اصلی‌ترین عامل قتل‌های ناموسی چیست؟ / لزوم تقویت فرهنگ اجتماعی جوامع سنتی

ابهری گفت: براساس باورهای سنتی و قومی در میان برخی از اقوام خطای زناشویی چاره‌ای جز قتل ندارد؛ در اینگونه جوامع با بالا بردن فرهنگ اجتماعی و اخلاقی جامعه می‌توان از این جنایت‌ها پیشگیری کرد.

مجید ابهری؛ آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره ریشه‌های رفتارشناختی قتل‌های ناموسی گفت: خشونت یکی از فرایندهای رفتاری است که موجب بروز پرخاشگری، رفتارهای غیرمنطقی و دور از عقل می‌شود. یکی از پیامدهای واکنش‌های خشن در جامعه قتل است. قتل در هر شکلی که باشد موجب آزرده شدن خاطر جامعه می‌شود و چه قتل خانوادگی باشد و چه غیر از آن به هرحال دفتر حیات یک انسان بسته شده است.

بیشتر بخوانید

چرا آماری از قتل‌های ناموسی ارائه نمی‌شود؟ / عدم تناسب بین جرم و مجازات 

  ردپای خانواده و جامعه در قتل‌های ناموسی / کودکان قاتل به دنیا نمی‌آیند 

قتل زیر سایه قانون به بهانه حفظ آبرو / چرا مجازات‌ها بازدارنده نیستند؟

او ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز قتل از هر نوعی که باشد ضعف مدیریت هیجان‌های رفتاری و فقدان کنترل رفتارهای عصبی است. خشم در افراد اگر کنترل نشود، آن‌ها را به سمتی می‌برد که دست به هر کاری بزنند. تفاوت قتل‌های ناموسی با دیگر قتل‌ها در ریشه خانوادگی آن است و در بین قتل‌های ناموسی قتل زن به دست شوهر تعداد بیشتری دارد.

ابهری توضیح داد: در بسیاری از قتل‌های ناموسی پای شخص سومی در میان است و افراد در مواجهه با این موقعیت خودشان دست به مجازات می‌زنند درحالی که در کشور قانون وجود دارد و اگر هم خطایی رخ داده باید از سمت قانون پیگیری شود. اگر قرار باشد که هرکس خود برای مجازات آدم‌ها پیش قدم شود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود اما براساس باورهای سنتی و قومی در میان برخی از اقوام خطای زناشویی چاره‌ای جز قتل ندارد؛ در اینگونه جوامع با بالا بردن فرهنگ اجتماعی و اخلاقی جامعه می‌توان از این جنایت‌ها پیشگیری کرد. در بسیاری از اوقات فرد بعد از اینکه مرتکب جنایت شد متوجه می‌شود که اشتباه کرده است. اگر کسی از رابطه زناشویی خود راضی نیست باید به آن خاتمه دهد نه اینکه دست به جنایت بزند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1131882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ⁦(~_~メ)⁩ IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      1 0
      در اصل قتل،قتل است ناموسی ندارد،ناموسی کلمه‌ی دفاعیه قاتل جهت دفاع از جان خود و توجیه قاتل بودنش است،اعلام قتل ناموسی تهمت وانگ به مقتولی است که زنده نیست تا از خود دفاع کند همه قاتل های قتل های عمد باید یکسان محکوم به قصاص شوند نسبیت مقتول با به قتل رسیدن توسط قاتل از طرف خود او نقض شده و باطل است عهد نامه گویی پاره شده یا موریانه آنرا خورده است،حکم قاتل اعدام است.