رکود مسکن ادامه دار است؟/ بازار در خواب بهاره

برخی کارشناسان معتقدند که رکود در بازار مسکن ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، بازار مسکن در یک سال گذشته نوسان‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است. اما آنچه که می‌توان به عنوان شاه‌بیت این تحولات گفت، تداوم رکود در بازار مسکن است.

بیشتر بخوانید

نگاهی به وضعیت بازار مسکن در پایان سال

پیش از این یک کارشناس بازار مسکن عنوان کرده بود که این رکود تا یک سال آینده ادامه‌دار خواهد بود. حسن محتشم کارشناس مسکن گفته بود: تقاضای مصرفی به دلیل کاهش قدرت خرید از بازار مسکن حذف شده و به همین دلیل نه تنها تا پایان سال جاری بلکه تا سال آینده هم این بازار از رکود خارج نمی‌شود.

به گفته وی، ما از یک طرف با حدود ۲.۵ میلیون مسکن خالی و از سوی دیگر افت شدید توان متقاضیان مواجهیم. بنابراین وارد رکود شده‌ایم که نه تنها تا پایان سال جاری بلکه تا سال آینده هم ادامه خواهد داشت. مگر اینکه تیم اقتصادی دولت بتواند به اقتصاد رونق بدهد. بانک مرکزی باید ارزش پول ملی را حفظ کند، دلار را در محدوده ۲۸ هزار تومان نگه دارد تا شاهد افزایش قیمت طلا و مسکن نباشیم. اما اگر نتواند این کار را انجام دهد ابتدا با رشد بازار سکه ارز مواجه می شویم و سپس با فاصله زمانی باید منتظر افزایش قیمت مسکن باشیم.

هرچند که در این میان برخی کارشناسان هم امید به تثبیت قیمت‌ها داشتند. یک کارشناس مسکن پیش از این از احتمال تثبیت قیمت‌ها گفته بود. مهدی روانشادنیا در گفت‌وگو با ایسکانیوز، در خصوص وضعیت بازار مسکن در روزهای باقیمانده سال ۱۴۰۰ گفته بود: مسکن ۱۴۰۰ تابع متغیرهای زیادی از جمله وضعیت بازارهای موازی، نرخ تولید مسکن و شرایط اقتصادی درآمد خانوار است. اگر مبنا را سیکل‌های گذشته قرار دهیم، در سال ۱۴۰۰ مسکن وارد یک نوسان اندک قیمتی با هدف تثبیت قیمت‌ها در شهر تهران شده که در سال آینده این روند به کل کشور می‌رسد.

به گزارش ایسکانیوز، آنچه که برخی کارشناسان در خصوص بازار مسکن می‌گویند، مساله کاهش قدرت خرید مردم در چند سال گذشته است. این مساله که به واسطه تحریم و تشدید نرخ تورم صورت گرفته، در نهایت نتوانست در کنار طرح‌هایی مثل مسکن ملی، تغییری در قدرت خرید مردم ایجاد کند.

کد خبر: 1133467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =