ویلاسازی تروریست منابع طبیعی است / جنگل‌ها قربانیان سودجویی

الموتی با انتقاد از مدیریت محیط زیست و ویلاسازی گفت: ویلاسازی مانند تروریست منابع طبیعی به تنهایی جان جنگل‌ها را می‌گیرد.

محمد الموتی؛ فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره آسیب‌هایی که ویلاسازی‌های بی‌رویه به منابع طبیعی وارد می‌کند، گفت: ما با چرخه اقتصادی نویی به نام ارزشمندی زمین مواجه هستیم و فکر می‌کنم در جای دیگر دنیا به این روال نیست که زمین تا این حد ارزشمند باشد که به سرمایه تبدیل شود. ایران در دسته کشورهایی است که می‌توان با سرمایه‌گذاری روی زمین مال را چند برابر کرد. به همین واسطه و به دلیل چرخه معیوب مدیریت، ویلاسازی‌ها هم گسترش پیدا کرده‌اند.

او افزود: یعنی زمانی که اجازه تنوع در بهره‌برداری از عرصه‌های جنگلی، حضور جامعه محلی و منتفع شدن پایدار از منابع طبیعی را نمی‌دهند، تنها چیز ارزشمندی که برای سوداگری باقی می‌ماند زمین است. زمین هم وقتی به چنین کالای ارزشمندی تبدیل می‌شود از هر یگان حفاظتی قوی‌تر نفوذ می‌کند زیرا هرچقدر هم نیروی نظامی در جنگل بگذاریم قدرت ویلاسازی آنقدر بالاست که ده‌ها ارتش هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

الموتی ادامه داد: اگر در این چند ساله وضعیت جنگل‌ها را ببینید، متوجه می‌شوید که به آرامی جنگل‌ها از پایین دست خورده شده‌اند. ویلاسازی در بالادست ارزش بالاتری هم پیدا می‌کند و در نهایت این موضوع تبدیل به بازار  بسیار بزرگی با گردش مالی چند ده هزار میلیاردی می‌شود.

این فعال محیط زیست توضیح داد: امروز در تمام کوچه پس کوچه‌های شمال کشور متمولینی از خوزستان، اصفهان، یزد و کرمان می‌بینید که کارشان خرید و فروش زمین است و چون در مناطق خودشان مهارت بیشتری در مقایسه با بچه‌های شمال کشور داشتند اینجا هم کارشان گرفته و قوی‌تر کار می‌کنند. عملا شمال کشور شبیه به کیکی شده هر سال گوشه‌ای از آن خورده می‌شود.

او عنوان کرد: این یک بلای زمینی است که اگر جلوی آن گرفته نشود ما نیازی به خشکسالی و مدفون شدن جنگل‌ها در پسماند و غیره نخواهیم داشت؛ همین ویلاسازی مانند تروریست منابع طبیعی به تنهایی جان جنگل‌ها را می‌گیرد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1134489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =