حمایت‌های مالی از بیماران نابارور باید تسهیل شود

دبیر انجمن تخصصی باروری و ناباروری عنوان کرد: تامین هزینه‌های درمان در مراکز خصوصی هم باید چهارچوبی داشته باشد. یکی از درخواست‌های ما این است که حمایت‌های مالی از بیماران نابارور تسهیل شود و همراه با استرس نباشد.

حمید چوبینه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر انجمن تخصصی باروری و ناباروری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  درباره افزایش هزینه‌های درمان ناباروری گفت: طبیعتا با افزایش تعرفه‌ها و هزینه‌های درمان هزینه درمان ناباروری هم خود به خود افزایش خواهد داشت، مواد مصرفی و دستمزدها هم گرانتر خواهد شد. کاهش هزینه‌های درمان ناباروری همیشه یکی از مطالبات مجموعه‌های درمانی به ویژه انجمن علمی و تخصصی باروری و ناباروری بوده است. در واقع همیشه مطالبه کرده‌ایم که هزینه درمان بیماران کم بضاعت و حتی همه بیماران تحت پوشش بیمه قرار گیرد. از طرفی سیاست‌های ابلاغی جمعیتی کشور هم این است که باید به جوان‌سازی کشور فکر کنیم و جلوی کاهش رشد جمعیتی را بگیریم.

بیشتر بخوانید

افزایش سن بیشترین دلیل ناباروری در ایران / مسئولان برای تسهیل ازدواج جوانان رفاه ایجاد کنند

او ادامه داد: یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش رشد جمعیت کشور این است که درمان افراد نابارور را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. علاوه بر این باید شرایط ازدواج جوانان را فراهم کرد و موقعیت را برای فرزندآوری زوجین تازه ازدواج کرده مهیا کرد. این امر زمانی محقق می‌شود که جوان شغل و منبع درآمدی داشته باشد.

چوبیه توضیح داد: یکی از مشکلات فعلی این است که افراد ناباروری که قصد فرزندآوری دارند با مشکل تامین هزینه‌ها مواجه می‌شوند. تعداد این افراد کم نیست و طبق آمارها سه میلیون نفر هستند. سالانه ده تا ۱۵ درصد به این جمعیت اضافه می‌شود. این تعداد جمعیت باید تحت پوشش حمایت‌های مالی قرار گیرند. وزیربهداشت اعلام کرد که درمان بیماران نابارور رایگان شود اما هنوز سیاست‌هایش ابلاغ نشده است و معمولا این ابلاغ‌ها در چهارچوب هزینه‌های دولتی است مثلا اگر کسی به مراکز دولتی مراجعه کرد هزینه‌هایش رایگان باشد که آن هم با یک سری از دستورالعمل‌ها است اما بخش زیادی از جامعه ما به مراکز دیگر مراجعه می‌کنند زیرا گنجایش مراکز دولتی ما برای این تعداد جمعیت نابارور کافی نیست.

دبیر انجمن تخصصی باروری و ناباروری عنوان کرد: تامین هزینه‌های درمان در مراکز خصوصی هم باید چهارچوبی داشته باشد. یکی از درخواست‌های ما این است که حمایت‌های مالی از بیماران نابارور تسهیل شود و همراه با استرس نباشد مثلا مجبور نباشند که رفت و آمدهای مکرر به سازمان‌های مختلف داشته باشند و روند اداری پیچیده‌ای را طی کنند. این استرس‌ها تاثیر منفی بر روند درمانی این بیماران دارد. حمایت از خانواده یکی از محورهای بودجه سال آینده است و انشالله که این سیاست‌ها زودر ابلاغ شوند.

او با اشاره به اینکه بیمه موضوع مهمی در بحث درمان است، بیان کرد: برخی اوقات حتی اگر خانواده مرفهی هم دچار بیماری شوند با پرداخت هزینه‌های درمان به زیر خط فقر می‌روند. اگر یک خانواده بخواهد بدون پوشش بیمه‌ای به مراکز درمانی مراجعه کند، در مراکز خصوصی چیزی نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ میلیون برای هر سیکل درمان باید هزینه کند واگر هر خانواده بخواهد سه بار سیکل درمان انجام دهد تا صاحب فرزند شود این عدد سه برابر می‌شود. این عدد در مراکز دولتی برای هر سیکل درمان پنج تا هفت میلیون تومان است. البته از سال ۹۴ مساعدت‌های بیمه‌ای بیشتر شد اما هنوز جا دارد که این پوشش همه‌گیر شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1134238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =