انصراف از پژوهش به‌دلیل بروکراسی اداری پیچیده در دانشگاه

یک دانشجوی برتر درباره چگونگی توسعه اقدامات در حوزه پژوهش گفت: مسئولان مربوطه باید روند پیچیده و بروکراسی اداری بیهوده در مسیر پژوهش را حذف کنند، چون بسیاری از دانشجویان به‌دلیل بروکراسی اداری از شروع پژوهش منصرف می‌شوند.

 به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش با چالش‌های فراوان همراه است. آموزش‌های حضوری، مجازی، روند فعالیت‌های آزمایشگاهی، پژوهش و ... به رغم توجه مسئولان امر و اقدامات انجام شده نیازمند اقدامات و تصمیم‌گیری‌های به روز دارد تا بتوان نارسایی‌های احتمالی آموزش را برطرف کرد. 

سید محمد معین محسنی، دانشجوی ورودی مهر ۹۷ دانشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و دبیر کمیته تحقیقات دانشکده است. وی نویسنده ۶ مقاله آی اس ای، مقاله در اسکوپوس و مجری طرح پژوهشی و در بیست و سومین سمینار داروسازی کشور و رتبه نخست سخنرانی صنفی را کسب کرده و ثبت ژنم بین‌المللی را در کارنامه خود دارد.

ایجاد فاصله از عواقب گریز ناپذیر آموزش‌های مجازی است

 وی درباره ارزیابی‌ها در زمینه کیفیت آموزش‌های مجازی و حضوری به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: با شیوع پاندمی کرونا و غیرحضوری شدن دانشگاه فاصله عمیق بین دانشجویان و اساتید ایجاد شده است. این در حالی است که در دانشکده ما آموزش مجازی با یک برنامه‌ریزی منظم و با کیفیت عالی برگزار شده است. ایجاد فاصله از عواقب گریز ناپذیر آموزش‌های مجازی و کاهش ارتباط دوجانبه را می‌توان در سطح کیفی سواد دانشجویان، سطح کیفی و کمیت پژوهش‌ها در سال‌های اخیر به وضوح مشاهد کرد.

این دانشجوی پژوهشگر درباره چگونگی حمایت از پژوهش‌های ارائه شده از سوی نخبگان جوان ادامه داد: بر اساس تجربیات شخصی و همچنین شنیده‌های دانشجویان در کمیته تحقیقات حمایت مسئولان از طرح‌های پژوهشی در سطح مناسب قرار داشته است و  بسیاری از طرح‌ها تحت حمایت قرار گرفته و پیگیری‌ها انجام شده است.

وضعیت آزمایشگاه‌ها چندان مناسب نیست

وی درباره چگونگی توسعه اقدامات در حوزه پژوهش ادامه داد: از مسئولان مربوطه درخواست می‌شود تا روند پیچیده و بروکراسی اداری بیهوده را در مسیر پژوهش حذف کنند، چون بسیاری از دانشجویان در بروکراسی اداری از شروع پژوهش منصرف می‌شوند.

این پژوهشگر نمونه درباره وضعیت آزمایشگاه‌ها ادامه داد: شرایط آزمایشگاه‌ها در وضعیت مطلوب قرار ندارد و امکانات قابل قبول و مناسب در دانشگاه تهیه شده است. هرچند استانداردسازی نشدن آزمایشگاه‌ها باعث شده تا نتوان پروژه‌های استاندارد را در دانشگاه‌ها ایجاد کرد و بسیاری از دانشجویان پژوهشگر به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه می‌کنند. در این شرایط از مسئولان امر خواسته می‌شود برای سر و سامان دادن به اوضاع آزمایشگاه اقدامات مقتضی را انجام دهند.

به گفته این دانشجوی برتر به دلیل عدم کفایت هیات علمی‌ دانشکده‌ها دانشجویان ماه‌ها در صف بوده تا بتوانند یک پروژه را با یکی از اعضای هیات علمی آغاز کنند. هیات علمی‌های پژوهشی در دانشگاه دولتی وجود دارد، اما در دانشگاه آزاد اسلامی این نوع هیات علمی تعریف نشده و این باعث می‌شود تا روند پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی با اختلال مواجه شود و نتوان از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی آنطور که باید استفاده کرد.

معین محسنی با بیان اینکه جذب در هیات علمی‌های پژوهشی می‌تواند در افزایش کیفیت پژوهش کمک کننده باشد، گفت: برای افزایش اقبال دانشجویان به پژوهش باید کارگاه‌های کاربردی و مهارت محور را در اولویت اقدامات قرار داد. همچنین در کشور ما دانشجویان با پژوهش‌های کاربردی به نحوی گره از امور کشور باز کرده و باید برای معرفی و الگوسازی این قشر بتوان تلاش کرد تا سایر دانشجویان با الگوبرداری از دانشجویان هم در مسیر پژوهش گام برداشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136528

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =