مدرنیته چه تاثیری بر نگرش جوانان به ازدواج داشته است؟

دانش‌آموخته کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی معتقد است که ظام خانواده در فرایند مدرنیته با تغییراتی مانند کاهش باروری، افزایش سن ازدواج، افزایش تجرد قطعی و افزایش طلاق مواجه شد.

مریم سپهرآرا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که فرایند مدرنیته، ساختار جامعه را دگرگون ساخته و خانواده هم به عنوان یک خرده نظام سنتی، از این تحولات در امان نبوده است، اظهار کرد: برای مثال ورود تکنولوژی به جامعه، نقش مهمی در تسهیل ورود زنان به بازار کار و تغییر نظام اقتصادی داشت.

دانش‌آموخته کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی با اشاره به این که نظام خانواده در فرایند مدرنیته با تغییراتی مانند کاهش باروری، افزایش سن ازدواج، افزایش تجرد قطعی و افزایش طلاق مواجه شد، افزود: تا جایی که برخی کارشناسان معتقدند این تغییرات، بسیاری از نظریه‌های گذشته را بی‌فایده و بی‌اثر ساخته است. به علاوه خانواده‌ها را هم با چالش‌های فراوانی روبرو کرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد که سن ازدواج، میزان طلاق و میزان تجرد قطعی در شهر کرمانشاه در سه دهه اخیر یعنی از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵، نسبت به میانگین کشوری، افزایش زیادی داشته است.

سپهرآرا با تصریح بر این که سن ازدواج در سه دهه اخیر برای مردان کرمانشاهی از ۲۳.۹ به ۲۸.۶ سال و برای زنان کرمانشاهی از ۲۰.۱ به ۲۵.۲ سال افزایش یافته است، گفت: در حالی که میانگین کشوری برای مردان از ۲۳.۲ به ۲۷.۳ و برای زنان از ۱۹.۶ به ۲۳.۲ سال بوده است.

این دانش‌آموخته دانشگاه رازی کرمانشاه با تاکید بر این که میزان تجرد قطعی در شهر کرمانشاه برای مردان از ۲.۱ درصد به ۲.۸۵ درصد و برای زنان از ۱.۳ درصد به ۵.۴ درصد رسیده است، یادآور شد: اما این شاخص هم در کل کشور برای مردان از ۱.۶ ردصد به ۲.۲ درصد و برای زنان از ۱.۴ درصد به ۳.۷ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین میزان طلاق در شهر کرمانشاه در سال ۹۵، ۲.۶ در هزار و بیشتر از میزان طلاق کل کشور (۲.۲ در هزار) بوده است. با توجه به این موارد، می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت استان کرمانشاه نامناسب‌تر از سایر استان‌ها بوده است.  

سپهرآرا با بیان این که در این راستا با انجام پژوهشی از ۳۸۴ نفر جوان ۲۰ تا ۳۵ ساله شهر کرمانشاه مصاحبه کردیم، گفت: نتایج پژوهش نشان داد که در مجموع نگرش جوانان شهر کرمانشاه به ازدواح مثبت است. همچنین میانگین نگرش به ازدواج، در زنان، افراد بی‌همسر بر اثر فوت همسر، افراد شاغل، افراد خانه‌دار، افراد ساکن در محلات با سطح رفاه متوسط و پایین و افراد با قومیت کرد و لک بیشتر بوده و تفاوت معناداری با سایر زیرجمعیت‌ها دارد.

دانش‌آموخته جامعه‌شناسی با اشاره به این که آسیب‌های اقتصادی نوعی هم‌گرایی در نگرش جوانان شهر کرمانشاه به ازدواج ایجاد کرده است، تصریح کرد: نتایج پژوهش نشان داد که زنان نسبت به مردان نگرش مثبتتری به ازدواج دارند. در این رابطه میتوان گفت که علیرغم افزایش سرمایه تحصیلی زنان، همچنان این سرمایه تبدیل به سرمایه اقتصادی و فرهنگی در آنان نشده است و استقلال اقتصادی پیدا نکرده‌اند. بنابراین، برای تأمین معیشت همچنان اعتقاد بیشتری به تشکیل خانواده و ازدواج دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      0 0
      عالي بود