کنکور دکتری| شیوه آموزشی پژوهشی و پژوهش محور مقطع دکتری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

جزئیات پذیرش دانشجو به شیوه آموزشی پژوهشی و پژوهش محور در مقطع دکتری اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) ۲۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ توسط پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد. از ۱۸۶ هزار و ۵۵۶ نفر داوطلبی که در این آزمون شرکت کرده بودند، ۱۳۷ هزار و ۱۱۷ نفر مجاز به انتخاب رشته شده‌اند. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته می‌توانند در ۲۴۷ کد رشته محل اعلام شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته اقدام به انتخاب رشته کنند.

۲۴ هزار و ۲۵۴ داوطلب در آزمون دکتری نیمه متمرکز ۱۴۰۱ پذیرفته می‌شوند. ظرفیت پذیرش اعلامی در دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۲ هزار و ۷۱۶ نفر و ظرفیت پذیرش اعلامی در دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱ هزار و ۵۳۸ نفر است. ممکن است برخی از داوطلبان نسبت به نتایج اعلام شده آزمون دکتری اعتراض داشته باشند، ایسکانیوز در ادامه به نحوه اعتراض داوطلبان پرداخته است:

شیوه آموزشی پژوهشی، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان‌نامه می‌باشد. این شیوه تا سال 1389 تنها شیوه آموزشی در ایران بوده و پذیرش دانشجو در همه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور فقط به این روش صورت می‌گرفت. ایسکانیوز در ادامه شیوه آموزشی پژوهشی و پژوهش محور مقطع دکتری را بررسی کرده است.

تفاوت شیوه آموزشی پژوهشی و پژوهش محور مقطع دکتری

براساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور و شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی» سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته، بر حسب هر یک از شیوه‌های آموزشی – پژوهشی و پژوهش محور انجام می‌شود.

شیوه پژوهش محور، روشی است که با محوریت پژوهش و مشتمل بر دریافت واحدهای آموزشی محدود و ارائه رساله برگزار می‌شود. برگزاری مقطع دکتری پژوهش محور مشروط به داشتن طرح پژوهشی تقاضا محور است. این طرح پژوهشی باید دارای کارفرمای مشخص باشد که برابر قرارداد، اجرای آن به مؤسسه واگذار و اعتبارات کامل آن به همراه هزینه های نظارت بر آن توسط کارفرما تأمین و نتیجه کار نیز تحویل گرفته می شود.  کارفرمای  این طرح باید مشخص و شخصیت حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی باشد که در قرارداد، انجام طرح پژوهشی را به دانشگاه/مؤسسه واگذار کند و متعهد به تأمین همه هزینه های انجام و نظارت بر اجرای موضوع قرارداد است.

در مقطع دکتری پژوهش محور، آزمون متمرکز ۳۰ درصد، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری داوطلب ۲۰ درصد، مصاحبه علمی و سنجش عملی ۳۰ درصد و تهیه طرح‌واره ۲۰ درصد امتیاز دارد.

محتوای شیوه آموزشی پژوهشی مشتمل بر واحدهای درسی و پایان‌نامه است. این شیوه تا سال 1389 تنها شیوه آموزشی در ایران بوده و پذیرش دانشجو در همه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور فقط به این روش صورت می‌گرفت. در مقطع دکتری آموزشی-پژوهشی ۵۰ درصد به آزمون متمرکز، ۲۰ درصد به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و ۳۰ درصد به مصاحبه علمی و سنجش علمی داوطلب اختصاص داده شده است.

لازم به ذکر است اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و تخصیص امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و غیره توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =