فرآیند جامعه‌پذیری جوانان در خانواده و مدرسه به صورت هدفمند انجام نمی‌شود

یک استاد دانشگاه معتقد است که فرایند جامعه‌پذیری جوانان در خانواده و مدرسه به صورت هدفمند انجام نمی‌شود و این کم‌کاری سبب می‌شود که جامعه‌پذیری جوانان ایرانی از طریق رسانه‌های خارجی انجام شود.

محمد طالاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که جوانان در جامعه سیاسی ایران رها شده‌اند، به طوری که هر موجی قوی‌تر باشد، می‌تواند دانشجویان را با خود همراه کند، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از دانشجویان امروز از نسل Z هستند، نسلی که از اواسط دهه ۱۹۹۰ تا حدود ۲۰۱۰ به دنیا آمدند. این نسل در عرصه دیجیتال و با اینترنت بزرگ شدند. به همین دلیل، جامعه‌پذیر شدن آنها متفاوت از نسل‌های پیش است.  

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه قم با اشاره به این که ارتباط با نسل Z در دنیا با چالش‌هایی مواجه است، افزود: پویایی‌ها و چالش‌هایی که با نسل Z در جامعه و محیط کار وجود دارد، منجر به تالیف کتاب‌ها و برگزاری کارگاه‌هایی شده است که چگونه می‌توان با نسل Z ارتباط گرفت و مدیریتشان کرد.

وی با تصریح بر این که اصطلاحی تحت عنوان بازاریابی سیاسی وجود دارد، به این معنا که همانطور که بازاریابی می‌تواند برای یک محصول انجام شود، می‌تواند برای یک ایده یا فرد سیاسی انجام شود، گفت: یعنی یک کاندیدای انتخاباتی می‌تواند فرد سیاسی را بازاریابی کند.

طالاری در ادامه خاطرنشان کرد: این اصطلاح حدودا از سال ۸۴ در بازار سیاسی کشور برجسته شد، مثلا به کار بردن رنگ‌ها یا انتخاب شعارهای انتخاباتی جذاب، طراحی‌های خاص یا جراحی پلاستیک برخی کاندیداها، حاصل مشاوره‌های بازاریابی است. مثلا لباس پوشیدن با یک رنگ خاص، کار یک بیلبورد را انجام میداد.

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه قم با تاکید بر این که بازاریابی سیاسی در ایران مشکلاتی دارد، یادآور شد: فرایند بازاریابی‌های سیاسی در ایران تنها یکی دو ماه پیش از انتخابات بروز و ظهور پیدا می‌کند و پس از انتخابات از بین می‌رود. به طوری که جامعه برای چهار سال در سکوت می‌رود تا انتخابات بعدی.

وی افزود: این نوع بازاریابی سیاسی، سبب می‌شود که جوانان پس از انتخابات به حال خود رها ‌شوند. چنین وضعیتی برای جوانان سوال ایجاد می‌کند قرار بوده چه چیزی به آن ها ارائه شود، مانند فروشنده‌ای که سالها مشتری را رها می‌کند و هر وقت به سود بیشتری نیاز داشته باشد، ظاهر می‌شود. طرح فروش می‌گذارد. وقتی حمایت ها به صورت مقطعی باشد، مشتری دیگر خرید نمی‌کند.

طالاری با بیان این که من در مقاله جامعه پذیری سیاسی بستری برای بازاریابی سیاسی رابطه مند به موضوع جامعه پذیری سیاسی از نگاه بازاریابی سیاسی پرداختم، گفت: در این مقاله نشان دادم که وقتی جوانان می‌بینند که فقط چهار سال یک بار مورد توجه قرار می‌گیرند، فرایند بازاریابی با مشکل مواجه است و اگر فرایند بازاریابی به درستی بخواهد انجام شود، باید رابطه‌مند باشد.

انتخابات در ایران، پایان رابطه سیاسی مردم و افراد سیاسی است

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه قم با اشاره به این که شعار برخی فروشندگان این است که فروش پایان یک معامله نیست، بلکه آغاز یک تعهد است، یادآور شد: این فروشندگان برنامه‌هایی هم برای بعد از فروش محصول خود دارند؛ اما در بازار سیاسی ایران عملا این اتفاق نمی‌افتد و پس از برگزاری انتخابات، مردم رها می‌شوند. به عبارتی می‌توان گفت انتخابات، پایان رابطه سیاسی مردم و افراد سیاسی است.

وی با تصریح بر این که اگر بخواهیم وارد فرآیند جامعه‌پذیری سیاسی شویم و ارتباطی بلندمدت با مردم داشته باشیم، احزاب و افراد سیاسی باید به صورت مداوم فعالیت داشته باشند، افزود: بازاریابی سیاسی مقطعی منجر به جامعه‌پذیری سیاسی نمی‌شود، بلکه منجر به زدگی سیاسی می‌شود و فرد احساس می‌کند فقط برای چند ماه در زمان انتخاب مورد استفاده قرار گرفته در صورتی که یک جریان سیاسی باید رابطه‌مند و بلندمدت باشد.

طالاری در ادامه خاطرنشان کرد: نخستین گام‌های جامعه‌پذیری سیاسی افراد معمولا در خانواده برداشته می‌شود و سپس در مدرسه. البته هیچ کدام از این آموزش‌ها در جامعه ما هدفمند نیستند یعنی نه خانواده‌ها آموزشی در این زمینه دیده‌اند و نه خودشان به درستی جامعه‌پذیر شده‌اند و نه آموزش و پرورش مکانیسم خاصی برای جامعه‌پذیری افراد دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه قم با تاکید بر این که به تدریج وقتی افراد به نوجوانی می‌رسند و در گروه همسالان خود قرار می‌گیرند، با نگاه‌های سیاسی دوستان خود آشنا می‌شوند، گفت: البته به دلیل گسست نسلی که اتفاق افتاده، منبع اطلاعات بسیاری از جوانان و نوجوانان رسانه‌های جمعی هستند. قبلا برخی از فرایندهای تربیتی از سوی خانواده کنترل می‌شد؛ اما با توجه به تحولات عرصه دیجیتال و رسانه‌ها، دیگر خانواده‌ها نقش چندانی ندارد حتی در برخی موارد جریان تغییر کرده و جوانان هستند که جهت‌گیری رسانه‌ها را به خانواده منتقل می‌کنند.

وی با بیان این که هر چقدر ما در زمینه رسانه‌های دیجیتال کم‌کاری می‌کنیم، کشورهای دیگر فعال هستند و برای فرایند جامعه‌پذیری نسل Z هدفمند عمل می‌کنند، گفت: رسانه‌های دیجیتال سهل‌الوصول، در معرض دید و خوشایند هستند.

طالاری با اشاره به این که جوانان امروز نیاز به نهادینه کردن ارزش‌های جدید یا بازتعریف ارزش‌های قبلی به زبان امروزی هستند، افزود: به همین دلیل، نمی‌توان ارزش‌هایی را که در ساختارهای سیاسی به پدران ما انتقال پیدا می‌کرد، به فرزندان‌مان منتقل کنیم. متاسفانه مکانیسم‌های ما قدیمی هستند. وقتی ابزارها جدید می‌شوند، لازم است که مکانیسم‌های خلق ارزش بازتعریف شود و ارزش‌های جدید تعریف شده و انتقال پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =