد: یکی از موضوعات جدی که بین آقای امیرعبداللهیان و لاوروف در مورد آن بحث و گفت وگو شد موضوع کنسولی شد. در مورد ابعاد مختلف این موضوع بحث شد و قرار شد که رایزنی‌های دو کشور در این زمینه از سوی کارشناسان و بخش کنسولی دو کشور ادامه پیدا کند. پیگیری‌ها در این زمینه ادامه داشته باشد. این موضوع در دستور کار است.

وی همچنین تصریح کرد: لغو روادید گروهی نیز اجرایی شده ولی به خاطر برخی از پروتکل‌های کرونایی و ممنوعیت‌هایی که برای سفر به خاطر این موضوع اعمال شده اجرای آن برخی مواقع با سختی‌هایی همراه بوده ولی باید بگویم به صورت مداوم مباحث مربوط به مسائل کنسولی و آنچه که در این زمینه مطرح شد، در حال پیگیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد رزمایش مشترک نظامی بین ایران، چین و روسیه که در حال انجام است، گفت: جزئیات این رزمایش باید از سخنگوی نیروهای مسلح پرسیده شود. این رزمایش با شرکت واحدهای مختلف نیروهای مسلح ایران، روسیه و چین در حال برگزاری است. با یک هدف که آن نیز صلح و ثبات و امنیت در این منطقه است.

وی افزود: روابط ایران،‌ روسیه و چین در مسیر رو به گسترش قرار دارد و یکی از ابعاد آن گسترش همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در ابعاد نظامی است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد تحولات یمن و مسائل پیش آمده بین یمن، امارات و عربستان سعودی و نگاه ایران به این تحولات تصریح کرد: امروز بحران یمن به وضعیت تراژدیکی تبدیل شده است. متأسفانه شاهد بمباران‌های ناجوانمردانه مردم یمن هستیم. چرخش  خشونت در این منطقه را شاهد هستیم و این چرخش خشونت قطع نمی‌شود مگر آنکه آن‌هایی که این جنگ نابرابر را آغاز کرده‌اند به راهکار دیپلماتیک اصالت بدهند و در این مسیر حرکت کنند. ایران آمادگی دارد که از تمام توان خود برای حل این موضوع و منازعه ها در چارچوب راه حل سیاسی و دیپلماتیک کمک کند و مهم این است که این مسائل که امروز از این تریبون گفته می‌شود و قبلا نیز گفته شده در پایتخت‌های کشورهایی که درگیر این موضوع هستند نیز شنیده شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تأکید کرد که ایران همواره در کنار مردم یمن بوده است تا صدای مظلومیت آن‌ها را به گوش جهانیان برساند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت : وزیر امور  خارجه کشور  آفریقایی توگو به ایران سفر کرده است و سفری هم برای وزیر امور خارجه جهت سفر به آفریقا پیش‌بینی شده است.

وی همچنین گفت : وزارت امور خارجه یک برنامه خوبی برای معرفی سفرای قوی به این قاره تدارک دیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =