۶۰ واحد فناوری در سرای نوآوری گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند/ اختصاص ۲۰ میلیون تومان برای حمایت از سراهای رشد

مدیر مرکز رشد گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان از فعالیت ۶۰ واحد فنآوری در داخل سرای گیاهان دارویی خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۲۰۰  نفر عضو شرکت‌ها و هسته‌های فناور شامل دانشجویان، فارغ التحصیلان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در دو سال اخیر سراهای نوآوری در بین قشر دانشگاهی کشور فضای تبادل، تعامل و کارآفرینی را به وجود آورده و این سراها در انسجام‌دهی روند ایده تا محصول کمک کننده هستند. هدف از سراهای نوآوری ایجاد اکوسیستم برای تمام فعالان زیست‌ بوم، کسب‌ و کار دانش‌ بنیان در قالب یک مجموعه واحد است. در سرای نوآوری کلیه عوامل کسب‌ و کار دانش‌ بنیان گردهم آمده تا اکوسیستم استارت‌آپی چابک و با کیفیت راه‌اندازی شود.

شاید تاکنون در کشور ما توجه به صنعت گیاهان دارویی مغفول مانده باشد. این در حالی است که ایران از ۱۰ اقلیم دنیا، ۹ اقلیم را داراست و این امر نشان از ظرفیت بالای طبیعت ایران در زمینه گیاهان دارویی دارد و دانشگاه باید با مسئله‌یابی، موانع پیشرفت کشور را بررسی و دانشجویان علاقمند در این زمینه باید بتوانند بیش از پیش در راستای گیاهان داروی و مهار نارسایی‌ها عمل کنند. کامران صفوی، مدیر مرکز رشد گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره سرای نوآوری گیاهان دارویی و فعالیت‌ در  سرای نوآوری گیاهان دارویی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان  گفت: در سال ۹۸ سراهای نوآوری گیاهان داروی کلیات موضوع را برای فعالیت در این زمینه به مسئولان امر  و قابلیت ها ارائه داده و مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با عنوان کلینیک تخصصی گیاهان دارویی راه اندازی شد.

وی افزود: در سال ۹۸ درخواست تشکیل سرای رشد صادر شد و موارد بررسی و اقدامات برای فعالیت سرای نوآوری انجام شد. بر اساس نظرات ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت سراهای نوآور شامل چندین بخش است که یکی از این بخش‌ها در زمینه حضور شرکت‌های فنآور و هسته‌های فنآور فعالیت سرای نوآوری انجام می‌شود. هم‌اکنون ۲۰۰ نفر عضو شرکت و هسته‌های فنآور از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند. در شرایط کنونی مرکز رشد با حضور ۶۰ شرکت و  هسته‌های فنآور با ظرفیت مرکز رشد توانسته گام‌های مناسب در زمینه راه‌اندازی سراهای فناوری را بردارد.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانشجویان فعال در سرای نوآوری

مدیر مرکز رشد گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان درباره فعالیت آموزشی در این سرا تاکید کرد: بسیاری از دانشجویان به خواص گیاهان دارویی آگاه هستند و در سراهای مراکز رشد گیاهان دارویی طبقه‌بندی‌ شده است. برای گیاهان دارویی دپارتمان‌های متعدد در حوزه صنایع غذایی و گیاهان دارویی برگزار می‌شود و برای بسیاری از محصولات و نگهدارنده‌های مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی، دامپزشکی، دام و طیور و ...  در زمینه خوراک و درمان می‌توان از ظرفیت گیاهان دارویی استفاده کرد.

مدیر مرکز رشد گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: محصولات تولیدی باید با استانداردها در مراحل کاشت، داشت، برداشت و تولید بذر گیاهان دارویی در زیرشاخه‌ها به شکل تخصصی و تیمی در بازار عرضه و به فعالیت بپردازند تا انگیزه مناسب در بین فعالان گیاهان دارویی و تولید محصولات فراهم باشد.

صفوی تاکید کرد: در سال ۹۹ اولین مجوز شتاب‌دهنده‌ها از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اخذ شد. در این اقدام سراها به شکل تخصصی فعالیت و عملکرد مناسب داشته و دانشجویان و فارغ‌ التحصیلان از این موقعیت استفاده کرده و فضای کار اشتراکی برای شتابدهنده‌ها ایجاد شد. همچنین برخی از دوره‌های آموزشی به شکل مجزا با دوره‌های تجاری آشنا با امور حقوقی در قالب مشاوره برگزار شد. در سال ۹۹ برای توسعه دامنه فعالیت‌ها در حوزه آموزشی مجوز راه اندازی مدرسه گیاهان دارویی از سوی مدارس سما اخذ شده و فضای آن در اختیار سرا قرار گرفت و آموزش‌های مهارتی و کاربردی برای امور آموزشی و شتاب‌ دهنده‌های مجهز راه اندازی شد و در اختیار دو بخش قرار گرفته است.

محصولات سراهای نوآوری قابل استفاده در بازارهای داخلی و خارجی

وی با بیان اینکه در سراها مقوله تجاری‌ساز مطرح است، گفت: بسیاری از شرکت‌ها در مرحله رشد مقدماتی فعالیت کرده تا بتوانند به بلوغ برسند و محصولات تجاری نیازمند ایجاد بستر مناسب هستند. در امور تجاری‌سازی و ساختمان سرا بیش از ۶۰ قلم در ساختمان تجاری تولید و علاوه‌بر بازارهای ملی به بارازهای بین‌المللی هم ارسال شده است. تمامی ارکان سرا همچون امور شتابدهی، ساختمان تجاری‌سازی و مرکز رشد به شکل مستقل در سراهای نوآوری ایجاد شده است. 

امضای قراردادهای میلیاردی در سراهای نوآوری

مدیر مرکز رشد گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان  ادامه داد: هم‌اکنون برگزاری کلاس‌های رویداد فناوری گیاهان دارویی و چالش فناوری در این حوزه به شکل مستقل عمل کرده و این مقوله نشان دهده ارتباط و ظرفیت صنعت است. رویداد چالش فناوری ارتباط موثر با دانشگاه و شبکه‌سازی فناوران ایجاد می‌کند. در رویداد قبلی بیش از یک میلیارد قرارداد امضا شد و این رویداد در دانشگاه‌های کشور کم نظیر است. البته چندین رویداد ایده آرا هم برگزار شده است. در دانشگاه‌های متعدد تیم‌ها در قالب فعالیت‌ها برای تجاری‌سازی و فعالیت شرکت‌ها و مزرعه تحقیقاتی و اجرایی در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است. 

صفوی گفت: برای فعالیت بیشتر در شرکت‌ها، بازاریابی و توسعه تجارت یکی از اقدامات جدید در ایجاد سراها است. از طریق برنامه‌ریزی‌های مناسب می‌توان گام مناسب را  در زمینه رشد گیاهان دارویی انجام داد، چون  گیاهان دارویی نیازمند فعالیت‌ها بیش از پیش است.

وی درباره دغدغه‌های دانشجویی فعالان در این عرصه گفت: تاکنون دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری موفق عمل کرده و بخش‌نامه به معاونت فناوری صادر شده است؛ با این تفاسیر دانشجویان عضو هیات مدیره فناور و استعدادهای درخشان از تخفیف شهریه در مرحله دفاع از پایان نامه و حمایت‌های مالی برخوردار شده  برای حمایت از سرانه‌‎های رشد۲۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است و در صورت ورود به عرصه تجارت، دانشگاه از طریق شورای اقتصاد دانش بنیان به شکل ریالی و فیزیکی خدمات در اختیار فعالان قرار داده و امکان تامین اعتبار هم فراهم شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127103

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =