هزینه درمان ناباروری در ایران چقدر است؟ / مدل حمایت بیمه‌ها دردی دوا نمی‌کند

با افزایش تعرفه‌ها و هزینه‌های درمان، هزینه درمان ناباروری هم خود به خود افزایش خواهد داشت، کاهش هزینه‌های درمان ناباروری همیشه یکی از مطالبات انجمن علمی و تخصصی باروری و ناباروری بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، طبق آمارها ایران سه میلیون نفر نابارور دارد و هر ساله به این جمعیت افزوده می‌شود، با توجه به روند پیر شدن جمعیت در ایران و هشدارهای کارشناسان توجه به این جمعیت زیاد نابارور می‌تواند در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت موثر واقع شود. در این گزارش نگاهی داریم به هزینه‌های ناباروری و وعده‌هایی که در راستای بهبود شرایط از سوی مسئولان مطرح شده است، دارم که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

افزایش سن بیشترین دلیل ناباروری در ایران / مسئولان برای تسهیل ازدواج جوانان رفاه ایجاد کنند

کاهش هزینه‌های درمان ناباروری مطالبه عمومی است

حمید چوبینه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر انجمن تخصصی باروری و ناباروری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  درباره افزایش هزینه‌های درمان ناباروری گفت: طبیعتا با افزایش تعرفه‌ها و هزینه‌های درمان، هزینه درمان ناباروری هم خود به خود افزایش خواهد داشت، مواد مصرفی و دستمزدها هم گرانتر خواهد شد. کاهش هزینه‌های درمان ناباروری همیشه یکی از مطالبات مجموعه‌های درمانی به ویژه انجمن علمی و تخصصی باروری و ناباروری بوده است. در واقع همیشه مطالبه کرده‌ایم که هزینه درمان بیماران کم بضاعت و حتی همه بیماران تحت پوشش بیمه قرار گیرد. از طرفی سیاست‌های ابلاغی جمعیتی کشور هم این است که باید به جوان‌سازی کشور فکر کنیم و جلوی کاهش رشد جمعیتی را بگیریم.

او ادامه داد: یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش رشد جمعیت کشور این است که درمان افراد نابارور را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. علاوه بر این باید شرایط ازدواج جوانان را فراهم کرد و موقعیت را برای فرزندآوری زوجین تازه ازدواج کرده مهیا کرد. این امر زمانی محقق می‌شود که جوان شغل و منبع درآمدی داشته باشد.

گنجایش مراکز دولتی ما برای این تعداد جمعیت نابارور کافی نیست

چوبیه توضیح داد: یکی از مشکلات فعلی این است که افراد ناباروری که قصد فرزندآوری دارند با مشکل تامین هزینه‌ها مواجه می‌شوند. تعداد این افراد کم نیست و طبق آمارها سه میلیون نفر هستند. سالانه ده تا ۱۵ درصد به این جمعیت اضافه می‌شود. این تعداد جمعیت باید تحت پوشش حمایت‌های مالی قرار گیرند. وزیر بهداشت اعلام کرد که درمان بیماران نابارور رایگان شود اما هنوز سیاست‌هایش ابلاغ نشده است و معمولا این ابلاغ‌ها در چهارچوب هزینه‌های دولتی است مثلا اگر کسی به مراکز دولتی مراجعه کرد هزینه‌هایش رایگان باشد که آن هم با یک سری از دستورالعمل‌ها است اما بخش زیادی از جامعه ما به مراکز دیگر مراجعه می‌کنند زیرا گنجایش مراکز دولتی ما برای این تعداد جمعیت نابارور کافی نیست.

لزوم تسهیل روند اداری

دبیر انجمن تخصصی باروری و ناباروری عنوان کرد: تامین هزینه‌های درمان در مراکز خصوصی هم باید چهارچوبی داشته باشد. یکی از درخواست‌های ما این است که حمایت‌های مالی از بیماران نابارور تسهیل شود و همراه با استرس نباشد مثلا مجبور نباشند که رفت و آمدهای مکرر به سازمان‌های مختلف داشته باشند و روند اداری پیچیده‌ای را طی کنند. این استرس‌ها تاثیر منفی بر روند درمانی این بیماران دارد. حمایت از خانواده یکی از محورهای بودجه سال آینده است و انشالله که این سیاست‌ها زودر ابلاغ شوند.

او با اشاره به اینکه بیمه موضوع مهمی در بحث درمان است، بیان کرد: برخی اوقات حتی اگر خانواده مرفهی هم دچار بیماری شوند با پرداخت هزینه‌های درمان به زیر خط فقر می‌روند. اگر یک خانواده بخواهد بدون پوشش بیمه‌ای به مراکز درمانی مراجعه کند، در مراکز خصوصی چیزی نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ میلیون برای هر سیکل درمان باید هزینه کند واگر هر خانواده بخواهد سه بار سیکل درمان انجام دهد تا صاحب فرزند شود این عدد سه برابر می‌شود. این عدد در مراکز دولتی برای هر سیکل درمان پنج تا هفت میلیون تومان است. البته از سال ۹۴ مساعدت‌های بیمه‌ای بیشتر شد اما هنوز جا دارد که این پوشش همه‌گیر شود.

هزینه حدودی لقاح مصنوعی در مراکز ناباروری

در حال حاضر هزینه حدودی آی وی اف در پژوهشگاه رویان با احتساب هزینه داروها، مبلغ بیست میلیون تومان و هزینه حدودی آی یو ای در این مرکز بیست میلیون تومان با احتساب هزینه داروها است.

هزینه حدودی آی وی اف در مرکز مام مبلغ ۱۸ میلیون تومان است.

هزینه آی یو آی در مرکز ابن سینا با توجه به بیمه درمانی، حدودا مبلغ ۹۵۰ تومان برای این روش درمان ناباروری است. همچنین هزینه آی وی اف در این مرکز حدودا ۹ میلیون تومان است.

هزینه آی وی اف در مرکز ناباروری بهاران (تهران) حدودا ۹ میلیون تومان و هزینه آی یو آی یک میلیون و هفتصد هزار تومان (روش معمولی) و تعیین جنسیت دو میلیون و سیصد هزارتومان برآورد شده است.

البته این مبالغ حدودی است و براساس اینکه فرد چند بار نیاز به تکرار درمان داشته باشد، هزینه ایاب و ذهاب و اقامت با توجه به اینکه بسیاری از افراد نابارور مجبور هستند که برای درمان به تهران یا دیگر شهرهای بزرگ بروند، هزینه درمان متفاوت خواهد شد.

تامین اجتماعی چقدر از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد؟

شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی درخصوص کاهش هزینه‌های ناباروری به روزنامه ایران گفت: به دنبال مشکلاتی که بیمه شده‌ها و عموم مردم داشتند دولت سیزدهم در نخستین روزهای خود مصوبه‌ای داشت و به همه سازمان‌های بیمه‌گر هم ابلاغ کردند که آن بخش از خدمات ناباروری که بخش هزینه‌زا و قابل توجهی از منظر بیمه شدگان بود، تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گیرد و سازمان تأمین اجتماعی در راستای همین مصوبه اجرای آن را ابلاغ کرد و از اوایل شهریور همه زوجین نابارور می‌توانند از این خدمات طبق مفاد این مصوبه بهره‌مند شوند و آنهایی که بعد از این تاریخ هزینه‌هایی کرده بودند، می‌توانند اسناد و مدارک درمانی خود را بیاورند و هزینه‌ها را مطالبه کنند.

او درباره منابع اختصاص یافته برای این کار توضیح داد: امسال حدود ۷۰۰ میلیاردتومان منابع برای این امر اختصاص خواهد یافت.

تکلیف بیمارانی که به مراکز خصوصی مراجعه می‌کنند چه می‌شود؟

از طرفی موضوعی که در این میان وجود دارد بحث بالا بودن جمعیت نابارور در کشور و تعداد محدود مراکز دولتی است. غفاری در این باره توصیه می‌کند که بیمه شده‌ها اگر به لحاظ تمکن مالی دچار مضیقه هستند به مراکز دولتی بروند که تقریباً برایشان رایگان می‌شود اما اگر به بخش خصوصی بروند باید مشارکتی در هزینه‌ها داشته باشند.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی درخصوص همکاری مراکز با شرکت‌های بیمه عنوان کرد: موضوع این است که تعداد کثیری از مراکز خصوصی که در این زمینه فعال بودند، اصلاً با بیمه‌ها قرارداد نداشتند و چون درمان ناباروری تحت پوشش نبود، قراردادش معنادار نبود. با آمدن این مصوبه مراکزی که به طور تخصصی خدمات ناباروری را ارائه می‌دهند درخواست عقد قرارداد داده‌اند که تا به امروز نزدیک ۳۴ مرکز را طرف قرارداد خودمان داریم و مراکز خصوصی آمدند وقتی قرارداد می‌بندند از این خدمات بهره‌مند می‌شوند اما اگر مرکز قرارداد نداشته باشد، بیمه شده‌ها بدانند که به‌دلیل نبود مصوبه و ضعف اجرا نبوده بلکه قرارداد نبود و اگر بیمه شده به جایی رفت و قرارداد نداشت می‌تواند مدارک و اسناد خود را ارائه دهد و در قالب خسارت متفرقه بخشی که در تعهد ماست، پرداخت می‌شود.

او افزود: خسارت متفرقه این‌طور نیست که امروز اسناد را بدهید و فردا پرداخت کنند، این اسناد در فرایندی رسیدگی و ارسال به ستاد می‌شود و از یک هفته تا دو ماه رسیدگی و پرداخت آن طول می‌کشد و البته خسارت متفرقه چون فقط هم ناباروری نیست. بنابراین اگر بیمه شده‌ای خدمتی گرفته و اسناد را ارائه داده نگران نباشد و پول به حسابش واریز خواهد شد. در مجموع این خدمات بسته خوبی است که بسیار موسع دیده شده و برای زوجین نابارور بسیار مفید خواهد بود.

بیمه سلامت: هزینه‌های ناباروری تا سقف ۹۰ درصد پرداخت می‌شود

دکتر محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران هم در گفت‌وگو با صداوسیما خاطر نشان می‌کند: هزینه‌های مربوط به خدمات ناباروری در بخش دولتی و خصوصی توسط بیمه سلامت تا سقف ۹۰ درصد پرداخت می‌شود که شامل خدمات تشخیصی و درمانی از جمله میکرو اینجکشن؛ آی وی اف و سایر خدمات درمانی می‌شود.

او افزود: برای آزمایش‌ها و داروها هم بیمه سلامت هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. زوج‌هایی که مشکلات ناباروری دارند می‌توانند به مراکز دولتی و خصوصی مراجعه کنند. ما در سال تا سقف ۵۰ میلیون تومان هزینه‌های مربوط را بعد از انجام اقدامات تشخیصی و درمانی پرداخت می‌کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، توجه به این موضوع که تعداد محدود مراکز درمان ناباروری دولتی در کشور پاسخگوی جمعیت ناباروری که با توجه به افزایش سن ازدواج هر ساله بیشتر هم می‌شوند، بسیار اهمیت دارد. از طرفی روند اداری پیچیده مراجعه به بیمه‌ها هم باید تسهیل شود تا مردم مجبور نباشند که ساعت‌ها برای این موضوع زمان صرف کنند. نکته مهم دیگر این است که بسیاری از مراکز درمان ناباروری در تهران یا شهرهای بزرگ واقع شده‌اند اما بیماران در سراسر کشور پراکنده هستند و برای درمان مجبور به پرداخت هزینه سنگین اقامت می‌شوند که اگر امکان یا تسهیلاتی برای این امر در نظر گرفته شود، کمک مهمی به افزایش جمعیت کشور شده است. نکته مهم دیگر این است که بر اساس صحبت‌های مدیرعامل سازمان بیمه سلامت شش تا ۹ میلیون نفر در کشور تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و طبیعتا ممکن است بین این تعداد افراد نابارور هم وجود داشته باشد و با توجه به اینکه این افراد عموما از قشر ضعیف هستند از پرداخت هزینه درمان منصرف می‌شوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1135582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بیگ زاده IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 0
      از مسئولین خواهش می کنیم موضوع ناباوری زوج های جوان رابیشترتوجه کنند درمان بیماران نابارور را رایگان کنند یا علی