آخرین وضعیت اجرای لایحه رتبه بندی معلمان

آذرماه سال جاری پس از سال‌ها لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس تصویب شد. اگرچه تصور می‌شد تصویب آن به زودی گره این ماجرا را باز کند اما اینطور نشد. هنوز طرح رتبه‌بندی معلمان در دست بررسی است و برای اجرای آن امروز و فردا می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی معلمان می پردازیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: «نمی‌توانیم قول دهیم که پیش از پایان سال لایحه رتبه‌بندی معلمان اجرایی شود چون قبلا هم تصویب کردیم اما شورای نگهبان آن را برگشت داد.»

حدود یک ماه از برگردان لایحه رتبه‌بندی معلمان از سوی شورای نگهبان به مجلس می‌گذرد. اما هنوز تکلیف این لایحه روشن نشده است.

آذرماه سال جاری پس از سال‌ها لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس تصویب شد. اگرچه تصور می‌شد تصویب آن به زودی گره این ماجرا را باز کند اما اینطور نشد. هنوز طرح رتبه‌بندی معلمان در دست بررسی است و برای اجرای آن امروز و فردا می‌شود.

موضوع مورد مناقشه در تائید نهایی لایحه رتبه‌بندی، بودجه است. ۷۳۰ هزار معلم که باید چهار تا هشت میلیون تومان به حقوق آنها اضافه شود. معلمان هم بارها در تجمعاتی که داشتند برای اجرای آن اعتراض کردند. اما آیا تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰ تائید و اجرا می‌شود؟

رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تجارت‌نیوز می‌گوید: «تلاشمان این است که تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰ این لایحه اجرایی شود. نمی‌توانیم قول دهیم که پیش از سال جدید اجرایی شود چون قبلا هم تصویب کردیم اما شورای نگهبان آن را برگشت داد.»

او ادامه می‌دهد: «بعد از اینکه لایحه رتبه‌بندی از سوی شورای نگهبان برگشت در کمیسیون آموزش رسیدگی‌های لازم انجام شد. مجددا در کمیته آموزش و پرورش نیز در حال رسیدگی است.»

حاجی پور می‌گوید: «در این کمیته سازمان برنامه و بودجه، شورای نگهبان و اداره امور استخدامی حضور دارد که یک تصمیمی گرفته شود که دیگر ایراداتی به آن وارد نشود و از شورای نگهبان برنگردد.»

دولت می‌گوید تلاش دارد این طرح را اجرایی کند اما چرا اجرا نمی‌شود؟ محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری در این مورد گفت: «رسیدگی به وضعیت افراد شاغل در آموزش‌وپرورش هم در شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور بود و هم در بودجه سالانه ۱۴۰۱ مورد تاکید قرار گرفته است. دولت مصمم است طرح رتبه‌بندی معلمان را به انجام برساند.»

اما پیش از این علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس به تجارت‌نیوز گفته بود: «قبول این بودجه را دولت در مجلس به صورت شفاهی اعلام کرده بود. در جلسه سران سه قوه هم مطرح شده بود و رئیس جمهور هم قبول کرده بود. حالا نامه تائید آن را آماده کرده‌اند اما ظاهرا معاون اول رئیس جمهور امضا نکرده است که بار مالی آن را قبول کنند.»

منادی سفیدان گفت: «۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرایی این لایحه تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰ نیاز است.»

اگر این لایحه تائید نهایی شود از آخر شهویورماه برای معلمان احتساب می‌شود. یعنی ۶ ماه در سال ۱۴۰۰. بر اساس این لایحه معلمان چهار تا هشت میلیون تومان باید افزایش یابد. به عبارتی حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است. یعنی کسری بودجه پنج هزار میلیارد تومانی برای رتبه‌بندی معلمان!

حالا باید دید دولت و مجلس چه راهی برای رفع این مانع و تائید نهایی دارند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی  از پیش‌بینی بودجه ۲۵هزار میلیارد تومانی برای رتبه بندی معلمان در بودجه سال آینده خبر داد و اظهار کرد: این بودجه توسط دولت پیشنهاد شده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس از پیش بینی بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومانی برای رتبه بندی معلمان در بودجه سال آینده خبر داد و گفت: این بودجه توسط دولت پیشنهاد شده است.

موضوع استخدام معلمان حق‌التدریس که اغلب سابقه بالایی هم در همکاری با آموزش و پرورش دارند از مدت‌ها پیش مطرح و راه‌کارهایی هم برای حل آن پیش‌بینی شده است که تصویب بودجه برای این استخدام از جمله آن است.

در این رابطه یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اسامی این معلمان تا امروز به سازمان اداری استخدامی تحویل داده می‌شود، افزود: پس از گرفتن کد کارمندی احکام استخدامی این معلمان صادر خواهد شد.

در این رابطه مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی  از پیش‌بینی بودجه ۲۵هزار میلیارد تومانی برای رتبه بندی معلمان در بودجه سال آینده خبر داد و اظهار کرد: این بودجه توسط دولت پیشنهاد شده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس بودجه پیش‌بینی شده برای رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ را ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این بودجه در راستای تسویه بدهی دولت به معلمان تصویب شده است.

جدال جدید دولت و مجلس بر سر رتبه بندی معلمان

در جریان بررسی و تصویب جزئیات لایحه چالش برانگیز رتبه بندی معلمان، مبلغ نهایی مورد توافق مجلس و دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان بود. این رقم با یک چهارم کل بودجه ای که برای حقوق و دستمزد معلمان در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده، برابری می کند.

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱، منابع مورد نیاز برای اجرای «رتبه بندی معلمان» را از ۲۵ هزار میلیارد تومان پیشنهادی دولت در لایحه بودجه، به ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش دادند. به این ترتیب مجلس بار مالی اجرای این طرح را برای دولت ۶۰ درصد افزایش داده است.

در جریان بررسی و تصویب جزئیات لایحه چالش برانگیز رتبه بندی معلمان، مبلغ نهایی مورد توافق مجلس و دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان بود. این رقم با یک چهارم کل بودجه ای که برای حقوق و دستمزد معلمان در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده، برابری می کند.

این اما تنها چالش مجلس و دولت بر سر لایحه رتبه بندی معلمان نبود. وعده شفاهی محمدباقر قالیباف در جلسه بررسی صلاحیت یوسف نوری برای وزارت آموزش و پرورش، جدالی دیگر میان دو قوه درباره لایحه رتبه بندی به وجود آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1129976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =