کدام کشورها بیشترین میزان پذیرش فارغ‌التحصیلان پزشکی را دارند؟/ تفاوت میلیاردی حقوق پزشکان ایران و جهان

بررسی‌ها حاکی از آن است که بین حقوق پزشکان ایران و جهان تفاوت میلیاردی وجود دارد و همین امر منجر به آن می‌شود که فارغ‌التحصیلان پزشکی به فکر مهاجرت بیفتند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، لغت‌نامه دهخدا «مهاجرت» را ترک دیار معنا کرده است؛ کم نیستند دانشجویانی که در ایران درس خوانده‌ و از بهترین دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ اما به امید آینده شغلی و البته درآمد بیشتر بار سفر می‌بندند و راهی دیار غربت می‌شوند.

همین چند روز پیش بود که رئیس جمهور از رئیسی نسبت به افزایش موج مهاجرت پزشکان ابراز نگرانی کرد. وی ۱۷ فروردین ماه نشست هم‌اندیشی با جمعی از مدیران و متخصصان نظام بهداشت اعلام کرد: باید این اطمینان را نزد دانشجویان پزشکی ایجاد کنیم که پس از پایان تحصیلات در نظام درمانی کشور با درآمد خوب و جایگاه اجتماعی مناسب جذب خواهند شد. باید این ادراک در میان دانشجویان ایجاد شود که آنان سرمایه‌ها و آینده‌سازان کشور هستند.

شاید بتوان درآمد را مهم‌ترین عامل برای‌ مهاجرت پزشکان در نظر گرفت. ایسکانیوز در ادامه میزان پذیرش فارغ‌التحصیلان پزشکی در کشورهای مختلف و حقوق دریافتی آنان را بررسی کرده است.

کشورهایی با بیشترین میزان پذیرش فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی

براساس اعلام سایت سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCED)، بین سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶، نسبت پزشکان خارجی در کشورهای عضو OECD سه درصد افزایش داشته و در سال ۲۰۱۶ به ۲۷ درصد رسیده است. این روند برای پرستاران مشابه بوده و در سال ۲۰۱۶ به ۱۶ درصد رسیده است.  بر اساس آماری که در سال ۱۳۹۸ توسط این سازمان منتشر شده؛ نیمی از دانشجویان پزشکی در ایرلند، نزدیک به یک سوم در رومانی و یک چهارم در لهستان  دانشجویان بین‌المللی هستند. در جدول زیر میزان فارغ‌التحصیلان پزشکی که در کشورهای دیگر به دنیا آمده‌اند، آورده شده است:

کدام کشورها بیشترین میزان پذیرش فارغ‌التحصیلان پزشکی را دارند؟/ تفاوت میلیاردی حقوق پزشکان ایران و جهان

از نمودار فوق می‌توان دریافت به ترتیب رژیم صهیونیستی، انگلستان و آمریکا بیشترین میزان جذب پزشک از کشورهای جهان را به خود اختصاص داده‌اند. شاید حقوقی که این کشورها به پزشکان پرداخت می‌کنند، برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی جذاب باشد.

میزان درآمد فارغ‌التحصیلان پزشکی در کشورهای مختلف

سایت salaryexplorer میانگین حقوق پزشکان در کشورهای مختلف را در سال ۲۰۲۲ بررسی کرده که در نمودار زیر آمده است:

کدام کشورها بیشترین میزان پذیرش فارغ‌التحصیلان پزشکی را دارند؟/ تفاوت میلیاردی حقوق پزشکان ایران و جهان

بر اساس داده‌های این سایت، درآمدپزشکان ایران در سال ۲۰۲۲، ۱۰ میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان در ماه و ۱۲۰ میلیون در سال می‌رسد. این درحالی است که میانگین حقوق سالانه پزشکان آمریکایی به ۶ میلیارد و ۳۶۳ میلیون تومان (۲۳۰ هزار دلار) می‌رسد؛ درآمد پزشکان انگلیسی در سال ۳۱۷ هزار پوند یا ۱۱ میلیارد و ۵۲۸ میلیون تومان است. رژیم صهیونیستی نیز حدود ۴ میلیارد و ۲۱۵ میلیون به پزشکان خود حقوق می‌دهد.

حقوق سالانه پزشکان در سال ۲۰۲۲، در کشور شیلی ۲ میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان ( ۵۲ میلیون پزو)،  در کشور آلمان ۴ میلیارد و ۹۲۸ میلیون ( ۱۰۷ هزار یورو)  و در کشور ایتالیا ۴ میلیارد و ۷۴۴ میلیون تومان (۱۰۳ هزار یورو) است. با توجه به حقوقی که این کشورها به پزشکان خود می‌پردازند، برخی از فارغ‌التحصیلان پزشکی که درآمد برایشان در اولیت قرار دارد، نمی‌توانند چشمشان را روی حقوق‌های میلیاردی ببندند. باتوجه به کمبود پزشک در بسیاری از مناطق محرم کشور، به نظر می‌رسد مسئولان باید سیاست‌های تشویقی بیشتری برای جلوگیری از مهاجرت فارغ‌التحصیلان پزشکی در نظر بگیرد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1135943

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • تیزبین IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      4 0
      آیا واقعا میانگین درآمد پزشکان در ایران ماهانه 10 میلیون تومان است؟ یا این گزارش کاملا سفارشی تهیه شده است؟