رشته علوم سیاسی در تصمیم‌گیری‌های کلان جدی گرفته نمی‌شود/ اساتید مشغول تدریس ایدئولوژی‌های سیاسی اجتماعی غرب هستند

عضو کارگروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از عدم وجود حساسیت کافی برای جذب دانشجو به رشته علوم سیاسی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات رشته علوم سیاسی این است که اصلا در تصمیم‌گیری‌های کلان جدی گرفته نمی‌شود

احمدرضا طاهری، عضو کارگروه علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در رابطه با چالش‌های پیش‌روی دانشجویان و اساتید رشته علوم سیاسی در ایران گفت:

علوم سیاسی در کشور ما به‌ روز نیست. اندیشمندان این علم در دنیا مشغول ایده‌پردازی و تولید اندیشه‌های جدید هستند ولی ما هنوز درگیر مفاهیم و مکاتب فکری قدیمی هستیم که در گذشته در طول سی تا چهل سال همواره تدریس می‌شده‌ است. اگر  توسعه را در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم مشاهده می‌کنیم که مثلاً ما در حوزه علوم ارتباطات، عمران و پزشکی کارنامه خوبی داریم اما در علوم سیاسی هنوز عقب هستیم.

وی افزود: اساتید علوم سیاسی باید چارچوب‌مند و نظام‌مدار فعالیت کنند و همچنین طبق قوانین پژوهشی استقلال بیشتری به انجمن ها و موسسات علوم سیاسی مورد تایید وزارت علوم داده شود. همین‌طور باید رابطه محکمی میان این موسسات پژوهشی و دستگاه های اجرایی ایجاد کرد تا علوم سیاسی از گیر و دار ارائه تئوری صرف خارج شود و بتواند به نظریات علمی جنبه عملی ببخشد.

طاهری با اشاره به غفلت تصمیم‌گیران از رشته‌هایی مثل علوم سیاسی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات رشته علوم سیاسی این است که اصلا در سطح تصمیم‌گیری‌های کلان جدی گرفته نمی‌شود. مثلا ما سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های شدیدی را برای ورود دانشجویان به رشته‌های پزشکی و بعضا مهندسی داریم در حالی که چنین موردی برای رشته‌های حوزه علوم انسانی و اجتماعی در نظر گرفته نمی‌شود. بعنوان مثال، افراد از رشته‌های غیر مرتبط به‌راحتی می‌توانند در مقطع ارشد علوم سیاسی ادامه تحصیل دهند که این نوع موارد به‌نظرم نیاز به بازبینی و دقت بیشتر دارد. تا زمانی که در ساختار آموزشی کشور چنین حساسیت‌هایی برای علوم اجتماعی وجود ندارد و تحصیل در این رشته‌ها جدی گرفته نشود، شاهد مشکلات فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اضافه کرد: برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای اساتید هیئت علمی گروه علوم سیاسی مانند تجربه خوبی که از دوره‌های موفق فرهنگی مثل اندیشه تمدن‌ساز داشته ایم و همچنین تخصیص امتیاز پژوهشی در ارتقای اساتید برای این نوع دوره‌ها می‌تواند در ایجاد انگیزه و حس مسئولیت در ایشان جهت کیفی سازی موثر باشد.

وی عنوان کرد: متاسفانه اغلب مجلات سیاسی اجتماعی ما که اتفاقا مورد تایید وزارت علوم و مراجع مربوطه هست، سفارشی است و چاپ مقاله بر اساس روابط می‌باشد. گاهی می‌بینیم یک استاد یا دانشجوی دکتری با صرف پول‌های گزاف در این مجلات مقاله چاپ می‌کند که این  سبب کاهش کیفیت و اعتبار این مجلات شده است.

عضو کارگروه علوم سیاسی در مورد بازبینی منابع درسی گفت: فکر می‌کنم در سال‌های اخیر جدیت بیشتری در ارتباط با تصحیح و اسلامی‌سازی منابع درسی صورت گرفته، اما همچنان وضعیت اساتید در پژوهش و تولید اندیشه‌های اسلامی به مفهوم واقعی کلمه با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی مطلوب نیست.

اخیرا در کاگروه‌های درسی دانشگاه آزاد اسلامی تلاش بر این بوده تا منابع درسی و مطالب آموزشی مورد بازبینی قرار گیرند. به‌نظرم آخرین جلسه کارگروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی حدود شش ماه پیش بود که پیشنهاداتی برای اصلاحاتی در این رشته مطرح شد. البته نتیجه‌بخش‌بودن این بازبینی‌ها نیاز به زمان دارد و فوری اتفاق نمی افتد.

طاهری در پایان تاکید کرد: انتقال مفاهیم به دنیای امروز جز با تسلط و به کارگیری زبان های علمی رایج دنیا امکان پذیر نیست و لازم است اساتید و دانشجویان  ما علاوه بر فراگیری روش های تحقیق، زبانهای پرکابرد بین المللی را نیز برای ارائه یافته های خود به اندیشمندان دیگر کشورها انتقال دهند.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای خبر/

کد خبر: 1132548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =