دیدار روسای جمهور ایران و روسیه شتاب‌دهنده پروژه‌های اقتصادی دوجانبه است

آندره کورتونوف با بیان اینکه هر دو کشور ایران و روسیه تحت تحریم‌های غربی قرار دارند، خاطر نشان می‌کند که دیدار روسای جمهور دو کشور می‌تواند شتاب‌دهنده پروژه‌های بلندپروازانه اقتصادی دوجانبه باشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روسیه به عنوان یکی از کشورهای دوست و دارای مواضع نزدیک به جمهوری اسلامی، مقصد سفر دکتر رئیسی بود. در این سفر که یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی نیز رئیس جمهور را همراهی می‌کردند، روسای جمهور دو کشور در یک دیدار سه ساعته راهکارهای لازم برای گسترش همکاری‌های دوجانبه بین تهران و مسکو را مورد بررسی قرار دادند. اما این سفر نیز مانند بسیاری از موارد دیگر در حوزه سیاست خارجی به صحنه درگیری و تسویه حساب سیاسی جناح‌ها و گروه‌های داخلی تبدیل شد. برخی رسانه‌های منتقد دولت تلاش کردند تا این سفر را فاقد هیچ‌گونه دستاورد عملی نشان دهند. عده‌ای هم رفتار پوتین را بی‌احترامی به رئییس جمهور ایران تلقی کردند.

گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز به منظور ارزیابی نتایج این سفر و بازتاب‌های آن در جامعه روسیه، مصاحبه‌ای با «دکتر آندره کورتونوف» -دیپلمات برجسته روسی و مدیرکل شورای امور بین المللی روسیه- انجام داد.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- سفر رئیس جمهور ایران به روسیه و ملاقات ایشان با آقای پوتین از سوی مقامات ایرانی بسیار مهم برشمرده شده است. به نظر جنابعالی، همتایان روس آنها نیز همین برداشت را از این سفر داشته‌اند؟

در مورد اهمیت این رویداد با شما موافق هستم. اول اینکه این اولین سفر ابراهیم رئیسی –رئیس جمهور ایران- به روسیه بود. دوم، یک هیئت بسیار عالی رتبه بسیار در این سفر ایشان را همراهی می‌کرند. سوم، وضعیت بین المللی امروز بسیار ناپایدار است. هم ایران و هم روسیه با چالش‌های زیادی روبرو هستند که باید به آنها رسیدگی کنند. برای ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین به اشتراک گذاشتن برخی مسائل و چالش‌ها مهم بود.

- فکر می‌کنید این سفر چه دستاوردهایی برای دو کشور به همراه خواهد داشت؟

دستور کار مذاکرات بسیار گسترده و شامل مسائلی از قبیل  مشکلات منطقه‌ای از افغانستان گرفته تا قفقاز جنوبی و سوریه، وضعیت برجام، الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای و همچنین فرصت‌های مختلف برای همکاری‌های اقتصادی دوجانبه بود.  روسیه و ایران می‌توانند در بخش انرژی، حمل و نقل و لجستیک، مهندسی و غیره با یکدیگر همکاری کنند. این امر از این جهت حائز اهمیت است که هر دو کشور در معرض تحریم‌های اقتصادی غرب قرار دارند. امیدوارم این دیدار شتاب‌دهنده پروژه‌های بلندپروازانه اقتصادی دوجانبه باشد.

- از نظر شما، نزدیکی مواضع سه کشور ایران، چین و روسیه تا چه حدی می‌تواند بر احیای توافق هسته‌ای موثر باشد؟

هم روسیه و هم چین تمایل دارند که برجام به طور کامل احیا شود. با این حال، همه ما می‌دانیم که آینده توافق در درجه اول بین تهران و واشنگتن تعیین خواهد شد. سایر اعضاء [4+1] هم می‌توانند کمک کنند، اما حتی همه آنها هم بخواهند، نمی‌توانند بعد حیاتی دوجانبه آمریکا و ایران در توافق هسته‌ای را جایگزین کنند. بیایید امیدوار باشیم که توافق همچنان حفظ شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =