معافیت سربازی برای تدوین پایان‌نامه‌ با موضوع دفاع مقدس

رییس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان برای تولید پایان نامه‌ها و تزهای دکتری با محوریت نظام موضوعات دفاع مقدس نیازمند حمایت‌های ریالی و معافیت خدمت سربازی هستند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از موضوعاتی که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی همواره  حمایت از پژوهش‌ها و پایان نامه‌ها با موضوعات دفاع مقدس است. هرچند  بسیاری از دانشجویان برای اخذ این حمایت با مشکل مواجه می‌شوند. بر اساس بررسی‌های انجام شده طبق آماری که در پایگاه اطلاعات علمی ایران در دسترس است، بیش از هزار و ۹۵ پایان‌نامه با کلید واژه «دفاع مقدس» و هزار و ۸۶ پایان نامه با کلید واژه «جنگ ایران و عراق» در کشور به ثبت رسیده است.

بررسی وضعیت پایان نامه و رساله‌های ثبت شده (پارسا) و نیز پیشنهاده (پروپوزال) در پایگاه اطلاعات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۶۲ تا ۹۹، دانشگاهیان و پژوهشگران داخل کشور حدود ۳ هزار مدرک علمی شامل پایان‌نامه، رساله و پیشنهاد درباره موضوعات مختلف «دفاع مقدس» تهیه و از آن دفاع کرده و به ثبت رساندند.

بررسی ثبت مدارک علمی در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) با انتخاب کلید واژه «دفاع مقدس»، نشان می‌دهد که ۸۷۰ پارسای داخلی و ۲۲۵ پیشنهاده در این خصوص به ثبت رسیده که هزار و ۲۱ مورد آن مربوط به کارشناسی ارشد، ۷۱ مورد مربوط به دکتری تخصصی، ۲ مورد پایان نامه دکتری و یک مورد نیز دکتری حرفه‌ای (عمومی) است. با توجه به اینکه زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهیدان  و دفاع مقدس یکی از رسالت ها محسوب می‌شود، بی‌شک هرگونه حمایت از این اقدامات می‌تواند بیش از پیش از اهمیت برخوردار باشد. 

حمایت‌های مادی و معنوی برای پایان‌نامه‌ها با موضوع دفاع مقدس

احمد صالحی آرا، رییس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره حمایت‌های مادی و معنوی برای پژوهش‌های مرتبط با دفاع مقدس  گفت: یکی از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی تولید و تدوین پایان نامه‌ها با محوریت دفاع مقدس است. دانشجویان در این زمینه نیازمند اقدامات فراوان و حمایت‌های مادی و معنوی هستند.

وی افزود: دانشجویان برای فعالیت نیازمند حمایت از پایان نامه‌ها و تزهای دکتری با محوریت ثبت نام و نظام موضوعات دفاع مقدس هستند. بر این اساس با باغ موزه دفاع مقدس تفاهم‌نامه‌های متعدد تدوین شده و مباحث ریالی و معافیت بخشی  یا به شکل کامل خدمت سربازی دانشجو لحاظ می‌شود.

رییس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: قوانین  برای حمایت از پایان نامه‌های مرتبط با دفاع مقدس ساری و جاری است و کمتر دانشجوی فعال از این زمینه از خدمات تعریف شده بی بهره مانده است. دانشجویان در صورت فعالیت در این زمینه از امتیازهای تعریف شده بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1131586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی حسنی IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 2
      سلام و عرض ادب، از کجا باید پیگیری کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر
    • محمد علی IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      2 0
      الان اونا که رشتشون مهندسی پایان نامه دفاع مقدس اخه میتونن بدن؟پایان نامه مگ نباید با رشته مربوط باشه؟لطفا جواب بدید اگر اطلاعی دارید ممنون
      • امیر US ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
        0 0
        سعی دفاع مقدس واحد پشتیبانی مهندسی نداره؟؟؟؟ بگو نمی‌خوام کار کنم
    • امید IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 0
      سلام، حالا از کجا باید بپرسیم و پیگیر شیم برای جزئیات بیشتر؟
    • زارع IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 0
      سلام. چرا در رسانه ها اعلام کردید که دوره آموزشی خدمت سربازی اسفند ماه 1400 کاهش یافت و 28 روز شده والان به این سربازان می گویید دوره 2 ماه شده؟ چرا اینطور با روح وروان بچه ها بازی میشه؟ علت این تصمیم چیست؟ آیا بهتر نبود مسئولین برای حرف خودشان ارزش قائل باشن و نگذارن که مردم نسبت به آنها بی اعتماد شون؟