دروس عملی و آزمایشگاهی با مشارکت پویای دانشجویان ارائه شود

عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با بیان اینکه ارائه تمامی واحدهای آزمایشگاهی در ترم‌های پایانی مناسب نیست، گفت: باید دانشجویان را بیرون از دانشگاه برد و اهمیت درس‌های عملی و آزمایشگاهی را برای آن به وضوح نشان داد و با این اقدامات کارهای عملی با مشارکت پویای دانشجویان مورد ارزیابی قرار بگیرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال‌های اخیر شیوع ویروس کرونا آموزش را دچار تحول کرده است؛ در شرایطی که بحران کرونا موجب تعطیلی فضای آموزشی کشور شد، آموزش مجازی بحث دروس نظری و تئوری را دنبال کرد و با ایجاد بسترهایی برگزاری جلسات مجازی و آموزش از راه دور، سبب‌ساز ظرفیت جدید برای دانشجویان در کشور شد. هرچند موضوعی که در این میان باعث نگرانی دانشجویان شده بود بحث دروس عملی و آزمایشگاهی دانشجویان بود. این در حالی است که قبل از شیوع کرونا هم نحوه برگزاری واحدهای عملی و آزمایشگاهی نیازمند بررسی بیش از پیش از سوی تصمیم‌گیران امر بوده است. حال در شرایط فعلی می‌طلبد تا در ارتقای کیفیت نحوه ارائه واحدهای علمی تصمیمات جدید اتخاذ شود.

مهسا جهانگیری‌راد، عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کم توجهی برخی از واحدهای دانشگاهی به درورس آزمایشگاهی و عملی گفت: در بسیاری از رشته‌ها به ویژه رشته‌های علوم پزشکی ارتباط مستقیم با جامعه و صنعت وجود دارد. دانشجو در بخش بهداشت باید درگیر کارهای بیرونی شده و در آزمایشگاه‌ها هم در راستای مهارت‌ورزی اقدامات متعدد انجام دهد.

وی افزود: دانشجویان رشته‌های مهندسی بهداشت باید برای حضور در صنعت ورود پیدا کنند و بیش از پیش به واحدهای دانشگاهی دانشجویان توجه شود. همچنین می‌توان در واحدهای کارآموزی دانشجو را درگیر دغدغه‌ها کرده و مشکلات موجود را برطرف کرد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی ادامه داد: برای مثال می‌توان از طریق بازدید از محیط افراد را استخدام  کرده و ادامه تحصیل دانشجویان را با خود همراه داشته باشد. در این شرایط دانشجویان علاقمند شده و اهمیت رشته را بیش از پیش درک می‌کند.

افزایش اهمیت دروس برای دانشجویان با افزایش کارهای عملی

وی افزود: البته پیشنهاد می‌شود که بازدیدها و انجام کارهای آزمایشگاهی در ترم‌های آخر به دانشجو ارائه نشود، چون ارائه تمامی واحدهای آزمایشگاهی در ترم‌های پایانی مناسب نیست و باید سعی شود تا دانشجویان را بیرون از دانشگاه برد و اهمیت درس‌های عملی و آزمایشگاهی را برای آنها به وضوح نشان داد. البته توجه به کارهای آزمایشگاهی نه تنها برای دانشجویان بلکه برای دانشجویان از اهمیت برخوردار است و با این اقدامات کارهای عملی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

جهانگیری‌راد با بیان اینکه باید با دانشجویان همدردی کرد و با طرح مشکلات روحیه دانشجویان قوی‌تر شود، گفت: برای دانشجویان یادگیری و ارتقای کیفیت آموزشی تاثیرات مناسب به دنبال داشته باشد.

برخی از واحدهای دانشگاهی می‌توانند به دانشجو مسئولیت بدهند

وی تاکید کرد: برخی از واحدهای دانشگاهی می‌توانند به دانشجو مسئولیت بدهند. برای مثال می‌توان از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد درخواست کرد تا به دانشجویان کارشناسی کمک کنند. همچنین از دانشجویان دکتری درخواست کرد تا عملکرد دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت: دانشجویان باید در مقاطع مختلف تحصیلی به یکدیگر کمک کنند. برای مثال وقتی دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در مرحله پایان نامه نویسی است باید بتوان دانشجویان مقاطع کارشناسی را با خود همراه کند، چون دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد می‌توانند درباره اهمیت دستگاه‌ها توضیح دهند و درباره کارها و فعالیت‌هایشان توضیح دهند. این اقدام باعث افزایش همکاری دانشجویان در فضای های علمی کشور  می‌شود. برای دانشجویان فعالیت‌های گروهی  در محیط صمیمی تقویت روحیه همکاری و آزمایشگاهی را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =