آزمایشگاه روانشناسی در واحد بوشهر راه‌اندازی شد/ تهیه تجهیزات مجهز برای کارهای تحقیقاتی

رئیس دانشکده فنی‌ومهندسی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر با بیان اینکه در شاخه دانشجویان علوم انسانی سال گذشته آزمایشگاه مجهز روانشناسی راه‌اندازی شد، گفت: اغلب تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر آموزشی هستند، اما در سنوات گذشته همکاری لازم برای تهیه تجهیزات مورد نیاز برای کارهای تحقیقاتی پیشرفته‌تر انجام شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، از آنجا که تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی این توانمندی را به دانشجویان می‌دهد تا ارتباط نزدیکی با صنعت برقرار کنند و به نوعی تکمیل کننده مباحث نظری هستند؛ کارگاه‌های عملی و آزمایشگاهی که در واحدها دایر است، تاثیر به سزایی در یادگیری صحیح مفاهیم نظری دارد.

محمدهادی اتابک‌زاده، رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد بوشهر به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی این واحد دانشگاهی گفت: آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر تا حد قابل توجهی پوشش دهنده‌ دروس مختلف آموزشی در مقاطع گوناگون تحصیلی هستند و می‌تواند پاسخگوی نیاز دانشجویان باشد.

اتابک‌زاده درباره آزمایشگاه‌های عملی دانشجویان دکتری افزود: برای انجام برخی از تحقیقات در مرحله دکتری نیاز به تجهیزات خاص آزمایشگاهی است که در واحد بوشهر موجود نیستند و دانشجویان باید از امکانات برون دانشگاهی برای رسیدن به اهداف رساله خود استفاده کنند.

وی درباره نحوه برگزاری کلاس‌های کارگاهی و آزمایشگاهی در دوران کرونا بیان کرد: کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در دوران کرونا، طبق دستورالعملی که از طرف سازمان مرکزی ابلاغ و برگزار شده است و در ترم‌های گذشته دانشگاه برهمین اساس، کلاس‌های کارگاهی و آزمایشگاهی را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حضور حداقل دانشجویان که در گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی شد برگزار کرده است.

رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد بوشهر ادامه داد: پیش از برگزاری حضوری این کلاس‌ها، اساتید با استفاده از سامانه وادانا کلاس‌های نظری را برگزار کرده و توضیحات لازم در خصوص آزمایشگاه و استفاده از وسایل آزمایشگاهی و کارگاهی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند؛ سپس دانشجویان در کلاس‌های حضوری با آمادگی شرکت می‌کنند و مفاهیم نظری خود را به صورت عملی پیاده‌سازی می‌کنند.

تهیه تجهیزات مجهز برای کارهای تحقیقاتی

اتابک‌زاده در پاسخ به اینکه تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی‌ در واحد بوشهر موجود است، گفت: تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، اکثراً آموزشی هستند، اما در سنوات گذشته همکاری لازم برای تهیه تجهیزات مورد نیاز برای کارهای تحقیقاتی پیشرفته‌تر، با واحد صورت نگرفته است و به‌طور کل از تجهیزات آموزشی در سطح بالایی قرار دارند و تمام واحدهای درسی دانشجویان به وسیله آن قابل پوشش هستند.

وی درباره نمونه‌های صنعتی تجهیزات کارگاهی موجود در واحد بوشهر اشاره کرد و گفت: شبیه‌ساز نیروگاه هسته‌ای موجود در دانشگاه آزاد بوشهر، کاملا مشابه با شرایط صنعتی است و دانشجویانی که در این شبیه‌ساز آموزش می‌بینند، می‌توانند در شرایط صنعتی همان آموزش‌ها را پیاده‌سازی کنند. آزمایشگاه برق فشار قوی صدکیلوواتی است که مشابه با نمونه صنعتی آن است و دانشجویان می‌توانند بدون نگرانی تجربیات کسب شده در این آزمایشگاه‌ را در صنعت بکار بگیرند.

اتابک‌زاده به فعالیت آزمایشگاه علوم انسانی اشاره کرد و گفت: در شاخه دانشجویان علوم انسانی سال گذشته آزمایشگاه مجهز روانشناسی راه‌اندازی شد که تمام تست‌های روانشناختی در این آزمایشگاه موجود و قابل آزمایش است و دانشجویان رشته روانشناسی می‌توانند از ظرفیت‌های موجود در این آزمایشگاه بهره کافی ببرند.

وی در پاسخ به اینکه کدام دانشجویان می‌توانند از  تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی استفاده کنند، گفت: همه‌ تجهیزات و ابزاری که در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد واحد بوشهر قرار دارند، در اختیار تمام دانشجویان در واحد بوشهر و سایر واحدهای دانشگاهی قرار می‌گیرد.

رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد بوشهر ادامه داد: با امکاناتی که دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر دارد، در برخی از رشته‌های تخصصی  پاسخگوی همه نیازهای دانشجویان است، اما برخی رشته‌ها و آزمایشگاه‌های خاص، نیازمند تجهیزات برون دانشگاهی است. استفاده از این امکانات روند پیچیده‌ای ندارد. دانشجویان باید با مراجعه به کارشناسان آزمایشگاه که زیرنظر حوزه پژوهش فعالیت می‌کنند، با ارائه درخواست، مجوز استفاده از امکانات را دریافت کنند.

لزوم پیاده‌سازی آموزش‌ها تئوری در اقدامات عملی

وی درباره اهمیت وجود کارگاه‌های عملی و آزمایشگاه‌ها تصریح کرد: مباحث عملی تکمیل کننده مباحث نظری هستند و حتی می‌توان تاکید داشت که از لحاظ اهمیت موضوع، نسبت به آن ارجحیت دارند؛ چون دانشجویانی که واحدهای نظری را می‌گذرانند، اگر در عمل آموخته‌های خود را مورد سنجش قرار ندهند، این آموزش‌ها به فراموشی سپرده می‌شود و نیاز است تا دانشجو، آموزش‌های نظری را به شکل عملی پیاده‌سازی کند و مشکلات صنعت را لمس کند.

رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد بوشهر با اشاره به آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های فعال واحد دانشگاهی بوشهر بیان کرد: آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های فعال واحد بوشهر شامل رشته‌های مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، کارگاهای نرم‌افزاری مرتبط با مهندسی کامپیوتر و همچنین آزمایشگاه‌های رشته شیلات، مهندسی هسته‌ای، پرستاری، روانشناسی و امکانات ورزشی‌ است که در رشته تربیت بدنی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

وی درباره مشکلات آزمایشگاهی رشته مکانیک گفت: در رشته مهندسی مکانیک در آزمایشگاه‌های ما نواقصی وجود دارد؛ البته برای رفع این مشکل، با هماهنگی‌هایی که مسئولان دانشگاه با واحدهای دشتستان و تنگستان انجام دادند، دانشجویان مهندسی مکانیک می‌توانند تا در هر ترم تحصیلی با مراجعه به این دو واحد و زیرنظر اساتید خود، از امکانات آزمایشگاهی موجود به ویژه آزمایشگاه‌های مرتبط با ارتعاشات استفاده کنند.

خبرنگار : فاطمه مرادی

انتهای پیام/

کد خبر: 1132407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =