ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال غیرممکن است/ لزوم حرکت دولت به سمت عرضه واحدهای استیجاری ارزان قیمت

مدیر بازنگری طرح جامع مسکن گفت: به نظرم ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال غیرممکن است.

فردین یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص ارزیابی طرح نهضت ملی مسکن گفت: از همان ابتدا مشخص بود که واحدها تا آخر سال آماده نمی‌شود. یعنی نمی توان وعده ساخت ۸۵۰ هزار واحد تا قبل از عید را خیلی جدی گرفت. چون ساخت این میزان واحد غیرمنطقی است. یک ساختمان وقتی قرار است ساخته شود، دو سال طول می‌کشد. یعنی در بهترین حالت، این تعداد واحد دو ساله ساخته می‌شود.

وی تاکید کرد: یعنی ساخت ۴ میلیون واحد در ۴ سال، غیرممکن است. مساله دیگر این است که این طرح فوق، مبتنی بر تامین مالی از طرف بانک‌ها، تامین زیرساخت و البته تامین زمین از طرف دولت است. بخش اول یعنی تامین مالی مترادف با وام است.

این کارشناس بازار مسکن گفت: در این میان، مبلغ بازپرداخت در توان بخش زیادی از مردم نیست. یعنی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم حذف می‌شوند. مگر اینکه دولت یارانه بالا بدهد که با توجه به بودجه و وضعیت فعلی دولت به نظر نمی‌رسد عملی شود. به نظرم تا پایان دولت و در بهترین شرایط، باز هم ۲ میلیون واحد ساخته نمی‌شود. به نظرم کلنگ این طرح می‌خورد و سال‌ها دست دولت می‌ماند.

وی در خصوص راهکار ساماندهی بخش مسکن، گفت: راهکار اصلی، بیرون از بخش مسکن است. باید اول وضعیت اقتصاد کشور را ساماندهی کرد تا رشد اقتصادی مثبت شود. در این صورت درآمد خانوار قدری بهبود می‌یابد. در واقع راهکار بخش مسکن، کلان و غیربخشی است. اگر دولت زیرساخت ایجاد کند باز هم شاهد خواهیم بود که نیازمند هزینه است که به نظرم در توان دولت نیست.

یزدانی گفت: شاید بتواند با مقیاس کمتر و در قالب رویکردهای اجاره داری این بازار را سامان دهد. این مساله اثربخشی بیشتری دارد. یعنی سالی ۲۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری کند و مقصد آن، عرضه واحدهای استیجاری ارزان قیمت باشد. در این صورت می‌تواند به سمت گروه‌های نیازمند حرکت کرده و اثربخشی بیشتری ایجاد کند.

کد خبر: 1129029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =