اخلال در روند پیوند صنعت و دانشگاه با تفکیک جنسیتی/ گلایه دانشجویان از پلیسی شدن فضای دانشگاه

دانشگاه امیرکبیر در ماه‌های اخیر مانع برگزاری بازدیدهای علمی مختلط دانشجویان از مراکز صنعتی شده است، از طرفی مراکز صنعتی نیز مخالف بازدید دانشجویان در ۲ روز مختلف هستند. به نظر می‌رسد چنین اقداماتی با توجه به تاکیدات رهبری درباره ضرورت برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت، باید مورد بازنگری قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه امیرکبیر در ماه‌های اخیر محدودیت‌های جدیدی برای دانشجویان وضع کرده است؛ محدودیت‌هایی که با اعتراض دانشجویان همراه بوده و شامل مواردی مانند ممانعت از برگزاری اردوهای علمی مختلط و تردد گشت ارشاد موتوری در دانشگاه است.

دانشجویان این سخت‌گیری‌ها را غیرمعقول می‌دانند و در گفت‌وگو با رسانه‌ها به برخوردهای نامناسب با دانشجویان در زمینه رعایت حجاب، پرسیدن نسبت دانشجویان دختر و پسر و گرفتن کارت دانشجویی اعتراض کرده‌اند؛ اما این محدودیت‌ها تنها به این موارد مربوط نمی‌شود، این دانشگاه مانع برگزاری بازدیدهای علمی انجمن‌های علمی هم شده است.

پدرام یوسفی دبیر انجمن علمی مهندسی شیمی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با ایسکانیوز، ضمن گلایه از محدودیت‌های اعمال شده دانشگاه امیرکبیر برای انجمن‌های علمی، تاکید کرد: این دانشگاه با ایجاد محدودیت و الزام به تفکیک جنسیتی، مانع برگزاری بازدیدهای علمی از سوی انجمن می‌شود.

ایجاد محدودیت از سوی دانشگاه امیرکبیر برای برگزاری بازدیدهای علمی در حالی اتفاق افتاده است که انجمن علمی مهندسی شیمی این دانشگاه در ۱۵ دوره قبل، مشکلی برای برگزاری بازدیدهای علمی نداشت.

دبیر انجمن علمی مهندسی شیمی دانشگاه امیرکبیر برگزاری بازدیدها با تفکیک جنسیتی را غیرممکن دانست و گفت: ارگان‌ها و شرکت‌ها، برای یک انجمن دو مرتبه مجوز بازدید صادر نمی‌کنند. از طرفی استادان هم با برگزاری دوباره بازدیدها مخالفند؛ چرا که معتقدند هدف‌ از بازدید، یادگیری دانشجویان است، نه برگزاری تور گردشگری. برای مثال انجمن با پیگیری زیاد توانست از کارخانه مبدل حرارتی در البرز مجوز بگیرد؛ اما دانشگاه به علت مختلط بودن این بازدید با برگزاری آن مخالفت کرد. دانشگاه از ما خواست که دانشجویان پسر و دختر را در بازدیدهای جداگانه به کارخانه ببریم؛ اما کارخانه با دو برنامه بازدید موافقت نمی‌کند.

به نظر می‌رسد دانشگاه امیرکبیر با استناد به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۲، مانع برگزاری هر گونه بازدید علمی به صورت مختلط می‌شود، این در حالی است که پیش‌تر لازم نبود برای بازدیدهای یکروزه، دانشجویان بر اساس جنسیت تفکیک شوند.

برگزاری بازدیدهای علمی، روش مرسوم دانشگاه‌های جهان در راستای آشنایی دانشجویان با صنعت است.

نکته لازم به ذکر در مورد برگزاری بازدیدهای علمی دانشجویان این است که این بازدیدها، راهکار موثری برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت به شمار می‌رود؛ به طوری که یکی از راهکارهای معمول کشورهای توسعه‌یافته برای برقراری پیوند دانشگاه و صنعت، برگزاری بازدیدهایی علمی در صنایع برای دانشجویان است. برای مثال بر اساس داده‍های سایت ریسرچ گیت، آرنولد دماین محقق آمریکایی در مقاله خود با عنوان «ارتباط دانشگاه‌ها و صنعت؛ دیدگاه دانشگاه آمریکایی» مطرح می‌کند که تعاملات موفق بین دانشگاه و صنعت بر رابطه علمی هر چه بیشتر دو طرف متکی است. به همین دلیل توصیه می‌شود که این دو نهاد، به صورت دائمی در ارتباط با یکدیگر باشند. در این راستا، حضور دانشجویان مراکزی صنعتی و مشاهده فعالیت آن‌ها، یکی از موثرترین روش‌ها برای ایجاد این ارتباط است.

 تاکید ۲۰ ساله رهبری بر شکل‌گیری ارتباط دانشگاه و صنعت 

از سوی دیگر، رهبر معظم انقلاب در ۲۰ سال اخیر تاکیدی جدی بر شکل‌گیری رابطه دانشگاه و صنعت داشته است. در گزارشی که از سوی صدا و سیما با عنوان «ارتباط دانشگاه و صنعت در کلام رهبری از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸» منتشر شد، آمده است که برقراری ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه، تضمین‌کننده پیشرفت هر دوی آن‌ها خواهد بود.  

رهبری همچنین ارتباط صنعت و دانشگاه را یکی از ارکان امنیت بلندمدت کشور دانسته و معتقداند که پیوند دانشگاه و صنعت، تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند. از طرف دیگر، اطلاع دانشگاه از نیازهای صنعت و بازار سبب ایجاد شور و نشاط در دانشگاه می‌شود.

به نظر می‌رسد روشی که دانشگاه امیرکبیر در ماه‌های اخیر در ارتباط با دانشجویان و فعالیت‌های علمی آن‌ها اتخاذ کرده است، ضمن از بین بردن شور و نشاط دانشجویان، مانع شکل‌گیری ارتباطی واقعی بین دانشگاه و صنعت می‌شود و لازم است مورد بازنگری قرار بگیرد.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1132349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =