وزارت بهداشت سد راه تعرفه‌گذاری پرستاری / منفعت چه کسانی به خطر می‌افتد؟

تعرفه‌گذاری پرستاری سال‌هاست که به مطالبه عمومی پرستاران تبدیل شده اما اجرایی نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، یکی از دغدغه‌های کنونی کادر درمان به ویژه پرستاران موضوع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است. امروز بیشتر خدماتی که پرستاران انجام می‌دهند به نام پزشکان تعرفه‌گذاری شده و در واقع منفعت مالی آن برای پزشک محاسبه می‌شود. پرستاران سال‌هاست که تعرفه‌گذاری پرستاری را مطالبه می‌کنند، در این گزارش نگاهی داریم به دلایل اجرایی نشدن تعرفه‌گذاری پرستاری که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

تعرفه‌گذاری فعلی چیزی به دریافتی پرستاران اضافه نخواهد کرد / ما نیروی رایگان به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی تقدیم می‌کنیم!

تعرفه‌گذاری به نفع مردم هم خواهد بود

صباح یکی از پرستاران با سابقه است که در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز به این موضوع اشاره کرد که ثبت تعرفه پرستاری به نام پزشک منجر به کسر هزینه بیشتر از جیب بیمار می‌شود. او در این باره توضیح داد: در موضوع تعرفه گذاری پرستاری، کسانی که در بیمارستان‌ها هستند بیشتر ذی نفع هستند اما گروهی از پرستاران هستند که در گروه بهداشت و پزشک خانواده هستند که تعرفه گذاری شامل حال آن‌ها نمی‌شود. پزشکان ذی نفع نمی‌خواهند که این تعرفه‌گذاری انجام شود از طرفی زمانی که تعرفه به نام پزشک ثبت شود ضریب بیشتری از بیمار گرفته می‌شود درحالی که اگر به نام پرستار باشد این میزان کمتر است و طبیعتا تعرفه‌گذاری به نفع مردم هم خواهد بود. البته چندان امیدی به اجرا نداریم.

وزارت بهداشت مخالف این قانون است

حمد شریفی‌مقدم؛ دبیر کل خانه پرستار کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره دلایل اجرایی نشدن قانون تعرفه‌گذاری پرستاری گفت: تعرفه‌گذاری پرستاری قانونی بود که سال ۸۶ مصوب مجلس شد البته قبل از آن هم پرستاران به ناعدالتی در پرداخت اعتراض داشتند و در نهایت مجلس مصوب کرد که تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تبدیل به قانون شود. در همان سال‌های اول مسائل فنی، حقوقی و مشکلات موجود بررسی شد اما همواره از همان ابتدا تا همین امروز وزارت بهداشت مخالف این قانون است. در همان دولت احمدی‌نژاد که قانون تصویب شد، رئیس جمهور و معاونش برای اجرای این قانون به وزارت بهداشت نامه زدند و در واقع علاوه بر مجلس بالاترین مقامات کشور هم خواستار اجرای این قانون بودند، بعد از تغییر دولت هم رئیس جمهور بعدی موافق اجرا بود. در واقع دولت‌ها چندان مقصر نبودند اما سیستم پزشک‌سالار حاکم بر وزارت بهداشت موافق این داستان نبود.

تعارض منافع سد راه تعرفه‌گذاری

او عنوان کرد: در حقیقت اصلی‌ترین دلیل تعارض منافع است. آقایان فکر می‌کنند که اگر تعرفه‌گذاری پرستاری اجرا شود بخشی از منافعشان را از دست می‌دهند. آئین نامه این قانون در اواخر دولت روحانی مصوب و به دولت بعدی منتقل شد. سال گذشته هم در روز پرستار رهبر معظم صراحتا گقتند که موضوع تعرفه‌گذاری باید حل شود و امسال هم در روز پرستار مجددا بر این موضوع تاکید کردند. معاونت پرستاری وزارت بهداشت هم قول داد که از اول دی این قانون را اجرا کند اما اجرا نیازمند منابع است و محل تامین منابع آن هم باید در بودجه پیش‌بینی می‌شد.

شریفی‌مقدم اظهار داشت: معمولا از مرداد و شهریور  بودجه‌ریزی در وزارت‌خانه‌ها آغاز می‌شود و اگر قرار بود که قانون تعرفه‌گذاری انجام شود باید بودجه برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی می‌شد اما این اتفاق نیفتاد و در نهایت تصمیم گرفتند که از افزایش مالیات بر سیگار پنج هزار میلیارد درنظر گرفته شود که در نهایت افزایش مالیات بر سیگار هم در صحن علنی مجلس رای نیاورد. در واقع اراده‌ای در وزارت بهداشت برای اجرای تعرفه‌گذاری وجود ندارد.

پزشکان نگران منفعت مالی خود هستند

او ادامه داد: البته ایراداتی هم به همین تعرفه‌گذاری فعلی که می‌خواهند با این بودجه کم برگزار کنند، وجود دارد. در بررسی ارزش‌های نسبی هشت هزار خدمت پزشکان و دو هزار خدمت پیراپزشکان تعرفه‌گذاری شده است در حالی که برای پرستاری فقط ده مورد تعرفه‌گذاری شده است اما پرستاری در واقعیت شش هزار تنوع خدمت دارد.

دبیر کل خانه پرستار تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ هم تعرفه‌گذاری اجرایی نخواهد شد و حتی اگر اجرا شود هم تعرفه‌گذاری پرستاری فعلی مانند دیگر گروه‌ها نیست و ایراداتی دارد. مشکل اصلی سر راه این قانون تعارض منافع  است. درحال حاضر تعرفه ۲۰۰  خدمتی که پرستاران انجام می‌دهند برای پزشکان محاسبه می‌شود در نتیجه پزشکان می‌ترسند که اگر تعرفه برای خود پرستار محاسبه شود پزشک این منفعت مالی را از دست بدهد.

بودجه کافی پیش‌بینی نشده است

آرمین زارعیان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره مشکلات جامعه پرستاری کشور گفت: به رغم اینکه مقام معظم رهبری دستور اجرایی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را دادند اما پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت، به جایی ختم نشده است. دلیل اجرایی نشدن آن این است که سازمان برنامه و بودجه، بودجه مناسبی برای این کار در نظر نگرفته‌اند و مجلس هم محل تامین بودجه آن را منوط کرده به افزایش مالیات بر سیگار که از این طریق علاوه بر انجام تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تعدادی آمبولانس هم خریداری شود که در نهایت مجلس افزایش مالیات را مصوب نکرد و به همین جهت برای اجرای تعرفه‌گذاری در سال آینده هیچ بودجه‌ای دیده نشده است.

او ادامه داد: اگر بخواهم صادقانه بگویم انجام این موضوع بسیار سخت شده است و بعید می‌دانم که در سال آینده هم انجام شود زیرا به بودجه کلانی نیاز دارد. ضمن اینکه تعرفه‌گذاری فعلی با آنچه که مطالبه پرستاران بود زمین تا آسمان تفاوت دارد. سالیان سال است که نظام پرداختی براساس عملکرد است و این سیستم در تمام دنیا منسوخ شده است و ممکن است که در این سیستم پرداختی مردم متضرر شوند اما منفعت بسیاری برای ارائه دهنده خدمت (آن‌هایی که پروانه‌دار هستند) به جز پرستاری دارد. امروز حتی برای یک خدمت ساده هم پزشک مبلغی را دریافت می‌کند.

شفافیت در پرداخت وجود ندارد

زارعیان توضیح داد: برای حل این مشکل باید کل سیستم پرداخت ‌دی آر جی شود و پرداختی مردم از جیبشان کاهش پیدا کند اما شیوه فعلی که برای پرستاری وجود دارد، شفافیتی در پرداخت ندارد. در تعرفه‌گذاری فعلی پیش بینی شده که میانگین سه میلیون تومان به حقوق پرستاران اضافه شود این درحالی است که پرستاران امروز هم با دریافت کارانه این مبلغ را دریافت می‌کنند و تعرفه‌گذاری چیزی به دریافتی پرستاران اضافه نکرده و حتی ممکن است در بعضی بخش‌ها کاهش دریافتی هم وجود داشته باشد. بنابراین تعرفه‌گذاری اگر هم اجرا شود منفعتی برای پرستاران نخواهد داشت و اجرا نشدن آن بهتر از اجرا شدنش است.

او اضافه کرد: علاوه بر این در کمیسیون بهداشت دو موضوع فوق‌العاده خاص و تبدیل وضعیت صراحتا رد کرد. مخالفت نمایندگان با تبدیل وضعیت، فوق العاده خاص و تعرفه‌گذاری باعث می‌شود که هیچ اتفاق مثبتی در سال جدید برای پرستاران رخ ندهد.

به گزارش ایسکانیوز، تعرفه‌گذاری پرستاری سال‌هاست که به مطالبه عمومی پرستاران تبدیل شده است. بر اساس متن قانون و صورتجلسه‌هایی که در کمیسیون بهداشت مجلس و دولت امضا شد، سهم هریک از دستگاه‌های دولت در اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مشخص شد و در بخش تامین‌اجتماعی، بخش خصوصی و نیروهای مسلح نیز بیمه‌ها قبول کردند که با یک روش واحد و در یک زمان، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را اجرا کنند اما هنوز این موضوع به مرحله اجرا نرسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =