مذاکره مستقیم با آمریکا با ۳ شرط / لبخند بازار سرمایه به مصوبات دولت / تذکر رئیس جمهور برای مقابله با سوداگران بازار

رویدادهای سیاسی کشور در هفته گذشته همچنان پیرامون مسائل اقتصادی و دیپلماسی‌های منطقه ای و بین المللی خبرساز بودند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ فضای رسانه‌ای کشور هفته گذشته نیز اهم اخبار خود را به موضوعاتی چون گفت‌وگوهای احیای برجام در وین، اقتصاد و راهکارهای برون رفت از مشکلات کنونی و ... اختصاص داد که دیدارها و اظهار نظرها در دولت و وزارت امور خارجه هم در همین راستا صورت گرفت.

مهمترین موضوعی که این روزها موضوع تحلیل‌های کارشناسان قرار گرفته، گفت‌وگوی مستقیم با آمریکایی‌هاست. آمریکایی‌ها در مذاکرات برجام گفت‌وگوهای مستقیم با مذاکره کنندگان ایران داشتند اما در عمل به هیچکدام از مذاکرات خود پایبند نبودند و در نهایت هم بدون هیچ تعهدی از توافقات برجام خارج شدند. جمهوری اسلامی ایران اما با سیاست و درایت خود برجام را حفظ کرد و از طریق قانون حقوق از دست رفته خود را مطالبه کرد. آمریکایی‌ها در دولت جدید خود درخواست بازگشت به برجام را مطرح کردند، بدون آنکه راهکار جدیدی برای به نتیجه رسیدن آن داشته باشند. پرایس سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری درباره اینکه مذاکرات مستقیم با طرف ایرانی گفت: ما از زمانی که [مذاکرات] در آوریل گذشته شروع شد، حاضر به دیدار با متحدان و شرکایمان و با ایران بوده‌ایم. بنابراین، به ایران بستگی دارد که کاری در زمینه این اظهارات انجام دهد. ما بر این باوریم که تعامل مستقیم با ایران در زمینه‌ برجام یا مسائل دیگر پربارتر خواهد بود. همچنین ارتباطی کارآمد را میسر می‌سازد و این چیزی است که به آن احتیاج داریم، به‌ویژه در این برهه که زمان برای تلاش در راستای نجات برجام یا بازگشت دوجانبه به پایبندی، خیلی کم است.همچنین جن ساکی سخنگوی کاخ سفید هم دوشنبه در کنفرانس خبری خود گفت که واشنگتن آماده مذاکرات مستقیم و فوری با ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای است.

بیشتر بخوانید:

تولید قدرت با حضور فیزیکی نیروی دریایی در آب‌های آزاد امکان پذیر می‌شود

ابراز تمایل آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم با واکنش علی شمخانی مواجه شد. وی گفت: مذاکرات وین با دست پُر و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در جریان است و خواسته‌های ما قانونی، منطقی و شفاف است و چنانچه نیازی به تبادل نظر با تیم آمریکا باشد، این تبادل از طریق یادداشت‌های غیر رسمی Non paper  صورت می پذیرد.

امیرعبداللهیان نیز در جلسه‌ای که ظهر چهارشنبه با نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس داشت تاکید کرد: تا امروز مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نداشته‌ایم و مذاکرات با اعضای گروه ۱+۴ تاکنون به خوبی پیش رفته است. دریافت تضمین‌های عینی و جامع برای ما مهم است و در این میان بر راستی‌آزمایی تاکید داریم، تاکنون پیشرفت‌هایی صورت گرفته اما همچنان مسائلی باقی مانده است. غرب همچنان ‌دنبال امتیازگیری از ایران است و با پروژه‌های نخ‌نما تلاش دارند در بین مردم ایجاد استرس کنند که به هدف‌شان نمی‌رسند.

وزیر امور خارجه اما معتقد است: براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت و بر اساس تأکید بر لغو همه تحریم‌ها بعد از راستی آزمایی و کسب تضمین‌های لازم اگر لازم باشد ورودی برای مذاکره با آمریکا داشته باشند، تیم مذاکره کننده این اختیار را دارد که اقدامات لازم را انجام دهد.

مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها موضوع سوال گفت‌وگوی تلویزیونی سیدابراهیم رئیسی با مردم هم بود که وی پاسخ داد: این درخواست مال الان نیست. این درخواست مدت‌هاست که مطرح می‌شود. خیلی از این کشورهایی که می‌آیند با ما دیدار می‌کنند، حامل یک پیام‌هایی هستند مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها پیام دادند که می‌خواهیم مستقیم صحبت کنیم. مدتهاست این مطرح بوده، شاید در دولت‌های قبل هم مطرح بوده است و در دولت ما هم مطرح بوده است، ولی تا الان مذاکره با آمریکایی‌ها صورت نگرفته است. رئیس جمهور آیت‌الله رئیسی البته هر گونه مذاکره را منوط به لغو کامل تحریم های ظالمانه کرد وادامه داد: در صورتی که طرف‌ها آماده باشند که تحریم‌های ظالمانه را علیه ملت ایران لغو کنند، جا برای هرگونه توافق کاملا وجود دارد.

رایزنی‌های منطقه‌ای اینبار با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان

چکش‌کاری درباره رخداد توافق در وین در حالی با جدیت صورت می‌گیرد که مذاکرات منطقه‌ای هم راستا با گفت‌وگوهای غربی پیش می‌رود. دیدار روز چهارشنبه رئیس جمهور با ذاکر حسن‌اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز در همین راستا صورت گرفت که رئیس جمهور تأکید کرد: ایران و آذربایجان نه تنها خویشاوند هستند، بلکه روابط موجود، رابطه عمیق دو ملت است که بر پایه عقیده و باور مردم دو کشور به مبانی دینی مشترک شکل گرفته و در طول تاریخ قوام یافته و استوار شده است. سیاست جمهوری اسلامی همکاری گسترده با همسایگان به‌خصوص کشور آذربایجان در حوزه قفقاز است و با توجه به تأکیدات صورت گرفته در آن دیدار از سوی روسای جمهور دو کشور، روند توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری و از جمله تعاملات ترانزیتی دو کشور با سرعت بیشتری در حال انجام است. رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه قدرت ایران در منطقه امنیت‌ساز است، تصریح کرد:حضور نیروهای تکفیری و داعشی در هیچ کجا به نفع مردم منطقه نیست. این گروهک‌ها دست‌ساخته امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند و در هر کجا که حضور داشتند اعمال جنایتکارانه انجام داده‌اند.

حباب‌های بورسی میراث شوم دولت روحانی

مسائل بازار سرمایه میراث شوم دولت دوازهم است که مردم اصلاح آن را از دولت سیزدهم انتظار دارند. در این میان بر اساس تأکید رئیس‌جمهور به وزارت اقتصاد در حمایت از بازار سرمایه، روز گذشته شاخص‌های بازار سهام با رشد مواجه شد و مصوبات دهگانه دولت در حمایت از بازار سرمایه عملیاتی می‌شود. شاخص کل بازار بورس تهران در دولت دوازدهم به جهت رشد بهای سهام شرکت‌ها رشد قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرد، به طوری که این نماگر از محدوده ۵۰۰ هزار واحد رکورد ۲ میلیون واحد را شکست، اما در اواخر دولت حباب قیمتی سهام ترکید و شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۲۰۰ واحد ریزش کرد و بسیاری از مردم که دیر وارد بازار سرمایه شده‌بودند، خود را مالباخته بورسی یافتند. سخنن ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره ساماندهی هرچه سریعتر و خروج بورس از مشکلات، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در توییتی از اجرایی شدن سیاست های اقتصادی در حمایت از بازار سرمایه خبرداد. وی درباره مصوبات بورسی و با اشاره به تصمیم‌ هیئت دولت گفت: بخشی از درآمد دولت به دلیل کاهش و سقف‌گذاری که در نرخ خوراک و سوخت صورت گرفته کاهش می‌یابد، این موضوع بیانگر اثبات اهمیت رونق اقتصادی نسبت به ملاحظات بودجه‌ای و درآمدی دولت است. این مصوبه در قالب نامه‌ای از سوی هیئت وزیران به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود، در این نامه درج خواهد شد که معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان از منایع و مصارف تبصره ۱۴ کاهش پیدا می‌کند، اما امیدواریم که یک پیام حمایتی جدی برای صنایع و فعالان اقتصادی باشد. خاندوزی نکته دوم را در مورد نرخ تسعیر اعلامی بانک مرکزی برای دارایی‌های خارجی و نیز دارایی‌های ارزی بانک‌ها برشمرد و گفت: بانک مرکزی مکلف شد نرخ سامانه نیما را در شش ماه گذشته مبنا قرار دهد و معادل ۹۰ درصد از آن را برای نرخ تسعیر در نظر بگیرد. این موضوع هم کمک خواهد کرد گزارش سه ماهه پایانی بانک‌ها و نهادهای مالی و همچنین گزارش سال آینده آن‌ها به لحاظ نشان دادن ارقام واقعی و سودآوری تقویت شود. همچنین بانک مرکزی مکلف شود با مداخله فعال، به نحوی نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم کند تا سقف این نرخ ۲۰ درصد باشد و این رقم فراتر از ۲۰ درصد نخواهد بود.

به گفته وزیر اقتصاد، در مصوبه هیئت دولت در اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ این اجازه داده شده‌است که بخشی از سهام عدالت در شرکت‌های دولتی به عنوان وثیقه نزد صندوق تثبیت بازار قرار بگیرد تا به پشتوانه آن صندوق تثبیت بازار بتواند مداخله جدی‌تر و حمایت گسترده‌تری انجام دهد. وزیر اقتصاد ابتدای بهمن ماه را وعده خود برای گشایش در بازار بورس قرار داد و گفت: مجموعه این مصوبات که از ابتدای بهمن ماه اجرا خواهد شد و موکول به سال ۱۴۰۱ نیست. این مجموعه، اقداماتی است که حتی پیش از تاریخ تصویب دولت هم مشمول آن خواهد شد. بنابراین، این مصوبات حامل پیام جدی حمایت دولت از صنایع، با ثبات بودن فعالیت اقتصادی، پیش‌بینی‌پذیر بودن متغیرها و در نهایت چشم‌انداز مثبت اقتصاد در ماه‌های آینده است.

مبارزه با گران‌فروشی

تلاش برای گشایش اقتصادی و رونق تولید مسئله مهمی است که قطعاٌ بدون نظارت به شکست خواهد انجامید. گرانفروشی معضلی است که چندسالی است دامنگیر بازارهای کشور شده و عدم نظارت دست دلالان را برای آشفته‌کردن و ماهی گرفتن از این بازار باز گذاشته است. مسئله‌ای که رئیس جمهور هفته گذشته در جلسه هیات دولت به آن پرداخت و ضمن اینکه همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی را موظف کرد تا در حوزه فعالیت خود آنچه انجام داده‌اند را به شیوه‌های مناسب برای افکار عمومی اعلام کنند، گفت: دولت موظف است از حقوق مصرف کننده و تولید کننده دفاع کند و در این زمینه مسئولیت دارد اجازه ندهد عده‌ای با سوداگری قمیت‌ها را افزایش داده و مردم را تحت فشار قرار دهند، لذا حتی یک ساعت کوتاهی هم در این زمینه جایز نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =