ضعف در مدیریت اقتصادی جامعه سبب افزایش سن ازدواج جوانان شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی معتقد است که ضعف در مدیریت اقتصادی جامعه سبب افزایش سن ازدواج جوانان شده است.

غلامرضا تاجبخش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که سن ازدواج در ایران به نحو نامعقولی افزایش یافته است، اظهار کرد: تاخیر در ازدواج یا روی‌گردانی از آن چالش اصلی و تهدید امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه ایرانی محسوب می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که میانگین سن ازدواج برای پسران ۲۹ سال و برای دختران ۲۸ سال است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی با اشاره به این که افزایش سن ازدواج در ایران به عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برمی‌گردد، افزود: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که عوامل اقتصادی مانند مسکن، وضع اشتغال و مخارج عروسی، مهم‌ترین و موثرترین عامل تعیین‌کننده در امر ازدواج است.

وی با تصریح بر این که در پژوهشی با ۲۵۷ نفر از جوانان پسر مجرد ۲۴ تا ۳۵ ساله مصاحبه کرده و تاثیر عوامل اقتصادی بر بالا رفتن سن ازدواج را بررسی کردیم، گفت: نتایج این پژوهش نشان داد که هر چه شرایط اقتصادی جوانان وخیم‌تر شود، احتمال بالا رفتن سن ازدواج بیشتر خواهد شد.

تاجبخش با تاکید بر این که برخی نظریات علمی هم بیانگر این موضوع هستند که چنانچــه در جامعــه رشــد و رونــق اقتصــادی فراگیــر باشــد، مـردم بیشـتر در فکـر ازدواج هسـتند؛ امـا برعکـس در دوره‌هـای بحـران و رکـود اقتصـادی، شـاهد رویگردانــی از تشــکیل خانــواده یــا تأخیــر در ســن ازدواج خواهیــم بــود، یادآور شد: پژوهش ما هم نشان داد که ترس از مخارج ازدواج، دسترسی نداشتن به مسکن و وضعیت اشتغال جوانان، از جمله عوامل بازدارنده جوانان از ازدواج هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل آشفتگی‌های اقتصادی مانند افزایش بیکاری، کاهش تولید، حجم نقدینگی، مصرف‌گرایی و پیروی از سبک زندگی غیردینی، شاهد نهادینه شدن فرهنگ ویرانگر روی‌گردانی از ازدواج یا تاخیر در آن هستیم.

وی با بیان این که وضعیت اقتصادی جامعه یکی از اصلی‌ترین عوامل بالا رفتن سن ازدواج در میان جوانان و ناسازگاری نیازها با شرایط محیط و ضعف در مدیریت اقتصادی جامعه است، اظهار کرد: به نحوی که افزایش مشکلات اقتصادی و مولفه‌های مهم تورم رکودی مانند تورم، رکود، کاهش تولید، بیکاری، مصرف‌گرایی و افزایش سطح انتظارات، آثار منفی بر سن ازدواج جوانان برجای گذاشته و موانع و مشکلات اقتصادی را بر سر راه ازدواج جوانان به وجود آورده است.

گفتنی است، غلامرضا تاجبخش دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آیت‌الله بروجردی است که در پژوهشی رابطه متغیرهای اقتصادی و افزایش سن ازدواج را بررسی کرده است. این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان «رابطه متغیرهای اقتصادی و افزایش سن ازدواج با رویکردهای سیاست‌های کلی جمعیت» منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =