حملات به امارات و عربستان تا زمان توقف جنایات آنها ادامه خواهد یافت

یوسف الحاضری با بیان اینکه هیچ چیز نمی‌تواند مانع مقاومت یمنی‌ها شود، تاکید می‌کند: تا زمانی که متجاوزان دست از جنایت علیه یمن برندارند، حملات ما نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، جنایات ائتلاف سعودی علیه مردم یمن همچنان ادامه دارد و چند روزی است که به اوج خود رسیده است. در مقابل، رزمندگان یمنی نیز علیرغم محاصره چند ساله و تحریم‌های همه جانبه، با افزایش توان نظامی خود توانسته‌اند ضمن مقاومت تمام عیار، پاسخ‌های قاطعی به متجاوزان بدهند. حملات اخیر انصارالله به ابوظبی در امارات و جیزان در عربستان حکایت از همین موضوع دارد. به منظور بررسی وضعیت میدانی در یمن و سناریوهای پیش‌رو، مصاحبه‌ای با دکتر «یوسف الحاضری» -تحلیلگر سیاسی اهل یمن- انجام شد.

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

- حمله موشکی انصارالله به ابوظبی نشان می‌دهد که راهبرد دفاعی این گروه تغییر کرده است؛ چون به نظر می‌رسد در گذشته کمتر به امارات حمله می‌شد. چقدر این تحلیل را درست می‌دانید؟

درباره حمله موشکی به ابوظبی و دبی و به طور کلی عملیات‌های طوفان یمن و عملیات طوفان یمن 2 باید گفت که ما هفت سال است جنگ را به شیوه مدیریت صحیح قرآنی اداره می‌کنیم که بر اساس شرایط اقتصادی و نظامی جنگ و با توجه به توانایی‌های یمن و همچنین ظرفیت‌های دشمن است.

از این رو، از همان روزهای اول به اصطلاح به صبر راهبردی و در ادامه به توسعه توان نظامی خود در برابر محاصره سرکوبگران یمن، علیرغم نیاز به تسلیحات از خارج، سلاحی وارد نکردیم و در عوض به صنعتی‌سازی نظامی روی آوردیم و در چارچوب این صبر راهبردی به خودباوری بزرگی دست یافته‌ایم. بر این مبنا، پس از آخرین حمله امارات در سال ۲۰۱۸، بعد از آنکه اعلام کردند از مداخله مستقیم در یمن دست برخواهند داشت، ما نیز آنها را بخشیدیم و هدف قرار دادن آنها را متوقف کردیم و فقط مبارزه با عربستان سعودی که رهبری این تجاوزات و محاصره را بر عهده دارد، در دستور کار قرار گرفت. البته بر کسی پوشیده نیست که عربستان صرفا رهبری مالی این جنگ را بر عهده دارد و رهبری نظامی و سیاسی آن به عهده آمریکا است.

باید به این نکته اشاره کرد که اهمیت گسترش حملات بیش از اهمیت کیفیت آنها است. همه می‌دانند که در حمله قبلی ما یک رآکتور هسته‌ای و فرودگاهی در امارات را هدف قرار دادیم؛ با این حال به چند دلیل عملیات‌های قبلی تاثیر چندانی نداشت و کافی نبود. اول اینکه، به دلیل محکومیت‌های شدید کشورهای جهان، این حمله انگیزه خوبی برای مردم و از نظر اقتصادی ایجاد کرد؛ به طوری که برای اولین بار در برخی کشورها تظاهراتی در حمایت از ما علیه حاکمان آنها و بر علیه تجاوز و محاصره یمن برگزار شد.

 دوم اینکه، ائتلاف متجاوز با حمله سایبری به اینترنت یمن به مدت چهار روز بین یمن و جهان فاصله انداخت و انگیزه بیشتری برای اجرای این عملیات ایجاد کرد. سومین دلیل، حضور اکسپو است،که میلیاردها دلار برای امارات عایدی به همراه دارد. چهارمین مورد، عادی سازی [روابط با رژیم صهیونیستی] بود.  در سال ۲۰۱۸ هیچ عادی‌سازی مستقیمی بین امارات و رژیم صهیونیستی برقرار نشد و امارات که خود را تحت حمایت کامل دائم و مستقیم آمریکا و رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد، متعجب شد و ترسید. زیرا خود را در معرض حمله گسترده دید. علاوه بر این، اولین عملیات طوفان گسترده‌تر از عملیات‌های قبلی بود و پس از آن عملیات طوفان یمن 2 قوی‌تر و گسترده تر از اولین عملیات اجرا شد.

 

- به نظر جنابعالی، حمله موشکی به ابوظبی چه تاثیری بر آینده جنگ یمن خواهد داشت؟

تاثیر حمله موشکی به ابوظبی در آینده جنگ یمن، کاملا مشخص است؛ اگر مداخله و تجاوز خارجی به یمن متوقف نشود، آن را قطع و متوقف خواهیم کرد. قانون یمن این است که امنیت و ثبات وقتی که برای همه مردم نباشد، وجود واقعی ندارد. آیا امنیت امارات و عربستان از امنیت یمن بیشتر است؟ آیا خون عربستانی‌ها و اماراتی‌ها از خون یمنی‌ها با ارزش‌تر است؟ آیا می‌توان به قیمت فقر، گرسنگی و بیماری یمنی‌ها اقتصاد و خوراک اماراتی‌ها و سعودی‌ها را حفظ کرد؟ به هیچ وجه! در یمن حتی اگر از خون ما به عنوان سوخت این موشک‌ها استفاده شود، تردید نخواهیم کرد. بنابراین وقتی از تاثیر حملات صحبت می‌کنیم، این تجاوزها را متوقف خواهیم کرد؛ ان شاالله.

حملات ما تا وقتی که آنها دست از جنایات خود برندارند، چه در زمان حال و آینده ادامه خواهد داشت و هیچ عامل بازدارنده‌ای ما را متوقف نخواهد کرد، بدون در نظر گرفتن اینکه آنها چه کاری انجام می‌دهند. هر چقدر ما را در لیست تروریسم آمریکا قرار دهند، هر چقدر ما را محکوم کنند، هر چقدر شورای امنیت قطعنامه صادر کند برای ما مهم نیست! آنها را زیر پای خود می‌گذاریم و ادامه خواهیم داد.

- با توجه به شرایط موجود، فکر می‌کنید می‌توان انتظار داشت که گفتگوهای بین دو طرف درگیری به نتیجه برسد؟

با توجه به شرایط فعلی، آیا می‌توان انتظار گفت‌وگوهای موفقیت آمیز دو طرف درگیری را داشت! این مسئله بستگی به نظر شما درباره مفهوم طرفین درگیری دارد. اگر منظور از طرفین درگیری داخلی در یمن، یعنی به اصطلاح دولت صنعا و شورای عالی سیاسی و انصارالله و طرف دیگر دولت مستعفی -یعنی عبد ربه منصور هادی- و دولت او است که ۷ سال در هتل‌های ریاض بوده‌اند، مفهوم سوال شما دور از واقعیت است. زیرا طرف دوم به جز روی کاغذ وجود خارجی ندارد. این طرف دوم توانایی تصمیم‌گیری درباره هیچ چیزی حتی درباره خورد و خوراکش را هم ندارد. صاحب هیچ ملکی نیست. اگرچه زمین‌های بیابان و چند شهر در اختیار اوست، اما در واقعیت اختیاردار آنها نیست. همه گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی حاضر توسط آنها اداره می‌شوند و ثبات و امنیت وجود ندارد.

در مناطقی از یمن که آنها ادعا می‌کنند آزاد شده و تحت محاصره و درگیری نیست، دلار هزار و ششصد ریال ارزش دارد و در مناطق تحت حکومت صنعا دلار ششصد ریال یمنی ارزش دارد. افزایش قیمت در این مناطق را تصور کنید: هزار و ششصد ریال در مقابل ششصد ریال. در مناطق تحت حکومت ما بمب‌گذاری تروریستی یا نقض امنیتی مشاهده نشده و همه چیز تحت کنترل ما قرار دارد. در تمام سطوح و علیرغم محاصره یمن، آموزش و اقتصاد نیز تحت کنترل است. اما آن طرف دیگر نه حکومت دارد نه دولت و نه ثبات.

اما اگر منظور شما از طرف مقابل درگیری، دشمنان متحد ما هستند، پس از آنکه قدرت خود را به دست آوریم، در مذاکرات دست پر خواهیم بود، یک ضرب‌المثل آمریکایی می‌گوید: «اگر حامی صلح هستی سلاح دست بگیر» و این مثل درستی است.

آمریکا و انگلیس پای میز مذاکره می‌آیند، درباره صهیونیست‌ها نیز ما آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم و موجودیت آنها با ملت ما بیگانه است. طرف مقابل تابع شرایط یمنی‌ها خواهد بود؛ چرا که شرایط درست و واقعی برای خروج از یمن؛ رفع محاصره، توقف تجاوز و ترک کردن کشور ما است.  

- تحلیل شما در خصوص آینده این درگیری چیست و فکر می‌کنید تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

تجاوز و محاصره یمن بیشتر از تهاجم و محاصره ایران پس از پیروزی انقلاب در ایران طول نخواهد کشید؛ چرا که شباهت‌هایی بین این دو انقلاب وجود دارد: انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ که در آستانه چهل و سومین سالگرد آن‌هستیم و انقلاب ما در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ که به دنبال آن حرکت دست نشانده‌های آمریکا در منطقه چه صدام حسین در آن زمان و چه سلمان و بن سلمان در زمان ما بر علیه یمن اتفاق افتاد.

این مبارزه در ایران ۸ سال به طول انجامید و ما نیز ان شاالله تا سال آینده دست از مبارزه نخواهیم کشید تا اینکه به اهدافمان دست یابیم؛ مانند برادران ما در ایران که به اهداف خود دست یافتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =