تعرفه‌گذاری فعلی چیزی به دریافتی پرستاران اضافه نخواهد کرد / ما نیروی رایگان به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی تقدیم می‌کنیم!

زارعیان گفت: تعرفه‌گذاری چیزی به دریافتی پرستاران اضافه نکرده و حتی ممکن است در بعضی بخش‌ها کاهش دریافتی هم وجود داشته باشد. بنابراین تعرفه‌گذاری اگر هم اجرا شود منفعتی برای پرستاران نخواهد داشت .

آرمین زارعیان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره مشکلات جامعه پرستاری کشور گفت: به رغم اینکه مقام معظم رهبری دستور اجرایی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را دادند اما پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت، به جایی ختم نشده است. دلیل اجرایی نشدن آن این است که سازمان برنامه و بودجه، بودجه مناسبی برای این کار در نظر نگرفته‌اند و مجلس هم محل تامین بودجه آن را منوط کرده به افزایش مالیات بر سیگار که از این طریق علاوه بر انجام تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تعدادی آمبولانس هم خریداری شود که در نهایت مجلس افزایش مالیات را مصوب نکرد و به همین جهت برای اجرای تعرفه‌گذاری در سال آینده هیچ بودجه‌ای دیده نشده است.

بیشتر بخوانید

دولت و مجلس مقصر تبدیل وضعیت نشدن پرستاران قراردادی / قرارداد ۸۹ روزه ظلم به نیروی انسانی است

او ادامه داد: اگر بخواهم صادقانه بگویم انجام این موضوع بسیار سخت شده است و بعید می‌دانم که در سال آینده هم انجام شود زیرا به بودجه کلانی نیاز دارد. ضمن اینکه تعرفه‌گذاری فعلی با آنچه که مطالبه پرستاران بود زمین تا آسمان تفاوت دارد. سالیان سال است که نظام پرداختی براساس عملکرد است و این سیستم در تمام دنیا منسوخ شده است و ممکن است که در این سیستم پرداختی مردم متضرر شوند اما منفعت بسیاری برای ارائه دهنده خدمت (آن‌هایی که پروانه‌دار هستند) به جز پرستاری دارد. امروز حتی برای یک خدمت ساده هم پزشک مبلغی را دریافت می‌کند.

زارعیان توضیح داد: برای حل این مشکل باید کل سیستم پرداخت ‌دی آر جی شود و پرداختی مردم از جیبشان کاهش پیدا کند اما شیوه فعلی که برای پرستاری وجود دارد، شفافیتی در پرداخت ندارد. در تعرفه‌گذاری فعلی پیش بینی شده که میانگین سه میلیون تومان به حقوق پرستاران اضافه شود این درحالی است که پرستاران امروز هم با دریافت کارانه این مبلغ را دریافت می‌کنند و تعرفه‌گذاری چیزی به دریافتی پرستاران اضافه نکرده و حتی ممکن است در بعضی بخش‌ها کاهش دریافتی هم وجود داشته باشد. بنابراین تعرفه‌گذاری اگر هم اجرا شود منفعتی برای پرستاران نخواهد داشت و اجرا نشدن آن بهتر از اجرا شدنش است.

او اضافه کرد: علاوه بر این در کمیسیون بهداشت دو موضوع فوق‌العاده خاص و تبدیل وضعیت صراحتا رد کرد. مخالفت نمایندگان با تبدیل وضعیت، فوق العاده خاص و تعرفه‌گذاری باعث می‌شود که هیچ اتفاق مثبتی در سال جدید برای پرستاران رخ ندهد. کمبود نیرو وجود دارد اما بحث بر سر این است که وقتی بخواهند تبدیل وضعیت کنند دولت باید پیشبینی بودجه لازم برای حقوق این افراد را داشته باشد. متاسفانه تعداد این افراد هم کم نیست و به نظر می‌رسد که دولت هم درآمد آنچنانی برای این کار ندارد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری ایران بیان کرد: مقام معظم رهبری گفته بودند که نباید نگاه ما به پرستاری نگاه کارگران فصلی باشد اما امروز قراردادهای ۸۹ روزه بسته می‌شود و زمانی که دیگر نیازی به آن‌ها نبود قراردادشان تمدید نمی‌شود. زمانی که ما پرستاران کشور خودمان را جذب نکنیم آن‌ها مهاجرت می‌کنند. آمریکا گرین کارت را بدون نوبت برای پرستاران صادر می‌کند و مشکلات پرستاران از طریق مهاجرت حل می‌شود و این کشور است که در نهایت متضرر خواهد شد. در واقع ما نیرویی را که میلیاردها برای آموزشش وقت صرف کرده‌ایم دو دستی تقدیم کشورهای دیگر می‌کنیم و نیروی رایگان به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی می‌دهیم. اراده‌ای برای انجام این کار نه در دولت وجود دارد و نه در مجلس!

او تاکید کرد: در کشورهای حوزه خلیج فارس هم عمان و قطر از چند سال گذشته به دو کشور مهاجرپذیر در حوزه بهداشت و درمان تبدیل شده‌اند و پرستاران را با حقوق بالا جذب می‌کنند. نظام آموزش پرستاری در کشور ما جزو ده نظام برتر دنیاست و پرستاران ما از نظر علمی و عملی توانمند هستند و ما چنین نیروهایی را از دست می‌دهیم. کشورهایی مثل عمان و قطر سطح آموزش خوبی ندارند و ترجیح می‌دهند که نیروها را از کشورهای دیگر جذب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =