گواهینامه صلاحیت معلمی؛ شرط جدید برای تدریس در مدارس

فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و سایر معلمان که از مسیر استخدام وارد آموزش و پرورش می‌شوند ملزم به دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نمایندگان مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه مصوب کردند که صلاحیت معلمان علاوه بر گزینش بدو خدمت در طول سال‌های فعالیت در قالب اعطای گواهینامه صلاحیت معلمی ارزیابی شود.

پیش از این و در سال ۱۴۰۰، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تدوین متن گواهینامه صلاحیت معلمی و تصویب آن در این شورا خبر داده و گفته بود: پیرو این متن، باید شیوه نامه اجرایی تهیه شود که معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی در حال انجام این کار است.

با این حال تا به امروز از درون آموزش و پرورش خبری از تدوین شیوه نامه اجرایی گواهینامه صلاحیت معلمی شنیده نمی‌شود و حالا قرار است با مصوبه برنامه هفتم توسعه، گواهینامه صلاحیت معلمی به یک مدرک الزامی برای احراز صلاحیت و شایستگی معلمان تبدیل شود که بدون آن اجازه ورود به کلاس درس را نخواهند داشت.

بسیاری از صاحب نظران آموزش و پرورش بر این باورند که برای ارتقای کیفیت آموزش در مدارس کشور نیاز است صلاحیت معلمان برای سه مرحله تعیین و سپس احراز شود، صلاحیت بدو ورود به تربیت معلم برای داوطلبان معلمی، صلاحیت پایان دوره تربیت معلم و بدو ورود به معلمی برای فارغ‌التحصیلان تربیت معلم، صلاحیت طول دوره معلمی که مشتمل بر صلاحیت‌های قبلی به علاوه شایستگی‌هایی است که به اقتضای شرایط، کسب آنها اجتناب‌ناپذیر است

در همین ارتباط منصور اردستانی مدیرکل سابق حقوقی وزارت آموزش و پرورش که تا همین هفته جاری در این سمت حضور داشت درباره مصوبه مجلس برای اعطای گواهینامه صلاحیت معلمی به خبرنگار فارس گفت: در قانون رتبه‌بندی معلمان، در مسیر رشد و ارتقای آنها موضوع کارنامه مطرح است همچنین گواهینامه شایستگی‌های معلمی در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان ضوابط کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان مطرح شده است.

وی افزود: ضوابط اعطای گواهینامه صلاحیت معلمی باید توسط مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش با همراهی دانشگاه فرهنگیان تعیین شود، شورای عالی آموزش و پرورش درباره آن نظر خود را اعلام کند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.

مدیرکل سابق حقوقی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه گواهینامه صلاحیت معلمی شامل معلمانی است که از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی وارد آموزش و پرورش می‌شوند، گفت: تصویب این موضوع در قانون برنامه هفتم توسعه بر اساس قانون رتبه‌بندی و شامل حال تمام معلمان است.

فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و رجایی باید گواهینامه صلاحیت معلمی بگیرند

اردستانی متذکر شد: فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی از این به بعد برای شروع به کار معلمی باید حتما گواهینامه صلاحیت معلمی را دریافت کنند و صرف داشتن مدرک کارشناسی کفایت نمی‌کند؛ معلم رکن اصلی تحول در آموزش و پرورش است بنابراین باید معلمان شایسته و کارآمد داشته باشیم و گواهینامه صلاحیت معلمی این شایستگی را تصدیق می‌کند.

افزایش سن بازنشستگی مشکل کمبود معلم را حل می‌کند؟

وی در ادامه درباره مصوبه مجلس برای افزایش سن بازنشستگی و تأثیر آن در آموزش و پرورش گفت: هم اکنون جمعیت زیادی از معلمان شاغل در آموزش و پرورش بیش از ۲۸ سال سابقه خدمت دارند بنابراین مشمول مصوبه افزایش سن بازنشستگی نمی‌شوند از سوی دیگر برخی معلمان از طریق مصوبه مجلس و برخی از طریق آزمون استخدامی پذیرفته شده‌اند که این مصوبه شامل حال آنها خواهد شد.

بازنشسته نشوید اما پاداش پایان خدمت را دریافت کنید

اردستانی درباره این موضوع که آیا مصوبه افزایش سن بازنشستگی می‌تواند مشکل کمبود معلم را مدیریت کند؟ گفت: این مصوبه در کوتاه مدت کمکی به آموزش و پرورش نمی‌کند چون شامل حال معلمان با سابقه کار بالای 28 سال نیست و از سوی دیگر آموزش و پرورش دربازه زمانی کنونی کمبود معلم دارد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه بندی را الحاق کرد که به تصویب مجلس هم رسید، افزود: براساس این بند الحاقی اگر معلمان به ۳۰ سال سابقه خدمت برسند می‌توانند بدون بازنشستگی، پاداش پایان خدمت خود را دریافت کرده و تا سقف مجاز بازنشستگی یعنی ۳۵ سال سابقه به تدریس ادامه دهند؛ این موضوع می‌تواند برای ادامه خدمت در معلمان ایجاد انگیزه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =